جمعه 10 فروردین 1403
خانهخبراجتماعی و شهریرشد۱۵ درصدی درآمد‌ نفت ایران؛حتی با تحریم

رشد۱۵ درصدی درآمد‌ نفت ایران؛حتی با تحریم

رئیس­ کمیسیون انرژی و محیط زیست اتاق بازرگانی تهران گفت: در بدترین شرایط با اعمال تحریم‌ها پس از چهارم نوامبر ممکن است حجم صادرات نفت ایران ۶۷۱ هزار بشکه کاهش یابد، اما درآمد‌های ایران ۱۵ درصد افزایش می‌یابد.

رضا پدیدار افزود: با توجه به جنگ و گریزی که بین مشتریان جدید و سنتی نفت ما در اروپا و آسیا و دیگر کشورهای ذی نفع در جریان است، تصور می کنم که صادرات نفت خام ایران از 2 میلیون 149 هزار بشکه در روز به یک میلیون و 478 هزار بشکه برسد و این یعنی ایران روزانه 1.5 میلیون بشکه نفت صادر خواهد کرد اما با توجه به قیمت های جدی نفت، درآمد نفتی ایران افزایش خواهد داشت.

وی اضافه کرد: در چندماه اخیر با وجود کاهش میزان صادرات، درآمدهای حاصل از فروش نفت خام ایران 17 درصد افزایش یافته است. این در حالی است که قیمت هر بشکه نفت در بودجه امسال 55 دلار در نظر گرفته شده اما به دلیل افزایش قیمت ها در بازار درآمد حاصل از فروش نفت بیشتر از پیش بینی هاست.
پدیدار با بیان اینکه این افزایش قیمت ها به ویژه در مورد نفت سبک ایران که با API بالای 30 و 32 از نفت های با کیفیت و مرغوب سبد نفتی اوپک به شمار می رود، قابل توجه است گفت: نفت مرغوب اکنون 83 دلار و 24 سنت قیمت دارد و حتی اگر نفت ایران 8 دلار زیر این قیمت هم معامله شود، درآمدهای حاصل از فروش نفت بیش از 15 درصد رشد پیدا می کند.
وی ادامه داد: اظهارنظرهای پراکنده درباره آینده فروش نفت ایران بیشتر مبنی بر کاهش صادرات و افزایش فشارهاست و البته بیشتر این ادعاها نیز متناقض است. شنیده می شود که ظرفیت صادرات ایران به شدت کاهش یافته یا برای مثال به یک سوم رسیده و اعداد عجیب و دور از ذهنی در این باره اعلام می شود. این در حالی است که حتی تا عملی شدن سناریوی فشار بر صادرات نفت و تحریم آن در فضای واقعی بین المللی فاصله زیادی داریم.
پدیدار گفت: هم اکنون نفت ایران به کشورهای یونان، اسپانیا، فرانسه، ایتالیا، کره جنوبی، هند و چین و مجموعه ای از کشورهای آسیایی مثل مالزی، سنگاپور، تایوان، هنگ کنگ و بعضی کشورهای دیگر مثل افریقای جنوبی صادر می شود. براساس آخرین گزارش ها ایران روزانه 2 میلیون و 149 هزار بشکه نفت صادر می کند و البته این رقم از سوی مسئولان 2 میلیون و 154 هزار بشکه عنوان شده بود که تصور می کنم با احتساب میعانات گازی اعلام شده است.
وی افزود: مسئله مهم آینده ­فضای حاکم بر اوپک است و اینکه فضای کنونی در ماه های پس از نوامبر نیز حفظ شود. در آخرین اجلاس کمیته استراتژی و راهبردی اوپک در الجزایر، پنج عضو این کمیته از جمله ایران حفظ سقف تولید اوپک یعنی 32 میلیون و 500 هزار بشکه در روز را تایید کردند. اکنون در اوپک درباره سقف تولید اتحاد نظر وجود دارد و کسی بیش از سهمیه منظور تولید نمی کند.
پدیدار با اشاره به اینکه در فضای مجازی اطلاعات و آمار غریبی از میزان افزایش تولیدها مطرح می شود گفت: عربستان در ماه گذشته تنها 300 هزار بشکه بیشتر تولید کرده اما در اخبار 2 میلیون بشکه اعلام شده است، روسیه 267 هزار بشکه بیشتر نسبت به ماه گذشته تولید داشته اما رقم 600 هزار بشکه را مطرح می کنند. این ارقام در حالی اعلام می شود که افزایش تولید نفت کشورها بیش از سقف مورد نظر اوپک نبوده است.
وی افزود: تا زمانی که این اتحاد در بین اوپکی ها و غیراوپکی ها وجود داشته باشد، صادرات نفت ایران علی رغم دامنه کاهشی احتمالی از نظر ارزشی کاهش پیدا نمی کند و قیمت نفت کماکان بیش از 80 دلار باقی خواهد ماند.

اخبار مرتبط

بیشترین بازدید