جمعه 10 فروردین 1403
خانهاسلایدر اصلیردپای انباشت مطالبات در پتروشیمی برزویه

ردپای انباشت مطالبات در پتروشیمی برزویه

گزارش مقایسه ای دارایی های پتروشیمی برزویه طی سال های 1393 تا 1395 نسبت به شرکت های مشابه آن منتشر شد.

به گزارش رتبه آنلاین  شبکه بهینه کاوی ایران،تحلیل فاصله داخلی شرکت پتروشیمی برزویه (نوری) در مقایسه با پتروشیمی بندر امام، اصفهان، بوعلی سینا و همچنین میانگین این شرکت ها را مورد بررسی و تحلیل قرار داده است.

طبق این گزارش درصد سهم دارایی های جاری در کل دارایی های این شرکت طی سال های مورد بررسی روندی صعودی داشته این درحالیست که روند این درصد سهم در میانگین شرکت های مورد بررسی روندی نوسانی بوده است. از دلایل افزایش درصد سهم دارایی های جاری می توان به افزایش میزان مطالبات این شرکت نسبت به سال های قبل اشاره کرد همچنین نباید از کاهش ارزش برخی از اجزای دارایی های ثابت این شرکت از جمله تاسیسات چشم پوشید. به نظر می رسد این شرکت می بایست در زمینه مدیریت مطالبات و به روز رسانی دارایی های ثابت و زیرساخت های خود توجه بیشتری داشته باشد.

براساس این گزارش دارایی های ثابت مشهود شرکت پتروشیمی برزویه روندی نوسانی داشته و در سال 95 با اختلاف قابل توجهی بالاتر از میانگین شرکت های مورد بررسی بوده است. از میان اجزای تشکیل دهنده دارایی های ثابت مشهود درصد سهم تاسیسات با اختلاف قابل توجهی بالاتر از میانگین شرکت های مورد بررسی قرار گرفته است.

دارایی های در جریان تکمیل نیز در حال افزایش بوده است ولی همچنان نسبت به میانگین شرکت های مورد بررسی با فاصله کمی پایین تر بوده است و در میان شرکت های مورد بررسی در رتبه 3 قرار گرفته است از دلایل افزایش دارایی های در جریان تکمیل می توان به افزایش مخازن احداث واحد LTE splitting و اصلاحات فنی در واحدها اشاره کرد.

در این شرکت مهمترین عاملی که منجر به بالا بودن درصد سهم بدهی های جاری این شرکت شده است حسابهای پرداختنی تجاری است که با فاصله قابل توجهی از سطح میانگین 4 شرکت بالاتر است.

سهم ذخیره مزایای پایان خدمت کارکنان در سه سال از متوسط صنعت پایین تر است و به نظر می رسد کارکنان این شرکت در مقایسه با 4 شرکت مورد بررسی متوسط سنی پایین تری دارند.

به منظور بررسی ساختار دارایی ها برای شرکت در مقایسه با صنعت مربوطه مجموع دارایی ها 100 درنظر گرفته شده است و میانگین از بین شرکت هایی که فعالیت مشابهی دارند به دست آمده است. تمامی داده ها به نرخ جاری بوده و از صورت های مالی حسابرسی شده به دست آمده است.

از میان اجزای تشکیل دهنده دارایی های جاری به ترتیب درصد سهم حساب ها و اسناد دریافتنی تجاری با 32.77 درصد، با اختلاف قابل توجهی پایین تر از میانگین شرکت های مورد بررسی و درصد سهم سایر حسابهای دریافتنی با 30.18 درصد، بالاتر از میانگین شرکت های مورد بررسی بوده است. بالا بودن حسابها و اسناد دریافتنی به معنای فروش با تعهد طولانی مدت یا میزان فروش بیشتر است. پرواضح است که این شرکت ریسک عملیاتی را پذیرفته است میزان بالای حسابها و اسناد دریافتنی تجاری به خودی خود نشانگر عملکرد مساعد یا نامساعد سازمان نیست و به استراتژی های مالی سازمان بستگی دارد. اما اثربخشی این نحوه عملکرد مالی را می توان در شاخص های سودآوری و گردش دارایی ها مشاهده کرد.

دراین شرکت موجودی مواد و کالا در سال 95 نسبت به 94 روندی صعودی داشته است که از دلایل آن می توان به موجودی کالای در راه اشاره کرد که مربوط به سفارشات خارجی است. با توجه به ترکیب دارایی های شرکت پتروشیمی برزویه در مقایسه با میانگین شرکت های مورد بررسی در سال 95 می توان مشاهده کرد که این شرکت بیش از 70 درصد دارایی های جاری خود را به حسابهای دریافتنی اختصاص داده است که به نظر می رسد بر روی وصول مطالبات این شرکت تاثیر گذار بوده است. با توجه به بالا بودن این شاخص همچنان شرکت پتروشیمی برزویه از میانگین شرکت های مورد بررسی پایین تر بوده است.

به دنبال جهانی شدن بازارها، افزایش رقابت خارجی، کاهش موانع ورودی، بهینه کاوی شاخص‌های مالی شرکت‌ها در مقابل شرکت‌های دیگر، به امری ضروری تبدیل شده است. سازمان‌ها براي حفظ مشتريان، تعامل با تأمین‌کنندگان، بهره‌وري بيشتر كاركنان و ارتقاي مزيت‌هاي رقابتي، نيازمند شناخت رقبا، ابزار و مقايسه عملكرد خود در حوزه‌هاي مختلف كاري هستند. راهبُردهای مختلفي براي بقا در ميدان رقابت معرفي مي‌شود. يكي از اين راهبردها، شناخت بازار و نحوه عملكرد ديگر سازمان‌ها و الگوبرداري از رفتار آن‌هاست. بهینه کاوی دارای نگاه سنتی نیست بلکه در یک سطح جهانی و در بازارهای بین‌المللی صورت می‌گیرد و شرکت‌ها می‌توانند راهبُرد خود را در سطح جهانی تعریف نمایند. سعی ما برآنست تا ابتدا در سطح داخلی به این امر دست پیدا کنیم و سپس فعالیت‌های خود را به سطح جهانی گسترش دهیم.

شاخص های بهینه¬کاوی (benchmark) مبنایی برای ارزیابی است که به عنوان نقطه مقایسه استفاده می شود، و در حکم استانداردی است که توسط آن می توان چیزهایی را اندازه گرفت و مورد قضاوت قرار داد. شاخص های بهینه کاوی (benchmark) نقطه¬ای تعریف شده است، که به عنوان نقطه ارجاع و مبنای مقایسه استفاده می شود. زماني، به دنبال بهترين هستيد، گاهي نيازمند شناخت تغيير و تحولات محيط پيرامون هستيد تا با استفاده از ابزار و امكانات، اهداف خود را با تغييرات جامعه همسو سازيد. با استفاده از بهینه کاوی مي‌توانيد عملكرد سازمان خود را بهبود بخشيد.

هدف از بهينه كاوي مطالعه و ارزيابي كارايي فرايندهاي جاري و مقايسه  آن با بهترین هاست كه در نهايت منجر به افزايش بهره وري و جلوگيري از اتلاف سرمايه و زمان مي شود.

برتر بودن یک سازمان در یک زمینه خاص لزوما به معنای برتری همه تجارب سازمان نسبت به سایرین نیست. سازمان ها از جهاتی مختلف مانند : رسالت، فرهنگ، محیط و فناوری با هم تفاوت دارند.لذا در فرآیند بهینه کاوی بهترین تجارب بسته به خود سازمان معنی می یابند.

اخبار مرتبط

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید

بیشترین بازدید