پنج‌شنبه 6 اردیبهشت 1403
خانهاسلایدر اصلیرده بندی 8 مرکز دیدنی در منطقه آزاد چابهار

رده بندی 8 مرکز دیدنی در منطقه آزاد چابهار

هر گردشگر و ایرانی علاقمند به سفر باید حداقل یک بار از شهر چابهار و جاذبه­ های گردشگری آن دیدن کند. این شهر جنوبی ایران در خود شهر و مناطق جغرافیایی پیرامون خود طیف متنوعی از جاذبه­‌های گردشگری را در خود جای داده است که هر بازدید کننده­‌ای را به تحسین وادار می­‌کند. ما در این مقاله قصد داریم تا ضمن معرفی این مقصد گردشگری بسیار منحصربه‌فرد تعدادی از جاذبه­‌های گردشگری بی‌نظیر ایران را که در تور چابهار امکان بازدید از آن‌ها را دارید به شما معرفی کنیم. با ما همراه شوید.

شهر چابهار در جنوب سیستان و بلوچستان و در شمال دریای عمان قرار دارد. نزدیکی این منطقه به مدار راس السرطان و عبور بادهای موسمی شبه قاره هند و همچنین قرارگیری در کنار جریان­‌های دریایی که از اقیانوس هند نشات می­‌گیرند آب هوای مطبوعی به این شهر بخشیده است. همین مسئله باعث شده است که در میان شهرهای جنوبی کشور حتی در فصل گرم تابستان نیز از یک آب وهوای نسبتا مطبوع برخوردار باشد و در هر زمانی از سال برای گردشگری مناسب باشد. جمعیت این شهرستان بیش از 120 هزار نفر است. در شهرستان چابهار مردم سخت‌کوش بلوچ در کنار هزاران مهاجر دیگر که از سایر شهرهای ایران به اینجا آمده‌­اند به زندگی مشغول هستند و همین مسئله باعث شده است که شما در آن با یک محیط پویا و پور شور و شعف روبه‌رو شوید.

جاذبه‌­های گردشگری چابهار

1. سواحل مکران

جنوب سیستان و بلوچستان و به عبارت دیگر شهرستان چابهار محلی است که دریای عمان و کوه‌­های شگفت‌­انگیز رشته کوه مکران به یکدیگر می‌رسند. به هم رسیدن این دو عارضه جغرافیایی متفاوت باعث آن شده است که در اینجا شما شاهد یکی از منحصربه‌فردترین مناظر طبیعی ایران به نام سواحل صخره‌­ای باشید. این سواحل زیبا و پر ابهت در طی میلیون­‌ها سال فرسایش حاصل از قدرت بی‌کران دریای عمان به وجود آمده است و موجب خلق مناظری شگفت‌انگیز از صخره­‌های مرتفع و عمودی شده است که درست در کنار دریا قرار دارند. این منظره به قدری زیبا و هیجان‌انگیز است که هر گردشگری از مشاهده آنها شگفت‌زده می­‌شود. تماشای دریای مواج، نظاره لحظه زیبای غروب آفتاب و عکاسی از منظره شگفت‌انگیز این جاذبه گردشگری از جمله تفریحاتی است که در سواحل صخره­‌ای چابهار می­‌توانید انجام بدهید.

2. خلیج چابهار

خلیج چابهار بزرگترین خلیج ایران در دریای عمان است. این خلیج به سبب دهانه خود در گروه خلیج­‌های امگایی جهان قرار دارد. دو بندر استراتژیک و بسیار مهم ایران به نام­‌های چابهار و کنار در دو سوی دهانه این خلیج زیبا قرار دارند. در تور مسافرتی چابهار اولین جاذبه گردشگری که شما از آن بازدید خواهید کرد این خلیج زیبا و منظره شگفت‌انگیز آن خواهد بود. از تفریحاتی که در اینجا می‌­توانید به آن مشغول شوید بازدید ساحل زیبای چابهار، اسکله­‌های دریانوردی شهر، پارک ساحلی شهر و همچنین تور قایق‌سواری در خلیج چابهار اشاره کرد. البته نباید از گشت و گذار در منطقه آزاد چابهار و خرید در این شهر زیبا غافل شد.

3. تالاب لیپار

در مسیر جاده ساحلی شهر چابهار به سوی بنادر گواتر یکی از منحصربه‌فردترین جاذبه‌­های گردشگری ایران به نام تالاب لیپار قرار دارد. رنگ این تالاب به سبب اکوسیستم طبیعی و بی‌نظیری که از آن برخوردار است به رنگ صورتی می­‌باشد و به همین علت در میان گردشگران با نام تالاب یا دریاچه صورتی نیز مشهور است. رنگ صورتی این تالاب به سبب زندگی پلانکتون­‌ها و همچنین ویژگی سکون آب در این تالاب می­‌باشد. این تالاب محل زندگی تعداد زیادی از گونه­‌های جانوری نظیر چنگر، فلامینگو، حواصیل‌­های سفید و خاکستری، عقاب دشتی و بسیاری دیگر از انواع پرنده‌های دریایی می­‌باشد.

4. انجیر معابد

این درخت بسیار زیبا که در سواحل جنوبی ایران و به خصوص چابهار به وفور آن را می­‌توان دید از کهنسال­‌ترین گونه­‌های گیاهی ایران است که به سبب زیبایی و چهره منحصربه‌فردی که از خود به نمایش می­‌گذارد در میان بسیاری از گردشگران محبوب است و مردم محلی این مناطق نیز احترام خاصی برای آن قائل هستند.

5. گل افشان

گل افشان یا گل فشان یکی دیگر از جاذبه­‌های گردشگری چابهار است که در فاصله 10 کیلومتری از این شهر و در حد فاصل دشت کهیر و تنگ قرار گرفته است. در اینجا سه گل افشان وجود دارد که ارتفاع آنها بین 10 تا 20 متغیر است. بزرگترین گل فشان این منطقه همچنان فعال است و همانند یک آتشفشان گلی به صورت مستمر در حال بیرون دادن ترکیب آب و گل می­‌باشد.

6. کوه­‌های مریخی

در مسیر جاده ساحلی چابهار به بندر گواتر و در فاصله 50 کیلومتری از شهر چابهار گروهی از کوه­‌های سر به فلک کشیده به نام کوه­‌های مینیاتوری قرار دارند که به سبب شکل منحصربه‌فردی که از آن برخوردار هستند بسیار مشهور است. این کوه­‌های بلند از جنس رسوبی می­‌باشند و هیچ گیاهی بر روی آنها نمی‌روید. رنگ خاکستری این کوهستان، فقدان هر گونه پوشش گیاهی و شکل مخروطی آنها سبب شده است که این جاذبه گردشگری در میان بسیاری از مردم با نام کوه­‌های مریخی مشهور شود.

7. موزه مردم شناسی چابهار

این جاذبه گردشگری در محل سابق فرمانداری این شهر و در یکی از بناهای قدیمی که تاریخ ساخت آن به دوران سلسله قاجار باز می­‌گردد قرار دارد. در موزه مردم‌شناسی چابهار که با نام موزه محلی چابهار نیز مشهور است شما فرصت آن را خواهید داشت تا با جنبه­‌هایی از تاریخ کهن این سرزمین و همچنین زندگی و فرهنگ مردمانی که در اینجا زندگی می­‌کنند از نزدیک آشنا شوید.

8. منطقه حفاظت شده گاندو

این جاذبه گردشگری در نوع خود یکی از بی‌نظیرترین جاذبه­‌های گردشگری کشور ایران است. منطفه حفاظت شده گاندو که در فهرست پارک­‌های ملی ایران قرار دارد محل زندگی یکی از نادرترین جانوران جهان به نام تمساح ایرانی می­‌باشد. این گونه جانوری منحصربه‌فرد در رودخانه باهوکلات زندگی می­‌کند و در هنگام بلوغ طول آن به بیش از 4 متر نیز می­‌رسد. اگر دوست دارید که از نزدیک با یکی از بی‌نظیرترین جانورانی که در ایران زندگی می­‌کند روبه‌رو شوید باید از چابهار به سمت شرق یک سفر 90 کیلومتری بروید تا بتوانید در رودخانه باهو کلات به تماشای تمساح ایرانی بپردازید.

یکی دیگر از جانوران کمیابی که بومی این منطقه است گوزن کوهی است. به گزارش نکس هالیدی، گوزن کوهی در ارتفاعات و کوهستان­‌های منطقه حفاظت شده گاندو زندگی می­‌کند و به همین علت برای دیدن آن کمی باید کوهنوردی کنید.

 

اخبار مرتبط

بیشترین بازدید