شهرهای شلوغ با زندگی پرجنب و جوش و چراغ‌های همیشه روشن، مکان‌های خوبی برای گشت و گذار و تفریح هستند؛ اما روستاهای کوچک و کمتر شناخته شده، می‌توانند مقاصد بهتری به نسبت شهرهای پر ازدحام باشند. اگر به روستاهای دورافتاده‌ی کشورمان رفته باشید و کمی با روستائیان صحبت کرده باشید؛ حتما شما هم نظری مشابه دارید. در این مطلب زیباترین روستاهای دنیا را معرفی خواهیم کرد. 

روستای پاپای در مالت

جمهوری مالت مجمع‌الجزایری در اروپا و در میان دریای مدیترانه است. روستای پاپای در همین کشور واقع شده و به دلیل این که لوکیشنی برای ساخت فیلم‌های گوناگون بود، شهرت زیادی به دست آورده است. معروفترین فیلمی که در این روستا ساخته شد ملوان زبل بود که ساختش به سال 1980 میلادی بازمی‌گردد و در آن رابین ویلیامز نقل ملوان زبل را بر عهده داشت.

روستای پاپای پر از خانه‌های چوبی و زیباست که تماشایشان، گردشگران را سرگرم می‌کنند. اگر این روستا را برای سفر انتخاب کنید می‌توانید با قایق دورتادور آن را بگردید و یا در قهوه ‌خانه‌ها دمی تازه کرده و از طبیعت ناب لذت ببرید.

روستای پاپای در مالت

2–  هال اشتات در اتریش

هال اشتات Hallstatt در ایالت اوبراسترایشی اتریش قرار دارد. این روستای رویایی در کوهستان داچستین واقع شده و یکی از قدیمی‌ترین روستاهای اتریش محسوب می‌شود. تا به حال عکاسان بسیاری به هال اشتات رفته و تصاویری باورنکردنی را به ثبت رسانده‌اند. اینجا سوژه‌های متعددی برای عکاسان خوش ذوق دارد.

کلیساهای قدیمی، دریاچه‌های نمک، موزه‌ای با اشیای 7 هزار ساله و چشم‌انداز بی‌نظیر کوهستان تنها بخشی از زیبایی‌های هال اشتات است.

هال اشتات در اتریش

سیمیان لا رتوند در فرانسه 

سیمیان لا رُتوند Simiane La Rotonde یکی از زیباترین شهرهای کوچک در جهان است که در جنوب کشور فرانسه قرار دارد. پوشش گیاهی این دیار بسیار جالب است و در آن اسطوخودوس و زیتون فراوانی به چشم می‌خورد. بی‌تردید گشت و گذار در روستا و درنوردیدن خیابان‌های سنگ‌فرش شده و تماشای معماری‌های جذاب خانه‌های سیمیان لا رتوند هیچ‌گاه از ذهنتان نخواهد رفت. در این خطه‌ی زیبای فرانسه می‌توان در دل طبیعت، تماشاگر قلعه‌های قرون وسطایی بود و از عطر گیاهان وحشی لذت برد.

سیمیان لا رتوند در فرانسه

4–  چینکو تره در ایتالیا

چینکو تِره Cinque Terre عبارتی ایتالیایی‌ست که معنایش پنج سرزمین می‌باشد. در واقع نام چینکو تره به پنج روستا ابلاغ می‌شود که از زمان‌های دور مردمانشان به ماهیگیری شهرت داشتند. در این دیار امکان تماشای مسیرهای کوهستانی و گردش در سواحل وجود دارد و همچنین علاقه‌مندان می‌توانند از دیدن معماری‌های کلاسیک و زیبای خانه‌های محلی نیز لذت ببرند. اگر در جستجوی مکانی آرام برای سپری کردن ماه عسل هستید، چینکو تره یکی از بهترین انتخاب‌ها برای شما خواهد بود.

چینکو تره در ایتالیا

5- اورتاحیصار در ترکیه

اورتاحیصار Ortahisar در استان نوشهر ترکیه واقع شده است. با وجود این که اورتاحیصار مکانی دورافتاده نیست و دورتادور آن را شهرها احاطه کرده‌اند اما هنوز بافتی سنتی دارد و بیشتر محله‌هایش آرام و دوست‌داشتنی باقی مانده‌اند. بنابر گفته‌ی بومیان، حتی اگر تمامی شهرهای اطراف این روستا به کلان‌شهر تبدیل شوند، بازهم اورتاحیصار بافت سنتی‌اش را حفظ خواهد کرد. اگر گذرتان به این روستا افتاد حتما خود را به یک چای خوش عطر ترک در کافه‌ای محلی دعوت کرده و در کمال آرامش به صدای غازها گوش بسپارید. بد نیست بدانید که مرکبات خوش‌مزه‌ای هم در اورتاحیصار کاشته می‌شود و می‌توانید از آنها نیز میل کنید.

اورتاحیصار در ترکیه

6–  اویا در یونان

اویا Oia روستایی بسیار زیبا در یونان است که با گنبدهای آبی رنگش به سرعت تشخیص داده می‌شود. کلیساها، فروشگاه‌ها، گالری‌های هنر و حتی گورستان این روستا نیز دیدنی و زیبا هستند. اویا به اندازه‌ای زیباست که تقریبا در هرجای آن می‌توانید تصویر پانورامایی از کوهستان‌ها و پدیده‌های طبیعی را ببینید. بدون شک اینجا یکی از زیباترین روستاهای دنیاست.

اویا در یونان

7–  شیراکاوا گیفو در ژاپن

شیراکاوا گیفو Shirakawa Gifu روستایی بسیار آرام است که در کوهپایه قرار دارد. اینجا را با مزارع وسیع برنج و رودخانه‌ی زیبایش می‌شناسند. اگر فقط یکبار به این روستا پا بگذارید، دیگر نمی‌توانید از آن دل بکنید. اینجا مزارعی دارد که بیش از 250 سال قدمت دارند و هنوز هم کشاورزان روی آن‌ها کار می‌کنند. مردم بومی این روستا هنرهای بسیاری دارند که هنر بافندگی از مهمترین و زیباترین آنهاست، آنها با عشق و محبت هنرهایشان را آموزش می‌دهند و روستایشان را به گردشگران نشان می‌دهند.

شیراکاوا گیفو در ژاپن

8- آیت ابن حدو در مراکش

آیت ابن حدو Ait Ben-Haddou روستایی دیدنی در مغرب یا همان مراکش است. این روستا به دلیل فیلم‌هایی که در آن ساخته شد و وجود بناهای تاریخی متعدد در آن، به شهرت رسیده است. در گذشته آیت ابن حدو یکی از مهمترین مسیرهای تجاری منطقه بود و از طریق آن انواع ادویه و طلا و سایر کالاها مبادله می‌شد. بسیاری از قلعه‌های موجود در این روستای زیبا هنوز هم سالم باقی مانده‌اند و گردشگران به‌راحتی می‌توانند از آنها دیدن کنند.

آیت ابن حدو در مراکش

9- کوا وان در ویتنام

کوا وان Cua Van را می‌توان در دو کلمه‌ی جذاب و دلربا خلاصه کرد. اینجا را بیشتر با خلیج زیبای هالونگش می‌شناسند اما همه‌ی قسمت‌های کوا وان زیبا و رویایی است. در این روستا هنوز مردم بومی با ماهیگیری امرار معاش می‌کنند و خانه‌هایشان را به سبک و سیاق اجدادشان می‌سازند. خانه‌های عجیب، رودها و خلیج زیبا چشمان هر بیینده‌ای را محو خود می‌کند. اگر دوست دارید با فرهنگ روستائیان آشنا شوید و به آداب کهن علاقه‌مند هستید، مطمئنا کوا وان بهشتی برای شما خواهد بود.

کوا وان در ویتنام

10- آلبروبلو در ایتالیا

آلبروبلو Alberobello شهر کوچکی در استان باری ایتالیا است. این روستا به دلیل سبک معماری خاص خانه‌هایش به شهرت رسیده، خانه‌هایی که در اصطلاح به آنها ترولو گفته می‌شود. این خانه‌های سنتی از جنس سنگ هستند و همگی سقف‌هایی مخروطی دارند. قدمت بسیاری از این خانه‌ها به قرن شانزدهم میلادی بازمی‌گردد.

آلبروبلو شهر بسیار ساکتی است و مردمی مذهبی دارد. اگر کنجکاو باشید می‌توانید فروشگاه‌های خرید سوغات و یا موزه‌های محلی را پیدا کنید که البته تعدادشان انگشت شمار است. این شهر به قدری کوچک است که در مدت یک روز می‌توانید به خوبی به تمامی محله‌هایش سرزده و با معماری بناها آشنا شوید. ناگفته نماند که رنگ خانه‌ها همگی سفید است و همین موضوع سبب شده تا آلبروبلو زیباتر به نظر برسد.

آلبروبلو در ایتالیا

منبع: roadaffair.com