سه‌شنبه 4 اردیبهشت 1403
خانهاسلایدر اصلیایران،رتبه 75شاخص نوآوری جهانی شد

ایران،رتبه 75شاخص نوآوری جهانی شد

چکیده آمارهای اقتصادی مرداد و شهریورماه منتشر شد؛ معاونت اقتصادی اتاق ایران، چهل‌ونهمین و پنجاهمین شماره چکیده آمارهای اقتصادی را به تفکیک هر حوزه منتشر کرد.

با توجه به نقش اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران در راستای ارائه خدمات به فعالان اقتصادی بخش خصوصی و همچنین با توجه به اهمیت داده‌های آماری به‌منظور تحلیل روند تاریخی و وضعیت موجود و پیش‌بینی آینده، و نیز امکان برنامه‌ریزی صحیح اقتصادی، مرکز تحقیقات و بررسی‌های اقتصادی اتاق ایران بر آن شد تا چکیده آمارهای اقتصادی را که متشکل از برخی آمارهای اقتصادی روزانه، ماهانه، فصلی و سالیانه کشور و برگرفته از منابع آماری معتبر همچون بانک مرکزی، مرکز آمار ایران، گمرک جمهوری اسلامی ایران و سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) و … است، بر اساس درجه اهمیت و استفاده آن‌ها توسط فعالان بخش خصوصی و به‌منظور دسترسی سریع و راحت به این اطلاعات هرماه بر روی پایگاه خبری اتاق ایران و سایت اتاق ایران درج نماید.

در گزارش شماره 49 و 50،  در بخش آمارهای روزانه، قیمت جهانی طلا، نقره و نفت خام، قیمت ارز در بازار آزاد، و سکه ماهانه بانک مرکزی و بورس اوراق بهادار تهران ارائه شده است.

در بخش آمارهای ماهانه، آمارهای مربوط بازرگانی داخلی، صادرات کالای غیرنفتی، مهم‌ترین بازارهای صادرات کالای ایرانی، کالاهای وارد شده با ایران، نرخ تورم، نرخ رشد تولید ناخالص داخلی، شاخص‌های بازار کار، شاخص‌های حوزه صنعت و معدن، تراز بازرگانی و مبادلات تجاری؛ بازارهای هدف صادراتی و مهم‌ترین مبادی وارداتی، واردات به تفکیک نوع مصرف؛ نرخ کالا و نرخ تورم در مرداد و شهریورماه 1396؛ شاخص قیمت تولیدکننده بخش صنعت و معدن در زمستان 1395؛ شاخص تولید کارگاه‌های بزرگ صنعتی کشور؛ سهم فعالیت اقتصادی در GDP؛ رشد اقتصادی بر اساس فعالیت‌های اقتصادی؛ سرمایه‌گذاری بخش دولتی و بخش خصوصی؛ صادرات و واردات؛ روند قیمت‌های جهانی طلا و نفت خام، پایش مالی ایران در سال 2017، رتبه ایران در شاخص نوآوری جهانی و رتبه ایران در شاخص جهانی عملکرد معماری انرژی در مرداد و شهریورماه منتشر شد.

در بخش سوم این گزارش آمارهای  فصلی ارائه شده است؛  حساب‌های ملی، تولید ناخالص داخلی و رشد ملی، سهم فعالیت‌های اقتصادی در رشد تولید ناخالص داخلی، وضع مالی دولت، متغیرهای پولی و رشد آن، شاخص‌های بازار کار  و نرخ بیکاری  از مواردی است که در این گزارش به آن پرداخته شده است.

در بخش پایانی به آمارهای  پایش مالی ایران در سال 2017، رتبه ایران در شاخص نوآوری جهانی سال 2017، رتبه ایران در شاخص جهانی عملکرد معماری انرژی سال 2017 اشاره شده است.

گزارش پایش مالی صندوق بین‌المللی پول سالی دو بار در بهار و پاییز تهیه و به‌روزرسانی می‌شود. این گزارش آخرین وضعیت توسعه مالی دولت‌ها را تحلیل و پیش‌بینی‌های به‌روز از وضعیت مالی کشورها ارائه می‌کند. از دیگر اقدامات آن، ارزیابی سیاست‌هایی است که منجر به ثبات مالی دولت‌ها می‌شود. گزارش پایش مالی که توسط کارشناسان صندوق بین‌المللی برای 189 کشور عضو تهیه می‌شود.

در دسته‌بندی 189 کشور عضو IMF، ایران در دسته اقتصادهای با درآمد متوسط و بازارهای نوظهور قرارگرفته است.

همچنین شاخص نوآوری جهانی، به عنوان یک مرجع پیشرو، از طریق فراهم نمودن ابزارهای لازم و تدوین سیاست‌ها، به بهبود وضعیت تولید، بهره‌وری و اشتغال کمک می‌کند. این شاخص با ایجاد یک پایگاه اطلاعاتی غنی از معیارهای دقیق، فاکتورهای نوآوری را برای کشورها به صورت مستمر ارزیابی می‌نماید. شاخص نوآوری جهانی در دهمین ویرایش خود در سال 2017، تعداد 127 کشور را مورد ارزیابی قرار داده است. رتبه ایران 75 است.

ازآنجاکه آمارهای بخش روزانه، ماهانه و فصلی به‌صورت مستمر به‌روزرسانی می‌شوند، این آمارها در هر شماره از گزارش‌های “چکیده آمارهای اقتصادی” ارائه می‌شود، ولیکن در خصوص آمارهای بخش سایر آمار (که غالباً آمارهای سالیانه هستند)، به دلیل آنکه فواصل انتشار آن‌ها نامنظم و یا به‌صورت موردی است، به‌منظور اجتناب از تکرار، صرفاً در زمان به‌روزرسانی در گزارش قرار خواهند گرفت.

 

منبع: اتاق بازرگانی ایران

اخبار مرتبط

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید

بیشترین بازدید