چهارشنبه 5 اردیبهشت 1403
خانهخبراجتماعی و شهریرتبه ۱۴۰ ایران در شکاف جنسیتی جهان

رتبه ۱۴۰ ایران در شکاف جنسیتی جهان

 

ایران در گزارش سال ۲۰۱۶ “مجمع جهانی اقتصاد” با امتیاز ۰/۵۸۷ در رتبه ۱۳۹ قرار گرفته بود. در سال‌های ۲۰۱۴ و ۲۰۱۵ نیز رتبه‌ی ایران به ترتیب ۱۳۷ در میان ۱۴۲ کشور، و ۱۴۱ در میان ۱۴۵ کشور بود.

به گزارش رتبه‌آنلاین، گزارش جهانی شکاف جنسیتی برای نخستین‌بار طی سال 2006 توسط مجمع جهانی اقتصادی به‌عنوان چارچوبی برای ارزیابی معضلات مبتنی بر جنسیت و دستاوردهای حاصله منتشر شد که این برنامه پیشرفت کشورها یا چالش های مطرح در رابطه با شکاف های جنسیتی را در سطوح ملی، منطقه ای و جهانی مورد ارزیابی قرار می دهد.

گزارش جهانی سالانه شکاف جنسیتی نیز به منزله چارچوبی برای تمرکز و اعلام نابرابری‌های جنسیتی در سطح جهانی مطرح شد که در حوزه های اقتصاد، آموزش، سلامت و سیاست وضعیت شکاف جنسیتی را بررسی می کند.

این معیار متضمن سه مفهوم شکاف مشارکت، شکاف درآمد و شکاف پیشرفت است.

بر پایه این گزارش، شکاف مشارکت، ناظر بر تفاوت میان زنان و مردان در میزان نیروی کار است؛ شکاف درآمد، تفاوت درآمد زنان و مردان را مورد توجه دارد و از جمله متضمن درآمد یکسان در مقابل  کار برابر بوده و در انتها شکاف پیشرفت زنان و مردان، آمار حضور زنان در میان قانون گذاران، مناصب مدیریتی و مشاغل حرفه ای و فنی را در مقایسه با مردان نشان می دهد.

شکاف جنسیتی در زمینه فرصت و مشارکت اقتصادی، به‌عنوان بیش‌ترین شکاف جنسیتی در منطقه خاورمیانه مطرح است که میزان مشارکت اقتصادی زنان در دو کشور قطر و کویت بالاتر از حد میانگین در این منطقه اعلام شده است.

نگرش متفاوت به زنان و مردان در حوزه‌هایی مانند فرصت‌های شغلی، مشارکت در بازار کار و میزان دستمزد همواره وجود داشت و در طول سال‌های اخیر نیز پیشرفت‌هایی صورت گرفت اما همچنان زنان به‌ویژه در کشورهای در حال توسعه، از مزایا و فرصت های شغلی برابر نسبت به مردان بهره‌مند نیستند.

ایجاد برابری جنسیتی در حوزه اقتصاد جدا از این که بخشی از حقوق فرد به شمار می رود، برای توسعه و ارتقا بهره وری اقتصاد کشورها نیز دارای اهمیت است. مجمع جهانی اقتصاد نیز با تاکید بر این امر شاخص ها را انتخاب کرده است.

شاخص مشارکت و فرصت‌های اقتصادی دارای زیرشاخه‌های تظیر «مشارکت نیروی کار زن در مقایسه با نیروی کار مرد»، «برابری حقوق میان زنان و مردان برای کار برابر»، «میزان درآمد دریافتی زنان در مقایسه با مردان»، «تعداد قانون گذاران، صاحبان مناصب عالی رتبه و مدیران زن در مقایسه با مردان» و «تعداد کارگران زن حرفه ای و فنی در مقایسه با مردان» است.

بنابر تازه‌ترین گزارش مجمع جهانی اقتصاد، با در نظر داشتن کل چهار شاخص، ایسلند بهترین موقعیت را در میان سایر کشورهای جهان دارد و در هشت سال گذشته مقام نخست در اختیار این کشور بوده و  اختلاف میان زن و مرد در ایلسند در حال حاضر به 13 درصد کاهش یافته است.

فنلاند، نروژ و سوئد در سکوهای بعدی ایستاده‌اند و نکته جالب‌تر آنجاست که کشور آفریقایی “رواندا” مقام پنجم را به خود اختصاص داده و “فیلیپین” در سکوی هفتم ایستاده و “نیکاراگوئه” دهم است؛ همچنین ” آلمان” با اختلاف 24 درصدی در شاخص‌های چهارگانه، مقام سیزدهم جدول را دارد.

“ایران” در میان 144 کشور در مجموعه 4 شاخص در سکوی 139 قرار دارد که البته در شاخص مربوط به فرصت‌های شغلی و اقتصادی ایران مقام 140 را دارد.

جایگاه ایران در گزارش شکاف جنسیتی مشارکت و فرصت های اقتصادی 2016- 2014

 شکاف جنسیتی در ایران؛ به روایت آمار
شکاف جنسیتی در ایران؛ به روایت آمار

همچنین ایران در مشارکت سیاسی رتبه 136 را از آن خود کرده و در شاخص‌های مربوط به سلامتی و آموزشی به ترتیب در مقام های 94 و 98 قرار گرفته است. درواقع ایران به لحاظ رتبه در ته جدول شکاف جنسیتی قرار دارد.

براساس گزارش «مجمع جهانی اقتصاد»، شکاف جنسیتی میان مردان و زنان طی سال های اخیر در بسیاری از کشورهای کمتر شده است اما این وضعیت در ایران، تغییر چندانی را نشان نمی دهد.

دز گزارش اخیر این نهاد، ایران تنها بالاتر از پنج کشور قرار دارد که این جایگاه در شأن زنان ایرانی نیست.

بیشترین نابرابری در ابعاد اقتصادی و سیاسی دیده می شود که جایگاه ایران را نسبت به ترکیه و عربستان به مراتب پایین‌تر نشان می‌دهد. به نظر می رسد میزان مشارکت زنان در این عرصه‌ها به دلایل ساختاری و گاه فرهنگی به مراتب کمتر از مردان است؛ در حالی که شکاف در زیربخش های بهداشتی و آموزشی بسیار کمتر است.

در هر حال باید توجه داشت زنان نیمی از سرمایه انسانی هر کشور و فعالیت هر سازمان تجاری را تشکیل می دهند و هر جامعه ای از استفاده نکردن از توانمندی های زنان، زیان خواهددید.

نرخ مشارکت اقتصادی زنان در ایران در شرایطی کمتر از کشورهای خاورمیانه است که زنان ایران از نظر میزان سواد و تحصیلات با سطح کشورهای پیشرفته قابل مقایسه اند.

اخبار مرتبط

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید

بیشترین بازدید