پنج‌شنبه 9 فروردین 1403
خانهخبراجتماعی و شهریرتبه بندی پرسرعت‌ترین قطارهای جهان

رتبه بندی پرسرعت‌ترین قطارهای جهان

وسایل حمل و نقل عمومی همواره یکی از شاخص های اصلی توسعه و پیشرفت در شهرهای مدرن جهان بوده و هستند. متاسفانه در حال حاضر در کشور ما فاصله زیادی تا استانداردهای جهانی وجود دارد، اما در کشورهای پیشرفته، وضعیت متفاوت بوده و با بهره گیری از تکنولوژی های جدید تلاش های زیادی برای خلق بهترین تجربه سفر در حال انجام است. اکنون در کشورهای اروپایی و کشورهای جنوب شرق آسیا، قطار به یکی از مهمترین و البته رایج ترین وسایل حمل و نقل عمومی تبدیل شده است.

قطارهای امروزی به حدی پیشرفته و سریع هستند که اگر امکان استفاده از آن ها در مسیری مانند مسیر قطاری تهران مشهد وجود داشت، می توانستید مسیر ۱۲ ساعته تهران تا مشهد را در کمتر از ۳ ساعت طی کنید.  در این مطلب قصد داریم ۱۰ مورد از سریع ترین قطارهای جهان را به شما معرفی کنیم و کمی از سرعت، تکنولوژی های مورد استفاده و ویژگی های دیگر آن ها برایتان بگوییم.

پیش از هر چیز دعوت می کنیم به تصاویری از حرکت سریع ترین قطار دنیا توجه کنید.

سریعترین قطارهای جهان متعلق به کدام کشورها هستند؟

همانند بسیاری از موارد دیگر، در زمینه حمل و نقل عمومی نیز چین پرچمداری می کند. هرکجا که صحبت از پیشرفت و تکنولوژی باشد، یا چین را در راس آن می بینید و یا حداقل اثری بزرگ از این کشور مشاهده می کنید. در ادامه لیستی از سریع ترین قطارهای جهان که تا به حال ساخته و بهره برداری شده اند خواهید دید و سپس به ارائه توضیحاتی در مورد هر یک از این قطارها می پردازیم.

  1. Shanghai Maglev – چین
  2. Fuxing Hao CR400AF/BF – چین
  3. Shinkansen H5 and E5 – ژاپن
  4. The Italo and Frecciarossa – ایتالیا
  5. Renfe AVE – اسپانیا
  6. Haramain Western Railway – عربستان سعودی
  7. DeutscheBahn ICE – آلمان
  8. Korail KTX – کره جنوبی
  9. Eurostar e320 and TGV – انگلستان
  10. Thalys – فرانسه

قطارهای تندرو

وضعیت قطارهای سریع السیر در ایران

متاسفانه تاکنون اقدام اجرایی زیادی در این زمینه صورت نگرفته و همچنان سرعت قطارهای سریع السیر ایران به بیشتر از ۱۸۰ کیلومتر بر ساعت نمی رسد. البته این قطارها نیز در بیشتر موارد با سرعت بیشتر از ۱۶۰ کیلومتر بر ساعت حرکت نمی کنند. این سرعت نیز تنها در قطار پردیس رجا قابل مشاهده است و قطار تندروی دیگری در ناوگان ریلی کشور وجود ندارد. البته صحبت هایی در مورد پروژه قطار سریع السیر تهران اصفهان شنیده می شود، اما گفته می شود این قطار تا پیش از سال ۱۴۰۰ بر روی ریل نخواهد رفت. طبق شایعات این قطار قادر خواهد بود مسیر ۴۵۰ کیلومتری تهران تا اصفهان را در ۲ ساعت طی کند. در حال حاضر قطارهای این مسیر بیش از ۷ ساعت در مسیر هستند.

قطار شانگهای مگلو – سریع ترین قطار دنیا

شاید برایتان جالب باشد که بدانید این قطار از ۹ مورد از قطارهای این لیست قدیمی تر است. این قطار از سال ۲۰۰۴ شروع به فعالیت کرده و همچنان به عنوان سریع ترین قطار دنیا شناخته می شود. این قطار چینی قادر است تنها در یک ساعت حدود ۴۳۰ کیلومتر از مسافت را طی کند. شگفت انگیز نیست؟ البته باید در نظر بگیرید که مگلو قطار تنها سریع ترین قطار دنیاست و لوکس ترین و بهترین قطار دنیا به حساب نمی آید. قیمت بلیط این قطار نیز حدود ۸ دلار است.

قطار شانگهای مگلو - سریع ترین قطار دنیاقدیمی بودن این قطار زمانی برایتان جذاب تر می شود که بدانید سال ۲۰۰۴ تنها زمان بهره برداری از این قطار است و فرآیند ساخت آن از سال ۲۰۰۱ شروع شده است. پیشرانه این قطار از نیروی الکترومغناطیسی بهره می برد و فناوری آن مگلو نام دارد. فناوری مگلو یا شناور بودن در هوا به این شکل است که قطار با فاصله ای بسیار کم از ریل در هوا شناور می شود.

حدود ۷ دقیقه طول می کشد که از مبدا مسیر قطار مگلو در فرودگاه شانگهای پودانگ به ایستگاه متروی Longyang برسید. این مسیر حدود ۳۰ کیلومتر است.

قطار فوکسینگ هائو – دومین قطار سریع جهان و چین

دوباره چین در صدر لیست می تازد. فاصله چندانی میان سرعت این قطار با قطار مگلو وجود ندارد. این قطار که فرآیند تولید آن در سال ۲۰۱۲ شروع شده و در سال ۲۰۱۶ به بهره برداری رسیده، با سرعت ۴۰۰ کیلومتر بر ساعت حرکت می کند. ظرفیت جا به جایی قطار فوکسینگ هائو بیش از ۵۶۰ نفر است و بلیط آن در سه کلاس بیزینس، فرست کلس و استاندارد به مسافران ارائه می شود. فوکسینگ در زبان چینی به معنای نوسازی است.

قطار فوکسینگ هائو - دومین قطار سریع جهان و چینهدف از ساخت قطارهای سریع السیر در چین جابه جایی حجم زیادی از مسافران در کمترین زمان است و دلیل آن نیز نمی تواند چیزی جز جمعیت بسیار این کشور باشد.

قطار شینکانسن – شاهکار چشم بادامی ها

ژاپنی ها هیچوقت دست روی دست نمی گذارند. ژاپن از پیشتازان ساخت قطارهای سریع السیر است و قطار شینکانسن به عنوان سومین قطار سریع جهان این ادعا را ثابت می کند. این قطار قادر است با حداکثر سرعت ۳۶۰ کیلومتر بر ساعت حرکت کند. این قطار در سال ۲۰۱۶ بهره برداری شد. تا پیش از این فاصله دو شهر پراهمیت ژاپن یعنی توکیو و اوساکا چیزی در حدود ۷ ساعت بود که با ساخت این قطار این زمان به ۴ ساعت کاهش یافت. بلیط این قطار نیز در سه کلاس Gran، Green و Ordinary عرضه می شود.

قطار شینکانسن - شاهکار چشم بادامی ها

قطار فرچیاروسا – سریع ترین قطار اروپا

به اروپا می رویم و پیش از هر جای دیگر سری به کشور ایتالیا می زنیم. جایی که در آن قطار فرچیاروسا با اختلاف کمی در رده چهارم قطارهای تندرو قرار دارد. سرعت این قطار ۳۵۴ کیلومتر بر ساعت است. این محصول ایتالیایی که فرآیند ساخت آن از سال ۲۰۰۰ استارت خورد یک سال پیش از رقیب خود در سال ۲۰۱۵ معرفی و بهره برداری شد. این قطار از مبدا فلورانس به سمت رم حرکت می کند. معنای لغوی این فرچیاروسا به معنای کمان قرمز است. طبق اطلاعات اعلام شده، قطعات به کار رفته در این قطار دوستدار محیط زیست هستند.

قطار فرچیاروسا - سریع ترین قطار اروپا

قطار رنفه اوه (تالگو ۳۵۰)

اسپانیا نیز توانسته در زمینه ساخت قطارهای سریع السیر قدم های بزرگی بردارد. این قطار که به دلیل قسمت جلویی اش با عنوان اردک مشهور است در حدود ۳ هزار کیلومتر از خطوط ریلی اسپانیا استفاده می شود. قطار رنفه اوه با سرعت ۳۴۹ کیلومتر بر ساعت قادر است مسافت ۶۲۰ کیلومتری بین شهرهای مادرید و بارسلون را در ۲ ساعت و ۳۰ دقیقه طی کند. همچنین با استفاده از این قطار می توانید از شهر بارسلون در مدت زمان ۶ ساعت به پاریس برسید.

قطار رنفه اوه (تالگو 350)

قطار سریع السیر حرمین – مکه تا مدینه در ۲ ساعت و ۳۰ دقیقه

کشور عربستان در سال های اخیر بسیار خوش درخشیده و توانسته پیشرفت های زیادی به وجود آورد. یکی از پروژه های جذاب و بزرگ این کشور ساخت خط ریلی و قطار سریع السیر حرمین است. این پروژه که در سال ۲۰۱۸ اجرایی شد برای جابجایی آسان زائران افتتاح شده است. این قطار با سرعت ۳۴۹کیلومتر بر ساعت با قطار رنفه اوه برابری می کند. برای طی کردن مسافت بین شهرهای مکه و مدینه از طریق جاده حدود ۵ ساعت در مسیر خواهید بود، اما با این قطار در ۲ساعت و ۳۰ دقیقه بین این دو شهر جا به جا می شوید.

قطار سریع السیر حرمین - مکه تا مدینه در 2 ساعت و 30 دقیقه

قطار داچ بن، هفتمین قطار سریع جهان

آلمانی ها نیز از کورس رقابت جا نمانده اند. این قطار که ساخت شرکت زیمنس است ظاهری مدرن دارد و به دلیل بهره گیری از ظاهر مدرن و زیبایش شهرت زیادی به دست آورده. حداکثر سرعت این قطار ۳۲۸ کیلومتر بر ساعت است. با استفاده از این قطار می توانید از برلین به سرعت به مونیخ سفر کنید. قطار داچ بن در سال ۲۰۱۶ افتتاح شد.

قطار داچ بن، هفتمین قطار سریع جهان

کوریل کی تی ایکس

این قطار که ساخت کره جنوبی است هم اکنون در لیست سریع ترین قطارهای جهان قرار دارد. البته این قطار در سال ۲۰۰۴ شروع به فعالیت کرده و نسبت به زمان ساخت آن می توانیم این قطار کره ای را به راحتی جزو مدرن ترین قطارهای جهان بدانیم. در سال ۲۰۱۸ آخرین مسیر این قطار که فرودگاه مشهور اینچئون را به شهر گانگنئونگ وصل می کند افتتاح شد. سرعت این قطار نیز در تساوی با قطار جدید داچه بن، ۳۲۸ کیلومتر بر ساعت است.

کوریل کی تی ایکس

یورو استار، ستاره تندروی انگلیسی

این قطار سریع السیر انگلیسی که توسط شرکت آلمانی زیمنس ساخته شده در سال ۲۰۱۵ شروع به فعالیت کرد. حداکثر سرعت آن ۳۲۰ کیلومتر بر ساعت است. این قطار اروپای غربی و انگلیس را به یکدیگر متصل می کند و شهرهای لندن و بروکسل را نیز به یکدیگر مرتبط می کند. بلیط این قطار ۷۰ دلار قیمت دارد.

یورو استار، ستاره تندروی انگلیسی

دود از کنده بلند می شود – با قطار تالیس آشنا شوید

در نهایت تالیس را به شما معرفی می کنیم. تالیس یکی از مشهورترین قطارهای سریع السیر در سراسر جهان است. دلیل شهرت آن هم قدیمی بودن آن است. پس از گذشت سال های سال این قطار همچنان در لیست ده مورد از سریع ترین قطارهای جهان قرار دارد. این قطار از سال ۱۹۹۶ شروع به فعالیت کرد. خطوط ریلی این قطار همچنان در حال توسعه هستند. سرعت این قطار ۳۰۰ کیلومتر بر ساعت است. این قطار آخرین و قدیمی ترین قطار سریع السیر در میان رده بندی ۱۰ موردی سریع ترین قطارهای جهان است.

دود از کنده بلند می شود - با قطار تالیس آشنا شوید

راهنمای سفر راهنمای سفرهای خارجی
برچسب : سفر با قطار
اخبار مرتبط

بیشترین بازدید