جمعه 31 فروردین 1403
خانهبازار پولی مالیبازار سرمایه (بورس)رتبه ایران در حمایت از سرمایه‌های خرد

رتبه ایران در حمایت از سرمایه‌های خرد

معاون وزیر اقتصاد گفت: در شاخص حمایت از سرمایه خرد امتیاز ایران، ۳۳ است که امتیاز مناسبی نیست و باید حتما قانون تجارت کشور تغییر کند تا امتیاز ما بهبود پیدا کند.

به گزارش رتبه آنلاین از دنیای اقتصاد، سیدحسین میرشجاعیان حسینی، معاون وزیر اقتصاد در چهارمین همایش سالانه اقتصاد مقاومتی با اشاره به فعالیت‌های صورت گرفته در حوزه فضای کسب و کار گفت: خوشبختانه توانسته‌ایم خلأهای قانونی و مقرراتی موجود در این حوزه را پر کنیم.  او افزود: در ابتدای دولت رتبه فضای کسب و کار کشور در جهان ۱۵۲ بود و رتبه ۸۲ را در شاخص رقابت پذیری جهانی داشتیم که با تلاش‌های صورت گرفته توانسته‌ایم رتبه کسب و کار را به ۱۲۴ و رتبه رقابت‌پذیری را در جهان به ۷۶ ارتقا بدهیم. میرشجاعیان حسینی با بیان اینکه تعاملی بین سه قوه در ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی وجود ندارد، گفت: در برخی از اقدامات صورت گرفته نتایج موفقیت آمیز به دست آمده و در برخی دیگر متاسفانه ناموفق عمل کرده‌ایم و هنوز نیاز به کار و تلاش بیشتر وجود دارد.

او افزود: تعاملات بانکی زیادی برای ارتقای ساماندهی مجوزهای کسب و کار صورت گرفته و در دیگر حوزه‌های فضای کسب و کار نیز ۲ مصوبه را برای بهبود آن و همچنین تدوین الزامات ارتقای مستمر این شاخص را به اجرا در آورده‌ایم. معاون وزیر اقتصاد با اشاره به دیگر اقدامات صورت گرفته در این حوزه گفت: اقداماتی مانند پیش نویس لایحه حمایت از سهامداران خرد، تدوین شیوه‌نامه ارزیابی عملکرد شاخص‌های عمومی سال ۹۶ و … برای بهبود شاخص‌های کسب و کار صورت گرفته است.  او گفت: تعاملات زیادی با بانک جهانی برای بهبود فضای کسب و کار داشتیم که از این اقدامات می‌توان به برگزاری مکاتبات متعدد با دستگاه‌های اجرایی ذی‌ربط و جمع‌آوری اقدامات انجام شده از سوی دستگاه‌های اجرایی و انعکاس آن به بانک جهانی اشاره کرد.

میرشجاعیان حسینی افزود: ما روی تک‌تک شاخص‌های بهبود فضای کسب و کار اقداماتی صورت داده‌ایم که در برخی از شاخص‌ها مثل اخذ مجوز دارای رتبه ۲۵ جهانی و در شاخص اخذ اعتبار رتبه ۱ منطقه و رتبه ۹۰ جهانی را کسب کرده ایم.  او در ادامه گفت: در شاخص تجارت فرامرزی، پرداخت مالیات یا ورشکستگی و رفع دیون، رتبه ما از میانگین منطقه‌ای پایین‌تر است، در جهان نیز رتبه ما در شاخص تجارت فرامرزی ۱۶۶ است. معاون وزیر اقتصاد گفت: در شاخص حمایت از سرمایه خرد، امتیاز ایران ۳۳است که امتیاز خوبی نیست و باید حتما قانون تجارت کشور تغییر کند تا امتیاز ما بهبود یابد.
او افزود: در ورشکستگی و پرداخت دیون رتبه ۱۶۰ را در جهان داریم و امتیازمان در جهان ۲۳است که این امتیاز نیز ضعیف است، همچنین در حوزه ساماندهی مجوزها ما هیاتی راه‌اندازی کردیم که اعضای آن از ۳ قوه کشور و ۳ اتاق ایران بوده است و قرار شده که این هیات در ۴گام برنامه‌ها را جلو ببرد. میرشجاعیان حسینی با بیان اینکه هنوز میزان قوانین و مقررات موجود در کشور مشخص نیست، گفت: متاسفانه در ایران نگاه یکپارچه‌ای به مجوزها نبوده است و این مجوزها ریشه در بوروکراسی اداری کشور دارد.

 

اخبار مرتبط

بیشترین بازدید