هریک از شهرهای دنیا جذابیت‌های خاص خودشان را دارند اما بسیاری از کشورهای کهن و دیدنی، در قاره‌ی اروپا واقع شده‌اند. در اروپا شهرهایی وجود دارند که قدمتشان به 6000 سال پیش از میلاد مسیح می‌رسد. به نظر شما چه شهرهایی در اروپا قدیمی‌تر هستند؟ رم، پاریس یا… شاید در بسیاری از شهرهای اروپا شاهد بناهای قدیمی و ارزشمند باشیم اما کدامیک از آن‌ها قدمت بیشتری دارند؟ اگر علاقه‌مند هستید که بیشتر با این سرزمین‌های کهن آشنا شوید تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید.

1- پلوودیو در بلغارستان

در شهر پلوودیو تپه‌ای به نام نبت (Nebet Tepe) وجود دارد که قدمتش به 6000 سال پیش از میلاد بازمی‌گردد و از همان زمان تاکنون افرادی در این ناحیه زندگی می‌کنند. از عصرآهن بناهای مستحکم‌تری در این شهر کهن ساختند و جمعیت بیشتری در آن ساکن شدند. بد نیست بدانید که در گذشته به این ناحیه (Evmolpia) گفته می‌شد و این نام را به افتخار پادشاهی با همین نام انتخاب کرده بودند؛ این سلطان قدرتمند در سال 1200 به روی کار آمد و در نهایت دودمان وی به دست فیلیپ دوم سرنگون شد. فیلیپ دوم پدر اسکندر معروف بود. پس از این که شهر به دست فیلیپ افتاد نام این دیار را تغییر داده و فیلیپوپولیس (Philippopolis) گذاشت. پادشاه جدید دستور داد تا شهر را از نو بسازند و بناهای متعددی نیز به آن اضافه کنند؛ از آن پس فیلیپوپولیس به مهم‌ترین شهر آن زمان تبدیل شد. با گذشت زمان این شهر گسترش یافت و به دلیل موقعیت جغرافیایی مناسبش همواره مورد توجه قرار گرفت.

نکته‌ی مهم: برخی از منابع، آتن را قدیمی‌ترین شهر اروپا می‌دانند. توجه داشته باشید که درباره‌ این موضوع اختلاف نظر وجود دارد و لست سکند در این رابطه مسئولیتی ندارد.

پلوودیو بلغارستان

پلوودیو بلغارستان

2-آتن در یونان

آتن پایتخت کشور یونان، در رتبه‌ی دوم کهنترین شهرهای اروپا قرار دارد. آتن با قدمت چند هزار ساله‌اش، از سال 3000 پیش از میلاد وجود داشت. اعتقاد بر این است که آتن در ابتدا در آکروپولیس تشکیل شد. آکروپولیس مرتفع‌ترین قسمت شهر به‌حساب می‌آمد و طرفداران زیادی داشت.

بر اساس افسانه‌های یونانی نام آتن برگرفته از اسم آتنا الهه‌ی عقل است. آتنا را نماد صلح و رفاه نیز می‌دانند. آتن از دیرباز از نظر تجارت و بازرگانی بسیار فعال بود و هنوز هم سرزمینی زیبا و دوست‌داشتنی است.

آتن یونان

آتن یونان

3-خانیا در یونان

سومین شهر قدیمی اروپا هم در یونان قرار دارد که از 1700 سال پیش از میلاد مسیح وجود داشت، البته برخی معتقدند که تاریخ ساخت این شهر 1200 پیش از میلاد به‌شمار می‌آید. خانیا یکی از زیباترین و قدیمی‌ترین شهرهای ساحلی یونان است. قدمت این شهر به دوران حکمرانی مینوسی‌ها می‌رسد. پادشاهان این دودمان تا سال‌ها بر خانیا سلطنت می‌کردند و سرانجام در سال 69 پیش از میلاد سرنگون شدند. در طول تاریخ خانیا شاهد جنگ‌های گوناگونی بود و چند سال است که مردمش در صلح و آرامش زندگی می‌کنند.

خانیا یونان

خانیا یونان

4-خالکیس در یونان

خالکیس در استان یونان مرکزی و کشور یونان واقع شده و قدمتش را سال 1200 پیش از میلاد می‌دانند. بنابراین اگر سال ساخت شهر خانیا 1200 باشد خالکیس و خانیا قدمتی یکسان دارند. بد نیست بدانید که نام پیشین خالکیس (Negroponte) بود و سپس تغییر یافت.

خالکیس یونان

خالکیس یونان

5-لیسبون در پرتغال

شهر لیسبون پایتخت کشور پرتغال است و بزرگترین شهر این سرزمین به شمار می‌آید. اگر حالا به این شهر سفر کنید، آن را دیاری مدرن خواهید یافت اما باید بدانید که این شهر پیشینه‌ای طویل دارد و تاریخ ساختش به 1200 سال قبل از میلاد مسیح باز می‌گردد.

پس از سلت‌ها، فینیقی‌ها بر این سرزمین حکمرانی کردند. در سال 205 پیش از میلاد رومیان به این شهر حمله کرده و با شکست کارتاژها لیسبون را از آنِ خود کردند. نزاع پادشاهان گوناگون بر سر به دست آوردن شهر همچنان ادامه داشت و هر یک از آنها برای مدتی بر این دیار حکمرانی کرده و بناهایی را ساخته یا ویران می‌کردند و سپس امپراتوریشان را به دودمانی دیگر می‌دادند.

لیسبون پرتغال

لیسبون پرتغال

سایر شهرهای کهن اروپا

شهرهایی که تا اینجا با آنها آشنا شدیم، به ترتیب کهنترین شهرهای اروپا بودند و دیدیم که قدیمی‌ترین شهر این قاره در بلغارستان واقع شده است. حالا در اینجا با سایر شهرهایی آشنا می‌شویم که در رتبه‌های بعدی قرار می‌گیرند و اختلافشان از نظر سال‌های ساخت با یکدیگر زیاد نیست.

  • کادیس در اسپانیا و پاتراس در یونان هردو در 1100 سال پیش از میلاد به وجود آمدند.
  • قدمت شهر نیکوزیا در قبرس به 1050 سال پیش از میلاد برمی‌گردد.
  • شهرهای کهن بعدی سویا و ماگالا هستند که هر دو جزو خاک اسپانیا به شمار می‌آیند و قدمتشان به سده‌ی هشتم پیش از میلاد بر می‌گردد.

 

شهر نیکوزیا

تصویر بالا مربوط به شهر نیکوزیا است.

شهر سویا

تصویر بالا گوشه‌ای از شهر سویا را نشان می‌دهد.

 

منبع: worldatlas.com