جمعه 31 فروردین 1403
خانهخبراجتماعی و شهریرتبه‌داران ابزار جاسوسی جنگ سرد

رتبه‌داران ابزار جاسوسی جنگ سرد

به تازگی برخی از این ابزارهای عجیب و غیرعادی جاسوسی دوران جنگ سرد شناسایی و رمزگشایی شده‌اند. در ادامه برخی از عجیب‌ترین ابزارهای جاسوسی استفاده شده را با هم مرور می‌کنیم.

 در دوران جنگ سرد، سازمان‌های جاسوسی دو کشور امریکا و شوروی، یعنی CIA و KGB به شدت با یکدیگر رقابت کرده و مشغول عملیات‌های جاسوسی ضد هم بودند. به طوری‌که مشهورترین داستان‌های جاسوسی جهان از دل همین دوران و فعالیت‌های گسترده این دو سازمان اطلاعاتی بیرون آمده‌اند.

به گزارش رتبه آنلاین از تابناک، آن‌ها در این دوران تلاش کردند با توسعه فناوری و ساخت ابزارهای جدید، عملیات‌های جاسوسی فوق سری و پیشرفته‌ای را پیاده‌سازی و اطلاعات جمع‌آوری کنند.

به تازگی برخی از این ابزارهای عجیب و غیرعادی جاسوسی در آن دوران شناسایی و رمزگشایی شده‌اند. در ادامه برخی از عجیب‌ترین ابزارهای جاسوسی استفاده شده را با هم مرور می‌کنیم.

عجیب‌ترین ابزارهای جاسوسی

مته Belly Buster: توسط سازمان سیا در اوایل دهه ۶۰ استفاده شده و متشکل از قطعات مختلفی برای حفاری و سوراخ کردن دیوارها و کف‌های ساختمان‌ها برای کار گذاشتن دستگاه‌های شنود استفاده می‌شد.

از بین برنده حروف: این دستگاه می‌توانست حروف و نوشته‌های روی یک پاکت نامه را طوری پاک و از بین ببرد که هیچ آسیبی به نامه یا مهر و موم آن وارد نشود.

استریوسکوپ و کیس: در جنگ جهانی دوم ساخته شده و برای تحلیل تصاویر هوایی گرفته شده توسط هواپیماها به صورت سه بعدی استفاده شده است.

سنجاقک Insectothopter: سازمان سیا در دهه ۱۹۷۰ این ابزار جاسوسی را ساخت و به عنوان اولین هواپیمای بدون سرنشین (UAV) کوچک شناخته می‌شود. روی این سنجاقک مصنوعی یک دوربین مخفی نصب شده و قابلیت‌های بسیار زیادی در زمان خودش داشت.

شبه زیردریاپیمای سیا: سازمان سیا این شبه زیردریاپیمای کوچک و دو نفره را در دهه ۱۹۵۰ ساخت. هیچ سلاحی حمل نمی‌کند ولی برای نجات افراد خودی مخفیانه مورد استفاده قرار می‌گیرد.

دوربین Microdot: این دوربین فوق‌العاده برای فیلم‌برداری از صفحات و اسناد مورد استفاده قرار گرفته است.

دوربین Matchbox: این دوربین توسط شرکت Eastman Kodak برای اداره خدمات استراتژیک (Office of Strategic Services) ساخته شده است. این دوربین در اندازه یک جعبه matchbox است و می‌تواند با نوشته‌ها و برچسب‌هایی در زبان‌های مختلف پوشیده شود تا عادی به نظر برسد.

پد رمزگشایی تک نفره: از سیستم‌های رمزنگاری یک بار مصرف برای رمزنگاری پیام‌ها استفاده شده است. این OTP به صورت یک جفت توسط سازمان سیا طراحی و تولید شده و جاسوس‌ها برای ارسال کلیدها و اطلاعات مخفی استفاده می‌کردند. هنگامی که یک ورق از این رمزگشاهای یک بار مصرف استفاده شده؛ از بین برده می‌شود تا دست دشمن نیفتد.

میخ جاسوسی: این ابزار شبیه میخ یا وسایل نوک تیز بوده و توسط جاسوس‌ها در مناطق مختلف کار گذاشته می‌شد. درون این میخ‌ها کدها و اطلاعات قرار می‌گرفت. جاسوس‌ها در محل‌های از پیش تعیین شده این میخ‌ها را قرار می‌دادند.

ماشین رمزنگاری M-209: این ماشین رمزنگاری در جنگ جهانی دوم ساخته شده و توسط ارتش امریکا برای رمز کردن پیام‌های نظامی استفاده شد. قابلیت فشرده‌سازی و حمل این ماشین رمزنگاری بسیار بالا است.

دوربین کبوتری: سازمان سیا متوجه شد کبوترها می‌توانند در بالای هدف پرواز کنند. پس، این دوربین را طراحی کرده و روی یک کبوتر نصب می‌کردند تا چند صد قطعه عکس از هدف گرفته و سپس با ترکیب‌شان بشود یک تصویر دقیق ساخت.

لباس مد نظارتی: این لباس مد هم توسط CIA توسعه داده شده و زن‌ها می‌توانستند بر تن کرده و بعد به راحتی تصاویر و مکالمات را ضبط کنند.

آیینه کددار: زن‌ها از این آیینه استفاده می‌کنند و در حالی که به نظر می‌رسد در حال آرایش هستند؛ کدهایی روی آن در زاویه مشخصی قابل خواندن می‌شوند.

نقشه مخفی: این نقشه روی پارچه ابریشمی چاپ شده است و یکی دیگر از ابتکارات سازمان سیا است. این پارچه ابریشمی به راحتی تا و چمع می‌شود یا به صورت شال و روسری قابل استفاده است.

سکه مخفی: سازمان سیا این سکه را طوری ساخته که می‌تواند برخی کدها و رمزها یا فیلم‌های عکاسی را در خود پنهان کند.

چاقوی مبارزه: این چاقو توسط طراحانی انگلیسی ساخته شده و برای ضربه زدن به حریف در موارد ضروری استفاده می‌شد.

دوربین Minox: این دوربین توسط یک مهندس لیتوانی در سال ۱۹۳۷ ساخته شده است. به راحتی در کف دست جا می‌گیرد و در زمان خودش یک فناوری جنجالی بود.

دستگاه تشخیص لرزه: این سیستم تشخیص نفوذ توسط سازمان سیا ساخته شده و می‌توانست به طور کامل در زمین فرو برود و هرگونه لرزه یا در اعماق زمین را تشخیص و مخابره کند. این سیستم می‌تواند هر حرکتی را از ۳۰۰ متری تشخیص و گزارش دهد. دارای یک باتری و آنتن است و اطلاعات را به صورت پالس‌های کدگذاری شده مخابره می‌کند.

ضد لاستیک: این ابزار CIA می‌توانست در هر موقعیتی روی جاده قرار گیرد تا لاستیک و تایر خودروها را پنچر کند.

دوربین تنباکویی: این دوربین ساخته شده در کشور سوئیس به راحتی درون یک کیسه تنباکو پنهان شده و توسط نیروهای جاسوسی KGB به طور گسترده استفاده می‌شد.

دستکش تپانچه: این دستکش دارای یک تپانچه ۰.۳۸ میلی‌متری است که در شرایط اضطراری مورد استفاده قرار می‌گیرد.

پیپ با تفنگ مینیاتوری: جاسوس‌ها می‌توانستند در حالی که تظاهر به پیپ کشیدن می‌کنند؛ به سوی هدف تیراندازی کنند.

چتر بلغاری: این چتر می‌تواند دارت‌های مسموم را از فاصله نزدیک پرتاب کند.

کفش‌های جاسوسی با پاشنه‌های فرستنده: پاشنه این کفش‌ها می‌توانست صداها را ضبط و از طریق یک باتری و فرستنده برای نیروهای دیگر ارسال کند.

جعبه ابزار سیا: در دهه ۶۰ استفاده از این جعبه ابزار مخفی رایج بود.

رژ لب تفنگ‌دار: یک تفنگ ۴.۵ میلی‌متری روی سر این رژ لب نصب شده است. این ابزار توسط جاسوس‌های KGB استفاده شد.

ساعت دوربین‌دار: توسط سرویس جاسوسی آلمان استفاده می‌شد. یک دوربین کامل درون این ساعت مچی نصب شده بود تا به راحتی بتوان از هر سوژه‌ای عکس‌برداری کرد.

عینک سمی: سازمان سیا این عینک‌ها را به جاسوس‌ها می‌داد تاز دستگیری و شکنجه نجات پیدا کنند. سم می‌توانست در یکی از دسته‌های عینک جاسازی و در صورت نیاز توسط جاسوس مصرف شود.

شنود رادار و سیستم‌های دفاع هوایی: توسط سازمان جاسوسی شوروی طراحی و برای ردگیری ارتباطات دشمن در منطقه استفاده شده است.

تفنگ سیانور: در مواقع اضطراری برای ضربه زدن به طرف مقابل در فاصله نزدیک استفاده شده.

قلم با دوربین مخفی: یک دوربین کوچک درون این قلم برای عکس‌برداری جاساز شده است.

ابزار های جاسوسی عجیب استفاده شده در دوران جنگ سرد

دکمه‌های جادار: این دکمه‌ها فضاهای مخفی برای پنهان کردن کدها و دستورها داشتند. این دکمه‌ها بیشتر توسط KGB استفاده شدند.

سکه تو خالی شوروی: این سکه‌ها هم برای حمل مخفی برخی مواد یا اسناد و همین‌طور فیلم‌های عکاسی استفاده شدند.

دکمه‌های دوربین: در دهه ۷۰ از این دکمه‌ها برای عکس‌برداری استفاده می‌شد. این دکمه به طور مخفی به یک دوربین قرار داده شده در جیب کت وصل بود.

بمب جعبه رنگی: این جعبه رنگ در واقع یک نوع بمب است.

فلاسک بمب: این فلاسک هم یک بمب مخفی است.

قطب‌نمای مخفی: این دو قطعه وقتی روی همدیگر سوار شوند؛ یک قطب‌نمای مخفی خواهند ساخت:

 

منبع: قانون
اخبار مرتبط

بیشترین بازدید