به گزارش رتبه آنلاین،  این جاذبه‌ها، مواردی هستند که بر اساس 5000 نقد و بررسی از سوی شما کاربران گرامی از مرداد 97 تا اردیبهشت ماه سال 98 ثبت شده‌اند و بدیهی است که این لیست با گذشت زمان و ثبت نقد و بررسی‌های جدید از سوی شما تغییر خواهد کرد و به‌روز ‌رسانی خواهد شد.

 

تخت جمشید (پرسپولیس)

1رتبه

تخت جمشید (پرسپولیس)

جاذبه تفریحی بناهای باستانی بناهای تاریخی و مجسمه هامکان های تاریخی
تـلـفن :ناموجود

آدرس :ایران – فارس – مرودشت ۵۰ کیلومتری مرکز شهر

تخت جمشید یا پارسه به دست داریوش اول ساخته شد اما چون تا زمان مرگ او، ساخت و ساز این بنا هنوز کامل نشده بود، پس از او، تکمیل ساخت این بنا را جانشینان او یعنی خشایارشا و اردشیر اول به عهده گرفتند. تخت جمشید طی سالیان، پایتخت تشریفاتی پادشاهی ایران در زمان امپراتوری هخامنشیان بوده است. این جاذبه‌ی بی‌نظیر در 10 کیلومتری شمال شهر مرودشت و در 57 کیلومتری شیراز واقع شده است.

 

مسجد نصیرالملک

2رتبه

مسجد نصیرالملک

میراث فرهنگی
تـلـفن :ناموجود

آدرس :ایران – فارس – شیراز گود عربان، در جنوب خیابان لطفعلی خان زند کوچه۲۷

مسجد نصیرالملک یا مسجد هزار رنگ شیراز در خیابان لطف‌ علی خان زند، کوچه نصیرالملک، کوچه تریاکچی واقع شده است. این مسجد از بناهای دوران قاجار است و بین سال‌های 1293 تا 1305 به دستور حسن علی نصیرالملک، یکی از بزرگان سلسله‌ی قاجار، بنا شده است. این مسجد، یکی از زیباترین مساجد دنیا است.

 

حافظیه (مزار لسان الغیب)

3رتبه

حافظیه (مزار لسان الغیب)

میراث فرهنگی
تـلـفن :071-32284155

آدرس :ایران – فارس – شیراز بلوار هفت تن، بلوار چهل مقام

حافظیه یا آرامگاه حافظ، ملقب به لسان الغیب، در باغی باصفا و در میان مجموعه آرامگاهی که در شمال شهر شیراز واقع شده، قرار دارد. این محل، سال‌هاست که یکی از مهمترین جاذبه‌های توریستی شیراز و ایران به حساب می‌آید. طراح حافظیه معماری فرانسوی به نام آندره گدار، یکی از شرق‌شناسان بزرگ دنیا بوده است. این بنا و این باغ، بارها مورد مرمت و باسازی قرار گرفته است که تا به امروز، این چنین زیبا می‌درخشد.

 

تنگه چاهکوه

4رتبه

تنگه چاهکوه

جاذبه طبیعت
تـلـفن :ناموجود

آدرس :ایران – هرمزگان – قشم شرق جزیره قشم

این تنگه که یکی از عجیب‌ترین جاذبه‌های ژئوپارک قشم به حساب می‌آید، در 70 کیلومتری یکی از زیباترین جزایر ایران، قشم واقع شده است. این تنگه دارای صخره‌ها و تندیس‌هایی است که به صورت طبیعی و بر اثر گذر زمان شکل گرفته‌اند. تنگه چاهکوه علاوه بر زیبایی خاصی که در طول روز دارد، شب‌های پر ستاره و عجیبی را هم برایتان رقم خواهد زد.

 

مسجد جامع یزد

5رتبه

مسجد جامع یزد

میراث فرهنگی جاذبه های مذهبی
تـلـفن :ناموجود

آدرس :ایران – یزد – یزد خیابان امام، خیابان مسجد جامع

مسجد جامع یزد با قدمتی 900 ساله، یکی از باشکوه‌ترین و زیباترین بناهای استان یزد به حساب می‌آید. این مسجد در ضلع غربی خیابان امام خمینی و در محله‌ی دروازه شاهی واقع شده است. پایه اصلی مسجد جامع یزد در عصر ساسانی و بر روی یک آتشکده بنا شده. مسجد جامع فعلی یزد در طول صد سال ساخته شده و در واقع می‌توان گفت که این مسجد ترکیبی از سه مسجد قدیمی در ادوار مختلف تاریخ است.

امتیاز دهید

باغ موزه نارنجستان قوام

6رتبه

باغ موزه نارنجستان قوام

میراث فرهنگی
تـلـفن :ناموجود

آدرس :ایران – فارس – شیراز خیابان لطفعلی خان زند، در محله درب شیخ

باغ نارنجستان قوام یکی از زیباترین و مشهورترین باغ‌های ایرانی است که در شیراز واقع شده و یکی از زیباترین جاذبه‌های گردشگری این شهر به حساب می‌آید. سبک باغ، بسیار شبیه به سبک دوره قاجاریه است اما می‌توان در طرح بنای اصلی اقتباسی از معماری دوره زندیه را هم دید. این باغ بین سال‌های 1257 تا 1267 خورشیدی، مقارن با حکومت ناصرالدین شاه قاجار و به دستور محمد خان قوام ساخته شد.

 

کلیسای وانک

7رتبه

کلیسای وانک

میراث فرهنگی اماکن مذهبی
تـلـفن :031-6243471

آدرس :ایران – اصفهان – اصفهان چهارراه حکیم نظامی، خیابان نظر شرقی کوچه آلفرد

کلیسای وانک در زمان شاه عباس دوم ساخته شده است. این کلیسا یکی از مشهورترین کلیساهای ایران و بزرگترین کلیسای اصفهان است. معماری کلیسای وانک، ترکیبی از معماری ایرانی و ارمنی است و موزه‌ای نیز در آن قرار دارد که بازدید آن برای عموم آزاد است. کلیسای وانک در محله‌ی جلفای اصفهان واقع شده است که پر از کافه‌های معروف و دوست‌داشتنی است.

 

نقش رستم

8رتبه

نقش رستم

میراث فرهنگی بناهای تاریخی و مجسمه ها مکان های تاریخی
تـلـفن :081-67209275

آدرس :ایران – فارس – مرودشت ۶ کیلومتری تخت جمشید

نقش رستم به فاصله‌ی شش کیلومتری از تخت جمشید قرار گرفته است. این مجموعه، تاریخ کهن سه دوره از ایران باستان را در خود جای داده است و می‌توان گفت گنجینه‌ی با ارزشی است که می‌تواند ساعت‌ها بازدیدکنندگان را محو خود کند و به تفکر فرابخواند.

 

حرم مطهر علی بن موسی الرضا علیه السلام (حرم امام رضا)

9رتبه

حرم مطهر علی بن موسی الرضا علیه السلام (حرم امام رضا)

جاذبه های مذهبی اماکن مذهبی
تـلـفن :ناموجود

آدرس :ایران – خراسان رضوی – مشهد خیابان امام رضا بلوار حرم زیر گذر حرم، حرم امام رضا (ع)

حرم مطهر هشتمین اختر تابناک آسمان ولایت و امامت، در مرکز شهر مشهد و در استان خراسان رضوی واقع شده است. حرم مطهر امام هشتم، سالانه میزبان زائران بسیاری از سراسر کشورهای مسلمان است.

 

سعدآباد (کاخ موزه های سعدآباد)

10رتبه

سعدآباد (کاخ موزه های سعدآباد)

میراث فرهنگی موزه های تاریخی

تـلـفن :021-22752031

آدرس :ایران – تهران – تهران خیابان ولیعصر – خیابان شهید فلاحی ( زعفرانیه ) – انتهای خیابان شهید کمال طاهری

در شمالی‌ترین و خوش آب و هواترین نقطه‌ی پایتخت، کاخ موزه‌های سعدآباد واقع شده که مجموعه‌ای از بناهای تاریخی در فضایی به وسعت 300 هکتار را شامل می‌شود. کاخ‌های موجود در این مجموعه در زمان قاجار ساخته شده‌اند و در واقع سکونتگاه شاهان قاجار بوده‌اند. در این مجموعه کافه‌‌ای هم قرار دارد که صبحانه‌هایش به خوشمزگی و تنوع معروف است.

 

پاسارگاد (مقبره کورش)

11رتبه

پاسارگاد (مقبره کورش)

میراث فرهنگی بناهای باستانی مکان های تاریخی
تـلـفن :ناموجود

آدرس :ایران- فارس- شیراز- مرودشت

مجموعه پاسارگاد، مجموعه‌ای از سازه‌های باستانی بر جا مانده از دوران هخامنشی است که در استان فارس قرار گرفته است. این مجموعه، پنجمین مجموعه‌ی ثبت شده در فهرست آثار میراث جهانی در ایران است. گفته می‌شود که پاسارگاد، مقبره‌ی کوروش است و زمانی که او در جنگ با ماساگت‌ها کشته شد، وی را در اینجا دفن کردند.

 

چغازنبیل

12رتبه

چغازنبیل

میراث فرهنگی بناهای باستانی مکان های تاریخی
تـلـفن :ناموجود

آدرس :ایران- خوزستان- شوش- ۴۰ کیلومتری جنوب شرقی شوش و ۳۵ کیلومتری غرب شهر باستانی شوشتر

این بنا نیایشگاهی باستانی است که در زمان ایلامی‌ها ساخته شد. چغازنبیل بخش به جا مانده از شهر دور اونتاش بوده و در نزدیکی شهر شوش (شهر باستانی) و در استان خوزستان قرار دارد. این سازه اولین اثر تاریخی از ایران بود که در فهرست میراث جهانی یونسکو جای گرفت.

 

میدان نقش جهان (امام خمینی)

13رتبه

میدان نقش جهان (امام خمینی)

اماکن دیدنی اماکن مذهبی مکان های تاریخی میراث فرهنگی
تـلـفن :ناموجود

آدرس :ایران- اصفهان- اصفهان- میدان نقش جهان

میدان نقش جهان اصفهان، یکی از میدان‌های بزرگ دنیاست و یکی از آثار جهانی ایران است که نامش در فهرست میراث جهانی یونسکو ثبت شده است. این میدان در قلب اصفهان واقع شده است و در اطراف آن انواع فروشگاه‌های صنایع دستی وجود دارد.

 

باغ ارم شیراز

14رتبه

باغ ارم شیراز

اماکن دیدنی مکان های تاریخی باغ
تـلـفن :713-6273647

آدرس :ایران- فارس- شیراز- خیابان دانشگاه- میدان ارم- ابتدای خیابان ارم

باغ ارم شیراز یکی از 9 باغ ایرانی است که در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسیده است. این باغ در گوشه‌ای از شمال غرب شهر شیراز واقع شده است و یکی از زیباترین باغ‌های کشور به حساب می‌آید. سروهای سر به فلک کشیده، درختان مرکبات و آبشارهای باغ ارم به علاوه‌ی تالار عمارت از دیدنی‌های دیگر این باغ محسوب می‌شوند.

 

مجموعه سعدالسلطنه قزوین

15رتبه

مجموعه سعدالسلطنه قزوین

میراث فرهنگی مکان های تاریخی اماکن دیدنی
تـلـفن :ناموجود

آدرس :ایران- قزوین- قزوین- خیابان امام خمینی- (پهلوی سابق)

کاروانسرای سعدالسلطنه به دستور شخص سعدالسلطنه، حاکم وقت قاجار در قزوین ساخته شد. این بنا چهار سوق بسیار زیبایی دارد که بر فراز آن گنبد بزرگ کاشیکاری شده‌ای خودنمایی می‌کند. سرای سعدالسلطنه قزوین، بزرگترین کاروانسرای سرپوشیده و مرکز تجاری مهمی در قزوین محسوب می‌شود.

امتیاز دهید

جزيره هرمز

16رتبه

جزيره هرمز

جزیره ها تفریحات آبی دیدنی ها سواحل تفرجگاه ساحلیجاذبه طبیعت
تـلـفن :ناموجود

آدرس :ایران- هرمزگان- جزیره هرمز

هرمز، جزیره‌ای در خلیج فارس و در 16 کیلومتری بندرعباس است. این جزیره، یکی از زیباترین جزایر ایران محسوب شده و به علت موقعیت جغرافیایی به خصوصش و مجاورت آن با تنگه‌ی هرمز، به کلید خلیج فارس شهرت دارد. سطح جزیره‌ی هرمز را طبقات رسوبی و آتشفشانی تشکیل داده است که همین، یکی از دلایل زیبایی و اعجاز این جزیره‌ی جنوبی در کشورمان است.

 

آبشار و سازه های آبی شوشتر (آسیاب های سیکا)

17رتبه

آبشار و سازه های آبی شوشتر (آسیاب های سیکا)

جاذبه طبیعت اماکن دیدنی آبشارها
تـلـفن :ناموجود

آدرس :ایران- خوزستان- شوشتر- میدان ۱۵ خرداد

سازه‌های آبی شوشتر مجموعه‌ای به هم پیوسته از پل‌ها، بندها،‌ آسیاب‌ها، آبشارها، کانال‌ها و تونل‌های عظیم هدایت آب است که در ارتباط با یکدیگر کار می‌کنند و در دوران هخامنشیان تا ساسانیان، جهت بهره‌گیری بیشتر از آب، ساخته شدند. مهندسی این سازه‌های آبی، یکی از دقیق‌ترین نوع ساخت و ساز محسوب می‌شود که در زمان خودش، شاهکار محسوب می‌شده است.

 

موزه مقدم

18رتبه

موزه مقدم

دیدنی ها مکان های تاریخی میراث فرهنگی
تـلـفن :021-66463144

آدرس :ایران- تهران- تهران- خ امام خميني، بعد از خ شیخ هادی، جنب بانک ملت، پلاک 251

موزه مقدم یا خانه‌ی مقدم، از جمله خانه‌های مجلل مربوط به دوران قاجار است که متعلق به یکی از درباریان آن زمان به نام محمد تقی خان احتساب‌الملک بوده است. این خانه به دلیل معماری زیبا و همچنین اشیای خاصی که در آنجا نگهداری می‌شود، یکی از محبوب‌ترین مقاصد گردشگری در تهران است.

 

آرامگاه شیخ صفی الدین اردبیلی (خانقاه شیخ صفی الدین اردبیلی)

19رتبه

آرامگاه شیخ صفی الدین اردبیلی (خانقاه شیخ صفی الدین اردبیلی)

 

ایران- اردبیل- اردبیل- بلوار مدرس- خیابان شخ صفی الدین اردبیلی

آرامگاه شیخ صفی‌الدین اردبیلی یکی از مشهورترین و در عین حال پربازدیدترین جاذبه‌های گردشگری استان اردبیل است. این آرامگاه در میدان عالی قاپو واقع شده است. شیخ صفی‌ الدین اردبیلی موسس فرقه‌ی صفویه بوده که آرامگاهش به همت فرزند او، صدرالدین موسی ساخته شده است.

 

مسجد جامع اصفهان

20رتبه

مسجد جامع اصفهان

مکان های تاریخی مسجد و حسینیه جاذبه های مذهبی
تـلـفن :031-34464397

آدرس :ایران- اصفهان- اصفهان- میدان امام علی (ع)- خیابان مجلسی

یکی از قدیمی‌ترین بناهای اصفهان، مسجد جامع امام است که ساختمان آن مربوط به دوران سلجوقیان می‌شود. بازسازی این مسجد در دوران صفویان انجام شد و با ورودی‌های متعددی که دارد، یکی از شاهکارهای معماری هم محسوب می‌شود.