پنج‌شنبه 9 فروردین 1403
خانهخبراجتماعی و شهریرتبه‌بندی ۲۵ تکنیک موفقیت بر پایه اصول علمی

رتبه‌بندی ۲۵ تکنیک موفقیت بر پایه اصول علمی

 

امروز می‌خواهیم چند ترفند جالب روانشناسی را به شما معرفی کنیم که تاثیرات شگفت انگیز و فوق العاده‌ای دارند و برای رسیدن به موفقیت در کار و زندگی می توانند بسیار مفید باشند. اما قبل از معرفی آنها باید بدانید مقصود ما از ارائه این راهکارها این نیست که شما کاری بکنید تا دیگران را مجبور به پیروی کردن از خودتان بکنید. ما باور داریم که این ترفندها ممکن است در زندگی روزمره شما مفید باشد و به همین دلیل آنها را به شما آموزش می‌دهیم.

به گزارش رتبه آنلاین از سایت بازده، شاید هم افراد دیگری از این روش‌ها استفاده کنند و شما را وادار کنند که مطابق میل آنها رفتار کنید. و این همان هدف اصلی این مقاله از آشنایی شما با این ترفندها برای شناخت مقصود دیگران در ارتباطات روزانه با خودتان است. حالا بیاید به این ۲۵ ترفند جالب روانشناسی کاملا کاربردی نگاهی داشته باشیم.

۲۵. هدیه

تحقیقات بسیار زیادی نشان داده‌اند که حتی با دادن کوچکترین هدیه به دیگران می‌توانید موضع و حالت آنها را نسبت به خودتان تغییر دهید.

۲۴. افعال مجهول

اگر می‌خواهید که موضعتان در نقطه مخالف به نظر نرسد و درعین حال پیامتان را منتقل کنید بهترین راه‌حل استفاده از افعال مجهول است. نگویید “تو جدول را برای من ارسال نکردی” و بجای آن بگویید ” جدول ارسال نشده است”.

 

۲۳. ترفند ۱۰ دقیقه ای

اگر برای انجام کاری انگیزه ندارید فقط آن کار را برای ۱۰ دقیقه انجام دهید. حتی اگر برای مدت زمانی بیشتر از ۱۰ دقیقه آن کار را ادامه ندهید اما ۱۰ دقیقه بهتر از مطلقا انجام ندادن آن کار است.

۲۲. اعتماد بنفس

اگر بگونه‌ای رفتار کنید که گویا به کاری که انجام می‌دهید تسلط دارید مردم هم شما را باور خواهند کرد. در واقع ما از شما نمی‌خواهیم که کارهای غیرقانونی را به این شکل انجام دهید زیرا چنین کارهایی برای شما مشکلات و دشواری هایی را به دنبال خواهد داشت.

۲۱. ترس از دست دادن

مردم غالبا ترس از دست دادن چیزی را دارند و دقیقا برای همین است که وقتی میخواهید بلیطی را برای برنامه‌ای خریداری کنید این جمله” فقط ۲ صندلی باقی مانده است” به شدت کارساز خواهد بود. یا اینکه اصلا چرا مراکز فروش و فروشگاهها بصورت ادامه دار و همیشگی کار نمیکنند؟ اگرچه این ترفند میتواند برای ایجاد انگیزه در دیگران موثر باشد اما شما هم میتوانید با استفاده از آن مانع دیگران شوید تا شما را تحت تاثیر قرار دهند.

 

ترفند جالب روانشناسی ۲۰: توهم انتخاب

اگر می‌خواهید کسی برای شما کاری را انجام دهد( برای مثال کودک یا همکار تنبلتان) تنها کافی است که آنها را در معرض یک انتخاب ساختگی قرار بدهید. درحقیقت منظور ما این است اگر مجبور هستید که زمین را جارو بزنید و لباسهای شسته شده را تا کنید کافی است که از آنها بپرسید که” تو می‌خواهی لباس‌ها را تا بکنی یا زمین را جارو بزنی”؟ در اینصورت آنها احساس می‌کنند که کنترلی بر اوضاع داشته و به احتمال زیاد کاری که انتخاب می‌کنند را انجام خواهند داد.

۱۹. تکنیک مواجهه با  درب بسته ( درب – در – صورت)

این یک تکنیک بازاریابی است و عمدتا بر این اصل دلالت می‌کند که ابتدا درخواست بسیار بزرگی را مطرح کنید که می‌دانید مخاطب آن را رد می‌کند و بعد پیشنهاد اصلی خود را عنوان کنید. بعبارت دیگر، اگر میخواهید توله سگی داشته باشید اول درخواست داشتن یک کره اسب را مطرح کنید.

۱۸. تکنیک پا- لای- در ( درب نیمه باز)

جالب است که این تکنیک کاملا برعکس تکنیک درب-در-صورت است. این نظریه حاکی از آن است که اول درخواستهای کوچک خود را مطرح کنید و خواهید دید که اطرافیان شما بعد از آن با درخواستهای بزرگتر شما هم موافقت خواهند کرد.

 

ترفند جالب روانشناسی ۱۷: سکوت

اگر به دنبال این هستید که اطلاعات بیشتری از یک نفر به‌دست بیاورید یا میخواهید معامله بهتری را انجام دهید یا هرچیزی شبیه به این، سکوت معجزه میکند. سکوت در گفت‌وگو و مکالمه خوشایند نیست و افراد برای جلوگیری از حاکم شدن سکوت درمورد کوچکترین و جزیی‌ترین مسائل هم صحبت میکنند.

۱۶. زبان بدن؛ آزادانه و رها

اگر در هر موقعیتی براحتی از زبان بدن خود استفاده کنید، میتوانید خود را مطمئن و قابل اعتماد نشان دهید. برای این کار دستهای خود را در هم قفل نکنید، تماس چشمی را حفظ کنید و کارهایی از این قبیل را فراموش نکنید.

۱۵. آینه بازتاب دهنده باشید

اگر بتوانید شخصیت یک فرد را تا حدودی در خود متجلی کنید به احتمال زیاد میتوانید با آنها مجموعه‌ای از مهارتها را داشته باشید. تنها باید بدانید در این کار زیاده روی نکنید زیرا در اینصورت مصنوعی و عجیب و غریب به نظر میرسد.

۱۴. درخواست کنید

درصورتیکه از یک یا چند نفر درخواست کنید کاری را برایتان انجام دهند باین ترتیب باعث میشوید که آن فرد یا افراد احساس مفید بودن را تجربه کنند و همچنین ارتباطی را با آنها برقرار می‌کنید. البته منظور ما این نیست که دل به دریا بزنید و هر خواسته‌ای را مطرح کنید. درحقیقت ما فقط درمورد درخواستهای کوچک صحبت میکنیم.

 ۱۳: موافقت کنید

این روش بویژه زمانیکه شما در موضع مخالفت کردن قرار دارید موثر است. تمام تلاش خود را بکنید تا یک وجه مشترک پیدا کنید و با آن شروع کنید. بعنوان مثال می‌توانید بگویید “من در این قسمت با شما موافقم اما…” یا ” من این را می‌فهمم اما…”

۱۲. تام سایر باشید

این دقیقا زمانی است که شما وانمود میکنید تمایل به انجام کاری ندارید ولی در مقابل، انجام این کار برای فرد دیگری جالب یا لذتبخش است. درواقع شما فقط اینگونه وانمود میکنید تا آن فرد کاری را برایتان انجام دهد.

۱۱. چیزهای کوچک را بپذیرید

پذیرفتن خطا و اشتباهاتتان بویژه در موارد کوچک و جزیی یکی از راههای ایجاد اعتماد است. حتی میتوانید با رویکردی استراتژیک خود را برای کاری که واقعا انجام نداده‌اید سرزنش کنید( دیدگاه اخلاقی چنین چیزی را توصیه نمیکند). باین ترتیب، بعد از آن بیشتر مورد اعتماد قرار خواهید گرفت.

۱۰. بی طرف باشید

این یکی از بهترین رازهای شیوه‌های متقاعد‌سازی دنیاست. اگر وانمود کنید که شما دربرابر هر دو طرف یک بحث پذیرا هستید، احتمالا بیشتر مورد اعتماد افراد حاضر در آن بحث قرار میگیرید.

۹ موشکافی کنید

اگر شما زیاد در شهر قدم میزنید این شیوه برای شما مناسب خواهد بود. هرزمان که فرد مشکوکی دیدید، با او تماس چشمی برقرار کنید. (به او خیره نشوید! ) حالا بسرعت حرکت چشمهایتان را به بخش پایین بدن او تا پاهایش ادامه دهید و سپس به سمت بالا نگاه کنید. درنهایت نگاهتان را از او بردارید و به همان کاری که مشغول بودید بپردازید. این موشکافی کردن به فرد این پیغام را میدهد که شما او را ارزیابی کرده‌اید و او برای شما تهدیدی بشمار نمیرود. توجه داشته باشید که این شیوه بهترین نتیجه را زمانی بدنبال دارد که شما از قدم زدن خود هدفی دارید و در وضعیت و حالتی محکم و قدرتمندانه قرار گرفته باشید. حتی اگر احساس کوچک بودن را درون خود دارید، طوری وانمود کنید که گویی آدم بزرگی هستید. میبینید که اوضاع کاملا تغییر خواهد یافت.

۸. در مورد هدف اصلی خود بحث نکنید

در مذاکرات خود هدف ثانویه را مورد بحث قرار دهید. بعنوان مثال، اگر میخواهید دیواری بسازید در مورد ساخته شدن یا نشدن دیوار بحث نکنید بلکه فورا به سراغ این مسئله بروید که چه کسی هزینه ساخت دیوار را پرداخت خواهد کرد. باین ترتیب حاضران در جلسه وجود دیوار را امری مسلم خواهند دانست.

۷. لبخند به کودکان

اگر شما صاحب فرزندی نیستید بگذارید یکی از رازهای متحول‌کننده زندگی را با شما درمیان بگذارم…لبخند زدن به کودکی که ناراحت یا درحال گریه کردن است معجزه میکند و شما از تغییر حالت سریع آنها شگفت زده خواهید شد.

۶. خودکار را گاز بگیرید

این کار شما را وادار به خندیدن میکند. چرا میخواهید چنین کاری را انجام دهید؟ زیرا یک لبخند اجباری و حتی ساختگی هم میتواند احساس شادتربودن را در شما به‌وجود آورد.

۵. از گفتن” ولی” خودداری کنید

حقیقت این است که پذیرش افراد دربرابر “بله، و” بالاتر از پذیرش آنها دربرابر “بله، ولی” است.

۴. بکار بردن اسامی

استفاده از اسم افراد باعث میشود آنها فورا شما را بیشتر از قبل دوست داشته باشند. بهرحال، به یاد داشته باشید که نباید در استفاده از اسم افراد زیاده روی کنید زیرا باعث کمتر شدن محبوبیت شما نزد آنها میشود.

۳. به دیگران اجازه بدهید تا حرف بزنند

حتی اگر شما چیزی را میدانید بگذارید دیگران آن را به شما نشان بدهند یا آن را به شما آموزش بدهند. افراد این کار را دوست دارند و اگر شما واقعا میخواهید که دیگران از گفت‌وگو با شما لذت ببرند فقط کافی است به آنها اجازه بدهید که درباره خودشان صحبت کنند.

۲. مصاحبه‌های تلفنی

لباسهای حرفه‌ای خود را بپوشید. هیچ شوخی در کار نیست. حتی اگر یک مصاحبه تلفنی دارید، پوشیدن لباسهای رسمی به ذهن شما چارچوب مطمئن‌تری میدهد.

۱. “بله درسته، یادمه قبلا این رو به من گفتید.”

وقتی کسی قبلا چیزی را به شما گفته است، حرف او را با گفتن این جمله که “قبلا این رو به من گفتید” قطع نکنید. به او اجازه دهید بداند آنچه را قبلا به شما گفته است به یاد میاورید و باین ترتیب برای او روشن خواهد شد که نیازی به تکرار آن وجود ندارد و همچنین میداند که گفته‌های او برای شما قابل احترام و ارزشمند است.

 فاطمه یحیی

منبع: list25

اخبار مرتبط

بیشترین بازدید