هر سال مراکز معتبری در حوزه رسانه‌ و مجموعه‌های نمایشی، فهرستی از محبوب‌ترین انیمیشن‌های سال یا حتی تاریخ را ارائه می‌کنند. هر مرکزی هم شواهد و استدلال‌های خود را برای رده‌بندی میان انیمیشن‌ها دارد. یکی رقم فروش در سینماها را در اولویت قرار می‌دهد و دیگری نظر منتقدان را. در این میان کم نیستند مراکزی که با نظرسنجی از مخاطبان انیمیشن‌ها،‌ دست به رتبه‌بندی این‌گونه آثار نمایشی می‌زنند.

جالب اینکه فهرست‌های مبتنی بر رقم فروش هم، متفاوت هستند. برخی از فهرست‌ها تورم سالانه را هم محاسبه می‌کنند و برخی دیگر رقم فروش را بدون محاسبه نرخ تورم در نظر می‌گیرند.

به گزارش رتبه آنلاین ، به‌طور کلی و البته بدون در نظر گرفتن تورم، پرفروش‌ترین انیمیشن تاریخ،‌ «frozen» یا «منجمد» است که با بیش از یک میلیارد و ۲۷۴ میلیون دلار در صدر جدول پرفروش‌ها قرار دارد. اما اگر تورم را هم حساب کنیم آن موقع داستان چیز دیگری است. در این صورت، انیمیشن قدیمی «سفید برفی و هفت کوتوله» که بیش از ۸۰ سال از ساخت آن می‌گذرد، با اختلاف در صدر پرفروش‌ها قرار می‌گیرد. این انیمیشن با احتساب نرخ تورم یک میلیارد و ۹۲۰ میلیون دلار فروش داشته است؛ اما بدون محاسبه تورم، رقم فروش سفید برفی و هفت کوتوله تنها حدود ۴۱۸ میلیون دلار است. نکته جالب دیگر آن است که ساختن انیمیشن سفید برفی تنها یک و نیم میلیون دلار هزینه داشته و ۴۱۸ میلیون دلار فروش کرده است؛ یعنی ۲۷۸ برابر هزینه! در مقابل هزینه ساخت انیمیشن منجمد که پرفروش‌ترین انیمیشن تاریخ بدون احتساب تورم است، ۱۵۰ میلیون دلار بوده و فروش کمتر از ۳/ ۱ میلیارد دلار، یعنی حدودا ۵/ ۸ برابر هزینه ساخت. غیر از میزان فروش، رتبه‌بندی‌های دیگری هم در میان رسانه‌ها و مراکز پژوهشی وجود دارد که معیارهای مختلفی را در نظر گرفته است. مثلا پیش‌تر از اینها وب‌سایت «پلی لیست» فهرست بلند بالایی از بهترین انیمیشن‌های قرن بیست‌ویکم منتشر کرد. در این فهرست انیمیشن «شهر اشباح» (Spirited Away)  به کارگردانی «هایائو میازاکی» در رتبه اول قرار گرفته است. انیمیشن‌های «شگفت‌انگیزان»(The Incredibles) و «بالا (Up)» نیز به ترتیب مقام‌های دوم و سوم را به خود اختصاص داده‌اند.

رده‌بندی براساس نظر مردم

در همین یکی دو روز گذشته هم سایت معتبر و معروف «رنکر» که حدود ۵۰ میلیون بازدیدکننده منحصربه‌فرد ماهانه دارد،‌ از بینندگان تلویزیونی خواسته است با شرکت در یکی از رأی‌گیری‌های خود کارتون‌های محبوب خود را انتخاب کنند. این رای‌گیری هنوز به پایان نرسیده و شما هم با حضور در این سایت می‌توانید به انیمیشن‌ها رای بدهید. نتایج به دست‌آمده از نظرهای مخاطبان تا کنون شمایل کلی نتیجه نهایی را هم به دست داده است. بر اساس انتخاب شرکت‌کنندگان در این نظرسنجی، رتبه نخست این رای‌گیری تا به حال به کارتون «لونی تونز» اختصاص یافته است. کارتون «لونی تونز» در ایران بیشتر با عنوان یکی از شخصیت‌های اصلی‌اش ـ «باگز بانی» ـ شناخته می‌شود. این کارتون از سال ۱۹۳۰ تا ۱۹۶۹ ساخته شده است که از آن به‌عنوان دوره طلایی کارتون در آمریکا یاد می‌شود.

باگز بانی یک خرگوش شبه‌انسان است که ساخته دست تعدادی از انیماتورهای مختلف بود. باگز تکیه‌کلام‌های متعددی دارد که معروف‌ترین آن «اوه چه خبرا دکی؟» است که معمولا آن را هنگام جویدن هویجش می‌گوید. او به‌رغم آرامشی که دارد مهم‌ترین شخصیت لونی تونز است. بی‌توجهی گستاخانه او باعث شد که در طول جنگ جهانی دوم و پس از آن محبوب تماشاچیان آمریکایی باشد. او همچنین نماد کارتون‌های لونی تونز و کمپانی برادران وارنر است. «سیمپسون‌ها» در این رده‌بندی رتبه دوم را دارد. این کارتون هم آمریکایی، محصول شرکت فاکس و درباره خانواده‌ای به همین نام است. هومر، مارج، بارت، لیسا و مگی شخصیت‌های اصلی این کارتون را تشکیل می‌دهند. داستان‌های این مجموعه فیلم کمدی در شهری ساختگی اجرا می‌شود و فرهنگ آمریکایی، ارتباطات تلویزیونی و دیگر رفتارهای انسانی را به تصویر می‌کشد. این کارتون که از سال ۱۹۸۹ تاکنون روی آنتن می‌رود، ساخته مت گرونینگ و عنوان طولانی‌ترین مجموعه تلویزیون آمریکا را دارد. خانواده سیمپسون‌ها هیچ‌گاه از تلویزیون ایران پخش نشده است. از ویژگی‌هایی که برای این کارتون عنوان می‌شود، پیش‌بینی‌هایی است که انجام می‌دهد و در مقطعی حتی تلاش ‌کردند این‌گونه وانمود کنند که سیمپسون‌ها ماجرای رئیس‌جمهوری ترامپ را هم پیش‌بینی کرده بود!

اما کارتون محبوب «تام و جری» که در ایران هم طرفداران زیادی دارد و بارها از تلویزیون پخش شده، در این رده‌بندی رتبه سوم را به خود اختصاص داده است. این کارتون آمریکایی توسط کمپانی مترو گلدوین مایر در سال ۱۹۴۰ توسط ویلیام هانا و جوزف باربرا برای اولین بار ساخته شد. تام و جری از معدود کارتون‌هایی است که توانسته جایزه اسکار را از آن خود کند. از آنجا که تام و جری دیالوگ زیادی نداشت، به راحتی به زبان‌های مختلف ترجمه می‌شد و در نتیجه به تلویزیون‌های بسیاری از کشورهای دنیا راه یافت. «ساوت پارک» کارتون دیگری است که در رتبه بعد از تام و جری قرار می‌گیرد. این کارتون که با عنوان پارک جنوبی به فارسی ترجمه شده، توسط کمپانی سانترال از سال ۱۹۹۷ تولید شد. داستان مجموعه حول چند دانش‌آموز در یک شهر دورافتاده به نام ساوت پارک می‌گذرد.

کارتون کمدی و علمی تخیلی «فیوچراما» (فوتوراما) هم جزو پنج کارتون محبوب آمریکایی‌ها است. این کارتون توسط مت گرونینگ ساخته شده ‌است و ماجراهای یک پیک غذارسان را دنبال می‌کند که در آخر قرن بیستم در یک پیتزا فروشی در شهر نیویورک کار می‌کرده و پس از اینکه به مدت هزار سال در حالت انجماد سلولی به سر برده، حالا در قرن سی و یکم در شرکت پلنت اکسپرس که در زمینه حمل کالا بین سیاره‌ها فعالیت دارد مشغول به کار می‌شود. «اسکوبی دو» کارتون دیگری است که نامش در این فهرست دیده می‌شود. این کارتون از سال ۱۹۶۹ تا به حال در چندین قسمت تولید شده است. «اسکوبی دو» نام یک سگ است که عاشق خوراکی است، مخصوصا خوراکی اسنکی اسکوب و معمولا همیشه طعمه‌ای برای هیولاهاست که فرد بتواند هیولاها را گیر بیندازد. گی شخصیت دیگر این کارتون، صاحب اسکوبی دو و عاشق خوراکی مخصوصا اسنکی اسکوب است. فرد هم عنوان شخصیتی دیگر است که برای گیر انداختن هیولا به گروه کمک می‌کند.

بر اساس این گزارش، کارتون‌های «آواتار» و «بت‌من» در رتبه‌های هفتم و هشتم پربیننده‌ترین کارتون‌های آمریکایی قرار می‌گیرند. باب اسفنجی در این رده‌بندی دهم است و قبل از آن کارتون عصر حجر قرار دارد. کارتون «عصر حجر» یا «فلینستون‌ها» تا زمانی که سریال «خانواده سیمپسون» در سال ۱۹۹۷ پخش شد، تنها سریال انیمیشن بود که در ساعات پربیننده روی آنتن می‌رفت. ویلیام هانا و جوزف باربرا، خالقان تام و جری، سازنده این مجموعه بودند؛ مجموعه‌ای که کودکان را به خود جذب می‌کرد و دیالوگ‌های طنزآمیزش بزرگسالان را نیز علاقه‌مند کرده بود. در رتبه‌های بعدی این رده‌بندی به نام‌های آشنایی چون پلنگ صورتی (رتبه ۳۳)، ملوان زبل (۳۵) و یوگی و دوستان(۴۳) می‌رسیم که برای بینندگان تلویزیون در ایران هم به خوبی شناخته شده هستند.