به گزارش رتبه آنلاین از چمدان، طبق گزارش مرکز آمار شهر‌های تهران، اصفهان، کرج، مشهد و تبریز به ترتیب گران‌ترین شهر‌های ایران را تشکیل می‌دهند.

شهر تهران به دلیل پایتخت بودن و میزان تمرکز بالای امکانات رتبه‌ نخست را دارد.

شهر اصفهان نیز به دلیل میزان اشتغال ناشی از گردشگری و توریسم و همچنین سطح رفاه شهری در وضعیت مطلوبی قرار دارد.

شهر کرج نزدیک پایتخت است و از امکانات رفاهی مناسب بهره مند است. از طرفی فاصله‌ آن تا پایتخت سبب شده که مشکلاتی از قبیل آلودگی هوا و ترافیک در آن کمتر باشد و همین مسئله باعث شده تا به موقعیتی ممتاز از نظر مسکونی تبدیل شود.

شهر مشهد به خاطر همجوار بودن با حرم مطهر امام رضا (ع) هر سال پذیرای تعداد بالایی از زائران و توریست‌های داخلی و خارجی است و همین مسئله برای ساکنان این شهر درآمدزایی بالایی را به دنبال دارد. همچنین توسعه‌ فضای شهری و تأسیس مرکز خرید‌های بزرگ بر قیمت مسکن در این شهر تأثیر گذاشته است.

شهر تبریز نیز از دیرباز مورد توجه حاکمان ایران بوده و در مقطعی از تاریخ نیز پایتخت بوده است. تبریز شهری توسعه یافته با موقعیت‌های صنعتی، تجاری و کشاورزی بالا است و بسیاری از کارخانه‌های بزرگ کشور در آن قرار گرفته‌اند.

اگرچه قیمت مسکن در هر شهر نسبت به مناطق مختلف متفاوت است، اما به طور کلی می‌توان گفت که متوسط هزینه‌های مسکن در شهر‌های گران قیمت از متوسط هزینه در شهر‌های دیگر بسیار بالاتر است. به طوری که در این شهر‌ها هزینه‌های مربوط به خرید یا اجاره مسکن به طور میانگین حدود ۶۰ درصد از درآمد‌های خانواده‌ها را به خود اختصاص داده است. این در حالی است که در شهر‌های دیگر مسکن ارزان قیمت به میزان بیشتری وجود دارد و حدود ۲۰ درصد از درآمد خانواده‌ها را به خود اختصاص می‌دهد.

شهر‌هایی با مسکن ارزان قیمت کدامند؟

شهر ایلام رتبه‌ اول را در بین شهر‌های ارزان قیمت، به خود اختصاص داده است. قیمت مسکن در ایلام به طور میانگین حدود نصف قیمت مسکن در شهر تهران است و همین مسئله سبب شده تا افرادی که به دنبال خانه ارزان قیمت در شهر‌های دیگر هستند، به ایلام به عنوان یکی از گزینه‌ها فکر کنند. همچنین شهر‌های یاسوج در استان چهارمحال و بختیاری، بیرجند در خراسان جنوبی و بوشهر در استان بوشهر نیز از دیگر شهر‌های ارزان قیمت هستند.

گرانترین شهرهای دنیا کدامند؟

امسال برای اولین بار شهرهای سنگاپور، پاریس و هنگ کنگ مشترکا رتبه اول گران‌ترین شهرهای جهان برای زندگی را به خود اختصاص داده‌اند.

پاریس، پایتخت فرانسه، سال پیش دومین شهر گران جهان در نظرسنجی واحد اطلاعات اقتصادی اکونومیست بود که امسال به همراه سه شهر دیگر اروپایی در جمع ۱۰ شهر گران جهان قرار گرفته است.

شهرهای زوریخ در سوئیس و ژنو در همین کشور به همراه اوساکا در ژاپن در رتبه‌های بعدی گرانترین شهرهای امسال قرار گرفته‌اند.

در این گزارش تهران در رتبه صد و بیستم قرار گرفته که بر اساس استانداردهای اروپایی یک شهر ارزان محسوب می‌شود؛ یکی از دلایل آن کاهش ارزش ریال طی سال اخیر بوده است.

 

گرانترین کشورهای دنیا
رتبهنام شهر
۱سنگاپور، پاریس، هنگ کنگ
۲زوریخ (سوئیس)
۳ژنو (سوئیس) و اوساکا (ژاپن)
۴سئول (کره جنوبی)، کپنهاگ (دانمارک)، نیویورک (آمریکا)
۵تل آویو (اسرائیل)، لس آنجلس (آمریکا)
ارزان‌ترین شهرهای دنیا
۱کاراکاس (ونزوئلا)
۲دمشق (سوریه)
۳تاشکند (ازبکستان)
۴آلماتی (قزاقستان)
۵بنگالور (هند)
۶کراچی (پاکستان) و لاگوس (نیجریه)
۷بونئوس آیرس (آرژانتین) و چنای (هند)
۸دهلی نو (هند)