جمعه 31 فروردین 1403
خانهاسلایدر اصلیرتبه‌بندی بزرگترین پرداخت‌کنندگان یارانه انرژی جهان

رتبه‌بندی بزرگترین پرداخت‌کنندگان یارانه انرژی جهان

مساله پرداخت یارانه های انرژی های فسیلی و تاثیر آن روی اقتصاد کشورها سالها است که  مطرح است . در سال ۲۰۱۶ برای اولیبن بار سهم یارانه پرداختی به مصرف برق بیش از نفت و گاز طبیعی شد و دلیل این مساله هم افزایش تمرکز دنیا روی  تولید منابع انرژی کم آلاینده در دنیا است.

به گزارش رتبه آنلاین به نقل از آژانس بین المللی انرژی در سال ۲۰۱۶ میلادی ایران، بالاترین میزان یارانه‌های مصرف انرژی‌های فسیلی در تمامی خاورمیانه را پرداخت می‌کرد.

در این سال دولت ایران ۱۶.۰۷ میلیارد دلار یارانه برای مصرف نفت و فراورده های نفتی،۴.۹ میلیارد دلار برای مصرف برق و ۱۳.۹ میلیارد دلار  برای مصرف گاز طبیعی و فراورده‌های گازی پرداخت کرد. ایران رکورددار پرداخت یارانه برای انرژی های فسیلی در کل خاورمیانه بوده است و در دنیا هم بعد از کشور چین جایگاه دوم را در پرداخت یارانه‌ها داشته است.

در سال ۲۰۱۶ میلادی دولت چین ۱۲.۶ میلیارد دلار یارانه برای  مصرف نفت و ۲۴.۱۲ میلیارد دلار برای مصرف انرژی الکتریسیته  پرداخت کرد. در این سال مجموع یارانه پرداخت شده توسط چین برابر با ۳۶.۷۲ میلیارد دلار امریکا بود در حالیکه یارانه پرداختی ایران برابر با۳۴.۷۹ میلیارد دلار بود. با وجود اینکه یارانه پرداختی توسط دو کشور فاصله چندانی با هم ندارد ولی بزرگی اقتصاد دو کشور تفاوت زیادی با یکدیگر دارد.

طبق آمارهای ارایه شده توسط بانک جهانی در سال ۲۰۱۶ میلادی چین دومین اقتصاد بزرگ دنیا بوده است و ارزش تولید ناخالص داخلی اسمی این کشور برابر با ۱۱۳۹۱ میلیارد دلار بود. در حالی‌که ایران با داشتن ارزش تولید ناخالص‌داخلی اسمی معادل۴۱۲.۳۰ میلیارد دلار در سال ۲۰۱۶ میلادی، در جایگاه ۲۷ دنیا قرار داشت. در این سال سهم یارانه‌ها به درآمد های دولت ایران برابر با ۵۲.۶۸ درصد بوده است در حالیکه یارانه ها سهمی برابر با ۱.۱۵ درصد درآمد دولت چین را داشت.

از طرف دیگر اقتصاد چین در این سال‌ها شاهد نرخ بالای رشد اقتصادی و ارزش پولی نبستا با ثبات در دنیا بود. این کشور میلیاردها دلار از صادرات محصولاتش در دنیا درآمد کسب کرد و سرمایه‌گذاری کلانی در تولید و صنعت انجام داد ولی ایران به دلیل فشار اقتصادی ناشی از تحریم ها نه تنها توان رشد بالای اقتصادی را از دست  داده بود بلکه سرمایه‌گذاری خارجی هم در این کشور بسیار اندک بود.

کشورهایی که بالاترین یارانه انرژی را پرداخت می کنند(واحد میلیارد دلار)
یارانه گازیارانه نفتیارانه  برقنام کشوررتبه
۰۱۲.۶۶۲۴.۱۲چین۱
۱۳.۸۴۱۶.۰۷۴.۸۸ایران۲
۳.۵۳۱۹.۴۶.۷عربستان۳
۹.۷۰۱۸.۵۰روسیه۴
۱.۵۲۱۱.۹۱۲.۶۶ونزویلا۵
۰۴.۳۳۱۱.۲۱اندونزی۶
۰.۷۴۲۱۰.۲۴۲.۳۶هند۷
۰.۲۹۸۵.۸۴۴.۹۸مصر۸
۱.۴۲۶.۲۵۲.۰۵الجزایر۹
۰۰.۷۰۶۸.۵۹مکزیک۱۰

 

اخبار مرتبط

بیشترین بازدید