جمعه 31 فروردین 1403
خانهاسلایدر اصلیرتبه‌بندی ارزشمند‌ترین و بی ارزش‌ترین پول کشورها

رتبه‌بندی ارزشمند‌ترین و بی ارزش‌ترین پول کشورها

نرخ ارز (یا نرخ تسعیر) بیان کننده مقدار پولی است که یک کشور در ازای خرید یا مبادله یک واحد پول خارجی مرجع مانند دلار ( یا ارزهای جهانی دیگر نظیر یورو، پوند انگلیس، فرانک سوئیس و… ) می پردازد. امروزه با وجود نوسانات بیش از حد ارز شاید این سوال برای شما پیش بیاید که با ارزش ترین واحدهای پولی در جهان، چه واحدهایی می باشند؟!با ارزش ترین پول های جهانبطور کلی این گونه می توان گفت که پول هر کشوری به عنوان بخش مهمی از اقتصاد آن کشور به شمار می رود و ارزش پول یعنی افزایش نرخ ارز(افزایش کمیت های پول داخلی درمقابل یک واحد ارز خارجی).وقتی ارزش پول داخلی یک کشور کاهش پیدا می کند (قیمت ارزخارجی گران می شود)، صادرات آن کشور برای خارجی ها ارزان و واردات آن برای اتباع داخلی، گران می شود و …
ارزشمند ترین پول کشورها

دینار کویت (KWD)

یک دینار کویت:3.42 دلار

دینار کویت واحد رسمی پول کویت و با ارزش ترین ارز جهان است. این واحد پولی نخستین بار در در سال 1961 معرفی شد. کویت به دلیل منابع غنی نفتی و صادرات این طلای سیاه، کشور ثروتمندی در جهان شناخته می شود. خیلی افراد برای به دست آوردن پول زیاد آمریکا را برای کار انتخاب می کنند در حالی که ارزش پول کویت بیش از دیگر کشورهاست.

ارزش پول کشور ها در سال های 2018 و 2019

 

دینار بحرین (BHD)

یک دینار بحرین:2.65 دلار

بحرین دارای دومین پول با ارزش جهان بوده و به دلیل داشتن فرصتهای شغلی فراوان بسیار معروف است. دینار بحرین نخستین بار در سال 1965به جای روپیه خلیج فارس معرفی شد. دلیل ارزشمند بودن پول این کشور به دلیل ارتباط با عربستان سعودی و ذخایر نفتی است به همین دلیل بسیاری از افراد در نقاط مختلف جهان،برای یافتن شغل به این کشور می روند.

ارزش پول کشور ها در سال های 2018 و 2019

 

ریال عمان (OMR)

یک دینار عمان = 2.60 دلار آمریکا

ریال عمان سومین واحد پولی با ارزش جهان است که پیش از سال 1940 میلادی روپیه هند و ماریا ترزا در عمان به عنوان واحد های پولی در معاملات استفاده می شدند و روپیه هند تا سال 1959 در این کشور ارزش خود را حفظ کرد. قیمت نفت موضوع بسیار مهمی در عمان بوده و این کشور دارای ذخایر بیش از حد و فراوان نفت می باشد.

ارزش پول کشور ها در سال های 2018 و 2019

 

دینار اردن (JOD)

یک دینار اردن = 1.41 دلار آمریکا

دینار اردن به 10 درهم، 100 قرش و یا 1000 فلس تقسیم می شود. کشور اردن بر خلاف سه کشور بالا دارای ذخایر نفتی زیاد و یا حتی کشوری پر رونق با اقتصاد مناسبی نمی باشد. با این وجود کشور اردن دارای چهارمین واحد پولی با ارزش جهان می باشد.

ارزش پول کشور ها در سال های 2018 و 2019

 

 

پوند انگلیس(GBP)

یک پوند انگلیس = 1.39 دلار آمریکا

اکثر مردم جهان بر این باورند که پوند انگلیس با ارزش ترین واحد پولی جهان است و این می تواند به دلیل شنیدن بیش از حد این واحد پولی باشد. با این وجود پوند کشور انگلیس در زمره پنجمین واحد پولی بار ارزش جهان قرار دارد. جالب است بدانید که این واحد پولی، قدیمی ترین واحد پولی جهان می باشد که واحد کوچکتر پوند انگلیس به نام پنی می باشد که در اصل هر پوند مساوی با صد پنی می باشد.

ارزش پول کشور ها در سال های 2018 و 2019

 

یورو اتحادیه اروپا (EUR)

یک یورو = 1.24 دلار آمریکا

یورو یکی ارزهای معتبر جهانی است که در کشورهای اروپایی از این واحد پولی استفاده می شود.این واحد پولی که بزرگ ترین قدرت تجاری دنیا را شکل داد، با هدف وصل کردن کشورهای اروپایی برای مقاصد تجاری و سیاسی و در بحبوحه آشوب های سیاسی و اقتصادی در سال 1999 معرفی شد و هم اکنون در 17 کشور از جمله آلمان، فرانسه، بلژیک، ایتالیا،هلند، یونان، پرتغال، اسپانیا استفاده می شود. امروزه ارزش یورو بیش از دلار است.

ارزش پول کشور ها در سال های 2018 و 2019

 

دلار کایمن (KYD)

یک دلار کایمن = 1.22 دلار آمریکا

واحد پولی جزایر کایمن یکی با از با ارزش ترین واحدهای پولی جهان می باشد که برای اولین بار در سال 1972 معرفی شد. مسئولیت کنترل این واحد پولی برعهدهٔ مرجع پولی جزایر کیمن قرار دارد. جالب است بدانید از مزایای این واحد پولی آن است که مالیات به آن تعلق نمی گیرد!!!

 

فرانک سوئیس (CHF)

یک فرانک سوئیس = 1.06 دلار آمریکا

فرانک واحد پول کشورهای سوئیس و لیختن اشتاین می باشد که کشور سوئیس به خود خود یکی از مکان های پرگردشگر دنیا می باشد که دارای زیبایی ها وجذابیت های بسیار زیادی می باشد. علاوه بر این، امروزه کشور سوئیس جزء یکی از کشورهای پیشرفته در صنعت تکنولوژی است.

یکی از تفاوت های بزرگ واحد پولی فرانک سوئیس، عمودی بودن اسکناس های این منطقه می باشد که در هیچ کدام از اسکناس های جهان نمی توان چنین چیزی را مشاهده کرد.

ارزش پول کشور ها در سال های 2018 و 2019

 

 

دلار آمریکا (USD)

یک دلار آمریکا = 1 دلار آمریکا

با توجه به قدرت جهانی اقتصاد کشور آمریکا، واحد پولی این کشور در مقام نهم جهان قرار دارد. با این وجود با استفاده از واحد پولی این کشور می توانید در تمامی کشورهای جهان از آن استفاده نمایید.

ارزش پول کشور ها در سال های 2018 و 2019

 

دلار استرالیا (AUD)

یک دلار استرالیا = 0.78 دلار آمریکا

کشور استرالیا به دلیل زیبایی ها و اقتصاد قدرتمندش در دنیا مشهور است. با این وجود دلار استرالیا یکی از با ارزشترین واحدهای پولی جهان می باشد که معمولا با علامت اختصاری $.A و یا بصورت غیر رسمی AU$ نمایش داده می شود.

ارزش پول کشور ها در سال های 2018 و 2019

حال که به معرفی ارزشمند ترین پول ها پرداختیم به معرفی بی ارزش ترین پول ها نیز میپردازیم

بی ارزش ترین پول کشور ها

نایرا نیجریه

هر دلار آمریکا برابر است با ۳۶۱ نایرا نیجریه

نایرا پول رسمی مورد استفاده در کشور نیجریه است که به اختصار NGN نامیده می‌شود. نایرا از زیرمجموعه‌هایی به نام کوبو تشکیل شده است که در آن یک نایرا برابر با ۱۰۰ کوبو است. نیجریه اولین نایرا را در ژانویه سال ۱۹۷۱ صادر کرد و آن را جایگزین پوند با نرخ، ۱ پوند برابر با ۲ نایرا کرد که در آن زمان نسبتا ارز ارزشمندی محسوب می‌شد.

ارزش پول کشور ها در سال های 2018 و 2019

 

وون کره شمالی

هر دلار برابر است با ۹۰۰ وون کره شمالی

وون، ارز رسمی کشور کره شمالی است که به اختصار KPW نامیده می‌شود. وون دارای ۱۰۰ زیر واحد به نام چوون است. وون از سال ۱۹۴۷ جایگزین ین کره شد. وون به طور انحصاری توسط شهروندان کره شمالی و بازدیدکنندگان خارجی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

تحریم‌های خارجی و مدیریت ضعیف موجب تورم بالا در اقتصاد این کشور شده و ارزش وون را به شدت کاهش داده است. بانک مرکزی جمهوری دموکراتیک خلق کره مجبور شد که اسکانس‌هایی تا ۵۰۰۰ یوون چاپ کند. یک وون کره شمالی در سپتامبر ۲۰۱۸ معادل ۰.۰۰۱۱ دلار آمریکا است.

ارزش پول کشور ها در سال های 2018 و 2019

 

سوم ازبکستان

هر دلار برابر است با ۸.۰۵۰ سوم ازبکستان

سوم (so’m) مدرن در سال ۱۹۹۴ و با حذف ۳ صفر از پول قبلی، به عنوان واحد پولی رسمی ازبکستان انتخاب شده و با نماد UZS مشخص می‌گردد.

سوم با نرخ برابری ۰.۰۰۱۲ در مقابل دلار، یکی از کم ارزش ترین ارزهای جهان در سال ۲۰۱۸ بوده و هر دلار آمریکا قیمتی در حدود ۸.۰۰۰ سوم ازبکستان دارد.

ارزش پول کشور ها در سال های 2018 و 2019

 

کیپ لائوس

هر دلار آمریکا برابر است با ۸.۴۰۰ کیپ لائوس

کیپ لائوس، واحد رسمی پول در کشور لائوس بوده و شامل ۱۰۰ زیرواحد به نام آت است. کیپ لائوس، به طور رسمی پس از استقلال این کشور در سال ۱۹۵۲ به رسمیت شناخته شد و جای واحد پول، پیاستر هندوچین را گرفت.

با این حال، تورم بالا در اواخر قرن بیستم و اوایل قرن بیست و یکم، موجب شده است که بانک مرکزی لائوس، اسکناس‌های ۱۰۰ هزار کیپی را هم چاپ کند. واحد پول این کشور به یکی از کم ارزش ترین واحدهای پولی جهان تبدیل شده است. در سپتامبر ۲۰۱۶، یک دلار آمریکا برابر با ۸۰۸۸ کیپ لائوس بود.

ارزش پول کشور ها در سال های 2018 و 2019

 

لئون سیرالئون

هر دلار آمریکا برابر است با ۸.۴۰۰ لئون سیرالئون

سیرالئون یک کشور کوچک در آفریقای غربی است و لئون به عنوان پول رسمی این کشور شناخته می‌شود. این واحد پولی کم ارزش به اختصار SLL نامیده می‌شود. سیرالئون شامل ۱۰۰ زیرواحد به نام سنت است.

لئون پس از استقلال کشور سیرالئون معرفی و جایگزین پوند انگلیس شد. جنگ داخلی سیرالئون که بیش از یک دهه ادامه داشت، موجب تورم و سقوط اقتصادی در این کشور شد و ارز این کشور تبدیل به یکی از کم ارزشترین ارزان‌های جهان گردید. در سال ۲۰۱۷، یک دلار آمریکا معادل ۵۴۶۵ لئون سیرالئون بود.

ارزش پول کشور ها در سال های 2018 و 2019

 

فرانک گینه

هر دلار برابر است با ۹.۰۰۰ فرانک گینه

فرانک گینه، ارز رسمی کشور آفریقای غربی گینه است و به اختصار GNF خوانده می‌شود. فرانک گینه شامل زیرواحدهای سانتیم است. هر ۱۰۰ سانتیم معادل یک فرانک است. گینه در سال ۱۹۵۹ فرانگ گینه را جایگزین فرانک سی‌اف‌ای کرد.

با این وجود، افزایش تورم دولت گینه را مجبور به جایگزینی فرانک با سیلی در سال ۱۹۷۱ کرد. یک سیلی معادل ده فرانک است. البته شرایط اقتصادی ناخوشایند باعث شد که از ارزش فرانک نیز کاسته شود. بانک مرکزی جمهوری گینه حتی مجبور شد که اسکانس‌های ۲۰ هزار فرانکی را هم چاپ کند. در ژانویه ۲۰۱۷ یک دلار آمریکا معادل ۹۳۶۸ فرانک گینه مبادله شد.

ارزش پول کشور ها در سال های 2018 و 2019

 

روپیه اندونزی

هر دلار آمریکا برابر است با ۱۴.۸۲۸ روپیه اندونزی

روپیه اندونزی پول رسمی کشور اندونزی است و به اختصار IDR نامید می‌شود. روپیه دارای ۱۰۰ زیرواحد به نام سن است. روپیه اندونزی دارای اسکناس‌ها و سکه‌هایی با کمترین مقدار ۱۰۰۰ روپیه است. روپیه پس از استقلال این کشور در سال ۱۹۴۹ به طور رسمی در این کشور مورد استفاده قرار گرفت.

در آن زمان، یک دلار آمریکا معادل ۳.۸ روپیه بود. با این وجود، از ارزش ارز روپیه به تدریج کاسته شد و دولت اندونزی هم نتوانست اقدام قابل‌توجهی برای بهبود وضعیت اقتصادی و ارز این کشور انجام دهد. در ژانویه ۲۰۱۷، یک دلار آمریکا معادل ۱۴.۸۰۰ روپیه اندونزی شد و با این اوصاف، روپیه به یکی از بی ارزش ترین ارزهای جهان تبدیل گردید.

ارزش پول کشور ها در سال های 2018 و 2019

 

دانگ ویتنام

هر دلار آمریکا برابر است با ۲۳.۲۰۰ دانگ ویتنام

دانگ ویتنام، پول رسمی مورد استفاده در کشور ویتنام است که به اختصار VND نامیده می‌شود. دانگ دارای ۱۰۰ زیرواحد به نام ژو یا ۱۰ زیرواحد به نام هائو است که هر دو هم اکنون در این کشور ارز رایج بوده و در گردش هستند.

دانگ ویتنام پس از ادغام ویتنام شمالی و ویتنام جنوبی در سال ۱۹۷۸ مورد استفاده قرار گرفت. در آن زمان، ۲ دانگ ویتنام با یک دلار آمریکا مبادله می‌شد. پس از آن دولت ویتنام مجبور شد تا طی چند سال، چندین بار در ارزش دانگ تجدید نظر کند که این موضوع موجب افزایش نرخ تورم در این کشور گردید. دانگ ویتنام در حال حاضر دومین ارز کم ارزش جهان پس از ریال ایران است. در دسامبر سال ۲۰۱۶، هر دلار آمریکا با ۲۲۷۶۹ دانگ مبادله می‌شد.

ارزش پول کشور ها در سال های 2018 و 2019

 

ریال ایران

هر دلار آمریکا برابر است با ۱۵۰.۰۰۰ ریال ایران

واحد پولی ریال از سال ۱۷۹۸ در ایران مورد استفاده قرار می‌گیرد. در سال ۱۳۵۷، هر ۷۵ ریال با یک دلار آمریکا مبادله می‌شد، اما وضعیت فعلی ریال نسبت به چند دهه‌ی گذشته، تغییر فاحشی داشته تا جایی که اکنون ریال به یکی از کم ارزش ترین ارزهای جهان تبدیل شده است.

تحریم‌های ثابت بین‌المللی که در سال‌های ۱۹۹۵ تا ۲۰۱۲ به ایران اعمال شد، در این مورد نقش زیادی داشته‌ است تا جایی که نرخ دلار در ایران طی سال‌های اخیر به تدریج افزایش زیادی یافت. در اتفاقی بی‌سابقه و در پی خروج آمریکا از برجام، فساد سازمان یافته در بخش مدیریت اقتصادی و بی برنامگی مطلق تصمیم گیرندگان، قیمت دلار در ایران به مرز ۱۵.۰۰۰ تومان رسیده و پس از حذف ۵ صفر از بولیوار ونزوئلا، با قرار گرفتن در صدر جدول کم ارزش ترین ارزهای جهان ، با قدرت و اختلاف زیاد عنوان بی ارزش ترین پول جهان در سال ۲۰۱۸ را به خود اختصاص داده است.

نکته جالب این است که ریال حتی با نرخ دولتی ۴۲.۰۰۰ در برابر دلار، بازهم رتبه نخست در فهرست کم ارزش ترین ارزهای جهان را به خود اختصاص می‌دهد!

ارزش پول کشور ها در سال های 2018 و 2019

اخبار مرتبط

بیشترین بازدید