جمعه 10 فروردین 1403
خانهخبراقتصادیراه‌اندازی قطارهای مسافری تهران-آنکارا و تهران-وان +قیمت

راه‌اندازی قطارهای مسافری تهران-آنکارا و تهران-وان +قیمت


مدیرعامل شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران از راه‌اندازی قطار تهران-آنکارا و تهران-وان به صورت رفت و برگشت از اوایل تیرماه سال جاری به تعداد هفته‌ای یک قطار خبر داد.

به گزارش رتبه آنلاین از ایسنا، سعید رسولی در نشستی خبری که ظهر امروز در محل ساختمان راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران برگزار شد با بیان این‌که راه‌اندازی قطار تهران-آنکارا قطعی شده است و از اوایل تیرماه سال جاری به صورت هفته‌ای یک قطار از تهران به آنکارا و بالعکس اعزام می‌شود، گفت: علاوه بر این قبل از این یک قطار از تبریز به وان سیر می‌کرد که در نشستی با طرف ترکیه‌ای به توافق رسیدیم از اوایل تیرماه سال جاری همزمان با قطار تهران-آنکارا هفته‌ای یک قطار نیز به صورت رفت و برگشت از تهران به وان تردد کند.

وی ادامه داد: بلیت قطار تهران – آنکارا ۴۳ یورو و با مجموع زمانی ۶۰ ساعت و بلیت قطار تهران-وان با ۲۰ یورو با مجموع زمانی ۲۲ ساعت برآورد شده است.

مدیرعامل شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران همچنین از برقراری قطار گردشگری ایران و ترکیه خبر داد و اعلام کرد: این موضوع مورد توافق طرف ایرانی و ترکیه‌ای قرار گرفت و تصمیم بر این شد تا قطار گردشگری ترکیه به ایران و بالعکس اعزام شوند.

رسولی در ادامه با اشاره به دیگر مسائل مطرح شده و مورد توافق مسئولان ایرانی و ترکیه‌ای در سفری که به ترکیه انجام شد اظهار کرد: کمتر از یک ماه قبل مسئولان ترکیه‌ای به ایران سفر داشتند و در نشستی دو جانبه توافقات خوبی صورت گرفت و قرار شد که در سفر مقامات ایرانی به ترکیه نیز در راستای اجرا و سرعت بخشیدن به موضوعات مورد توافق نشست‌ها به صورت کارشناسی برگزار شود.

وی افزود: در این سفر و در ارتباط با تسهیل حمل و نقل بار بین دو کشور توافقات مورد نظر انجام شد و دو کشور نسبت به افزایش مبادلات ریلی و تعدیل تعرفه‌ها ابراز علاقه کردند تا برای صاحبان بار و کالا صرفه اقتصادی ایجاد شود که مهمترین موضوع در این رابطه توافقات تعرفه‌ای بود که این مسئله نهایی شد.

مدیرعامل شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران با بیان اینکه در ارتباط با حرکت واگن‌های CIS از طریق ایران به ترکیه نیز موافقت شد گفت: این موضوع قدم بلندی برای افزایش حجم ترانزیت و مبادله کالا بین دو کشور است.

به گفته رسولی همچنین صورت‌های حساب مالی دو کشور در بخش حمل و نقل مورد بررسی قرار گرفت و وضعیت بدهی و مطالبات به طور شفاف و روشن مشخص شد.

وی در بخش دیگری از این نشست خبری با اشاره به آغاز پیش فروش بلیت قطارهای مسافری با افزایش متوسط ۲۲ درصدی است ۱۹ خرداد ماه سال جاری اعلام کرد: این افزایش مصوب و قانونی است و از ۱۹ خرداد ماه سال جاری پیش فروش‌ها انجام می‌شود.

مدیرعامل شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران ادامه داد: در مورد افزایش قیمت‌ها تکلیف قانونی مشخص شده است و باید خاطرنشان کرد: شرکت‌های ریلی در اختیار راه آهن نیستند و هزینه‌هایی دارند که به صورت ارزی و آزاد به آنها تحمیل می‌شود و علاوه بر این هزینه‌های داخلی را نیز باید محاسبه کرد که به صورت آزاد است. همچنین آنها حقوق و دستمزد پرسنل خود را پرداخت می‌کنند که در این رابطه نیز شاهد افزایش قیمت‌ها هستیم. بنابراین شرکت‌های ریلی برای ادامه کار قطارهای مسافری باید هزینه‌های خود را تأمین کنند و اگر از محل دیگری به صورت یارانه‌ای هزینه‌ها تأمین می‌شد نیازی به افزایش قیمت نبود.

رسولی همچنین با اشاره به اینکه از سال ۱۳۹۴ تا سال ۱۳۹۷ بلیت قطارهای مسافری افزایش نیافت اظهار کرد: در تیر ماه سال جاری بود که قیمت بلیت قطارهای مسافری ۱۰ درصد افزایش یافت و در نوروز سال جاری نیز شاهد افزایش قیمت‌ها نسبت به تیر ماه سال ۹۷ نبودیم.

وی افزود: ۲۲ درصد افزایش متوسط قیمت‌ها از ۱۹ خرداد ماه سال جاری که مورد توافق شورای عالی ترابری قرار گرفته است حداقل قیمتی است که برای جبران هزینه‌ها می‌توان در نظر گرفت و درحالیکه شرکت‌های ریلی رقم بیشتری را پیشنهاد کرده بودند اما ما رقم مورد نظر را تعدیل کردیم تا کار پیش برود.

مدیرعامل شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران همچنین به اختصاص ۲,۰۰۰ میلیارد تومان اعتبار از محل بودجه برای تولید ناوگان ریلی در داخل کشور اشاره کرد و گفت: مقرر شد ۴۰ درصد این رقم از منابع تبصره ۱۷، ۴۰ درصد از محل بانک‌های عامل و ۲۰ درصد از طریق شرکت‌های متقاضی خرید واگن و لوکوموتیو تهیه شود.

رسولی افزود: ۱,۹۰۰ میلیارد تومان اعتبار برای ساخت ۱۰۰۰ دستگاه واگن باری، مسافری، خود کشش و لوکوموتیو در نظر گرفته شده است و ۱۵ شرکت به عنوان شرکت‌های خریدار حضور دارند و ۱۰ شرکت سازنده نیز وظیفه ساخت ناوگان را بر عهده گرفتند. علاوه بر این اعتبار طرح مرحله اول تخصیص نیز ابلاغ و عملیات طرح آغاز شده است.

به گفته وی، آمادگی شرکت‌ها برای آغاز به کار به عنوان اولویت در نظر گرفته شده و دو بانک بزرگ نیز عاملیت طرح را پذیرفته‌اند و بانک صادرات نیز قبول کرده است که ۵۰ درصد عاملیت را بر عهده گیرد و امیدوار هستیم با اجرایی شدن طرح تا پایان سال جاری تعداد زیادی از ناوگان کشور تأمین شود.

مدیرعامل شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران در بخش پایانی صحبت‌های خود به برگزاری نمایشگاه بین‌المللی حمل و نقل ریلی اشاره کرد و بیان کرد: این نمایشگاه از ۱۹ تا ۲۲ خرداد ماه سال جاری با حضور ۱۵۲ شرکت که هفت شرکت آن خارجی هستند برگزار می‌شود و نوید بخش توسعه تجهیزات ریلی در داخل کشور است و فضای مفید ۹۰۰۰ متر مربعی و فضای عمومی ۱۸ هزار متر مربعی برای آن در نظر گرفته شده است.

 

اخبار مرتبط

بیشترین بازدید