جمعه 10 فروردین 1403
خانهخبراقتصادیراندمان آبیاری ایران حدود ۵۰ درصد است

راندمان آبیاری ایران حدود ۵۰ درصد است

آبیاری

رییس کمیسیون انرژی، استاندارد مصالح و محیط زیست سازمان نظام مهندسی کشور با بیان اینکه راندمان آبیاری در ایران ۳۰ تا ۵۰ درصد است، گفت: در دنیا استفاده از کالا با میزان مصرف پایین آب توصیه و این میزان به صورت برچسب روی کالاها مشخص می شود.

به گزارش رتبه آنلاین، احمدرضا طاهری در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا با بیان اینکه متوسط بارش سالانه در کشور 400 میلیارد مترمکعب و تبخیر 270 میلیارد مترمکعب است، افزود: تنها 130 میلیارد مترمکعب منابع آبی  قابل بهره برداری و 94 میلیارد مترمکعب آب های سطحی و 38 میلیارد مترمکعب آب های زیر زمینی است.

وی تاکید کرد: متوسط بارندگی در سال آبی۹۷ -۹۶ در حوزه فلات مرکزی 102.5 میلیمتر و میزان آن در سال قبل 157 میلیمتر و به معنی منفی ۵۴.۷ میلیمتر و متوسط بارندگی در کل کشور ۱۶۶.۷ میلی متر و سال آبی گذشته ۲۲۶ میلیمتر و به معنی منفی ۵۹.۶ میلیمتر، هم‌چنین سرانه آب تجدیدپذیر در سال ۷۵. ۲ هزار مترمکعب و در حال حاضر حدود ۹۰۰ تا ۱۳۰۰ مترمکعب در سال و طبق تخمین حدود ۴۰۰ تا ۸۰۰ مترمکعب در سال است.

رییس کمیسیون انرژی، استاندارد مصالح و محیط زیست سازمان نظام مهندسی کشور با بیان اینکه سرانه مصرف آب روزانه در کشور بیش از ۲۲۵ لیتر و در اصفهان بین ۱۳۰تا ۱۵۰ لیتر در روز است، اظهار کرد: با وجود کمبود فیزیکی آب، سرانه مصرف آب در عربستان ۸۷ لیتر آب در روز است.

وی با اشاره به اینکه راندمان آبیاری کشور ۳۰ تا ۵۰ درصد و راندمان آبیاری جهان ۷۵ تا ۹۲ درصد است، تصریح کرد: در جهان به استفاده از کالاهایی با میزان مصرف آب کمتر توصیه می شود و این میزان را به صورت برچسب روی کالاها می زنند.

طاهری افزود: استفاده بهینه از آب با بهره گیری از لوازم کاهنده مصرف وسایل آب بر، آب پخش و بازیافت آب خاکستری و اصلاح الگوی مصرف و عادت به بهینه مصرف کردن، خوردن مواد مغذی و استفاده کمتر از گوشت و استفاده از گیاهان و چمن های آبیاری شونده توسط باران در ساختمان ها، تعویض شیرآلات ۲ محوره با نوع اهرمی، حمایت از زمین های محلی جهت حفاظت از تالاب ها سفره ها و منابع آبی، احداث ساختمان در مکان مناسب، اندازگیری و مدیریت آب های محلی و تدوین و استراتژی تقویت و پیگیری مقررات مربوط به آب های زیرزمینی آب امکان پذیر می شود.

وی افزود: استفاده بهینه از آب با بهره گیری از لوازم کاهنده مصرف وسایل آب بر و آب پخش و بازیافت آب خاکستری و اصلاح الگوی مصرف و عادت به بهینه مصرف کردن، خوردن مواد مغذی و استفاده کمتر از گوشت و استفاده از گیاهان و چمن های آبیاری شونده توسط باران در ساختمان ها، تعویض شیرآلات ۲ محوره با نوع اهرمی، حمایت از زمین های محلی جهت حفاظت از تالاب ها سفره ها و منابع آبی، احداث ساختمان در مکان مناسب، اندازگیری و مدیریت آب های محلی و تدوین و استراتژی تقویت و پیگیری مقررات مربوط به آب های زیرزمینی آب امکان پذیر می شود.

رییس کمیسیون انرژی، استاندارد مصالح و محیط زیست سازمان نظام مهندسی کشور با بیان اینکه 50 درصد منابع انرژی جهان در ساختمان، 80 درصد زمین های کشاورزی صرف ساخت و ساز و 60 درصد منابع جهان از جمله آب در تولید مصالح ساختمانی به کار می رود، افزود: در حالیکه ساختمان سبز ۲۴ تا ۵۰ درصد کاهش مصرف انرژی، ۳۳ تا ۳۹ درصد کاهش انتشار گاز Co2  و ۴۰ درصد کاهش مصرف آب و۷۰ درصد کاهش ضایعات را به همراه دارد.

طاهری با بیان اینکه انبوه ساز سازمان یافته ساختمان احداث می کند، اما بساز و بفروش تنها می سازد و می فروشد، تاکید کرد: باید برچسب انرژی به ساختمان داده شود چرا که در صورت رعایت مقررات ملی ساختمان و مبحث 19 مقررات ملی ساختمان به گرید آ برچسب انرژی می رسیم.

وی افزود:‌ برای رسیدن به ساختمان بهینه به ترتیب نصب پنجره دوجداره، عایق کاری کامل جداره ساختمان، بهره‌گیری از سیستم های کنترلی و تجهیزات کاهنده، بویلرهای چگالشی و بازیافت، آبگرمکن خورشیدی و استفاده از پنل ها و … ضروری است.

رییس کمیسیون انرژی، استاندارد مصالح و محیط زیست سازمان نظام مهندسی کشور ادامه داد: گواهینامه ثبت ساختمان با استفاده از مصالح بازیافتی، میزان رعایت مقررات ملی ساختمان، بهره وری آب، میزان استفاده از تجهیزات کاهنده و میزان بازیافت آب خاکستری و میزان مصرف آب در ساختمان، بهره گیری از تجهیزات تجدید پذیر، میزان بهره وری تجهیزات الکتریکی سیستم های سرمایشی و گرمایشی بررسی می کند و به نسبت رعایت این موارد، رتبه مورد نظر داده می شود.

اخبار مرتبط

بیشترین بازدید