جمعه 10 فروردین 1403
خانهگفت‌وگورئیس مرکز پژوهش های اتاق اصناف: حذف چهارصفر تورم را کاهش نمی...

رئیس مرکز پژوهش های اتاق اصناف: حذف چهارصفر تورم را کاهش نمی دهد

 معتمد با تأکید بر اینکه حذف چهار صفر از پول ملی هیچ اثری بر کاهش تورم نخواهد داشت گفت: تورم زاییده مسائل دیگر بوده و فقط اصلاحات اقتصادی و توجه به تولید می تواند آن را کاهش دهد.

برنامه “گفتگوی اقتصادی” با موضوع حذف صفر از پول، آسیبها و مزایا با حضور محمدباقر معتمد رئیس مرکز پژوهش های اتاق اصناف از آنتن رادیو گفت وگو به روی آنتن رفت.
معتمد در مصاحبه با رادیو گفت وگو با اشاره به پیشینه ای از حذف صفر از واحد پول ملی گفت: تبدیل واحد پول دینار به ریال در سال 1308 اتفاق افتاد و هر ریال معادل 108 هزار و 55 میلیونیوم گرم طلا (4500 تومان فعلی) بود.
وی افزود: مردم جلوتر از مسئولان، خود به حذف صفر اقدام کردند اما قضیه این است که حجم نقدینگی از هزار و 200 هزار میلیارد تومان در دو سال قبل، امروز به هزار و 900 هزار میلیارد تومان رسیده است.
رئیس مرکز پژوهش های اتاق اصناف همچنین مطرح کرد: در صورت عدم توجه به اصلاحات اقتصادی و تولید مجدداً باید چهار صفر دیگر را هم از پول حذف کرد کمااینکه این اتفاق در بسیاری کشورها نیز رخ داد.
معتمد با تأکید بر اینکه حذف چهار صفر از پول ملی هیچ اثری بر کاهش تورم نخواهد داشت گفت: تورم زاییده مسائل دیگر است و فقط اصلاحات اقتصادی و توجه به تولید می تواند آن را کاهش دهد.
وی با اشاره به مزایای حذف چهارصفر از پول ملی عنوان کرد: حذف چهار صفر موجب آسان تر شدن نقل و انتقالات اسکناس، تقویت اسمی پول ملی و کاهش هزینه چاپ اسکناس خواهد شد اما مهم ترین اثر اجرای این طرح، از جنبه روانی است.
رئیس مرکز پژوهش های اتاق اصناف همچنین به معایب حذف چهارصفر از پولی ملی اشاره کرد و گفت: به عنوان مثال قیمت کالا در کشورهای اروپایی، که واحد پولی خود را به یورو تغییر دادند به شدت بالا رفت و این کار در کشور ما نیز ممکن است همین پیامد را داشته باشد. بنابراین، حذف صفر در عین اینکه ضروری است اما به مطالعات گسترده و عمیق نیز نیاز دارد.
معتمد در خاتمه اظهار کرد: اصلاحات اقتصادی از مسیر تولید و اشتغال می گذرد و شاید با انجام این اصلاحات هیچ نیازی به حذف چهارصفر از پول ملی نداشته باشیم اما در عین حال دولت نیز باید نظارت کافی داشته باشد و بخش مالی کشور را به درستی مدیریت کند.

اخبار مرتبط

بیشترین بازدید