جمعه 31 فروردین 1403
خانهگفت‌وگورئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق: چشم پوشی از بازار عراق...

رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق: چشم پوشی از بازار عراق اشتباه بزرگی است

رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق بازار این کشور را بهترین در منطقه توصیف و تاکید کرد که اگر از بازار عراق چشم پوشی کنیم، اشتباه بزرگی مرتکب شده ایم. 
برنامه «بدون خط خوردگی» رادیو گفت و گو با موضوع حضور برهم صالح رئیس جمهور عراق و مناسبات اقتصادی ایران و عراق و با حضور دکتر یحیی آل اسحاق رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق به روی آنتن رفت.
یحیی آل اسحاق در آغاز با بیان اینکه عراق جایگزین چین به عنوان شریک تجاری شده است، گفت: حجم مبادلات با عراق در شش ماه گذشته، حدود شش میلیارد دلار بوده است که تا پایان سال به 12 میلیارد دلار می رسد و در دیدار رئیس جمهور عراق با مسئولان کشورمان اعلام شد، برنامه ریزی شده است تا این رقم به 20 میلیارد دلار برسد.
وی اضافه کرد: محصولات عمده ای که به عراق ارسال می کنیم، در حوزه مصالح ساختمانی اعم از سیمان، کاشی و فولاد است که در کنار مواد بهداشتی، غذایی و شیمیایی و محصولات فلزی بخش عمده صادرات را شامل می شود. بنابراین تقریبا امکان صادرات همه تولیدات داخلی از جمله سبزیجات و میوه به کشور عراق وجود دارد.
رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق از لزوم سرمایه گذاری های بلند مدت گفت و اظهار داشت: از نظر شرکت در پروژه های بازسازی عراق، شرکت های ایرانی حضور خوبی دارند. عراق در حال حاضر بهترین منطقه در خاورمیانه برای سرمایه گذاری در باز سازی است. عراق یک برنامه 500 میلیارد دلاری دارد که حدودا سالانه 100 میلیارد دلار به این موضوع اختصاص می دهد و به دلیل وجود نفت، امکانات مالی خوبی هم دارد.
وی تصریح کرد: حداقل تا 15 سال دیگر، کشور عراق بهترین بازار برای فعالیت های اقتصادی به ویژه برای ایرانیان به دلیل مزیت های فراوان اقتصادی و فرهنگی است. بنابراین بازار عراق چه از نظر فرهنگی و چه از نظر سطح تولید فناوری و چه از اراده مسئولین دو کشور بستر خیلی خوبی دارد و کسانی که بخواهند در حوزه های منطقه ای و بین المللی فعالیت کنند، اگر از بازار عراق چشم پوشی کنند، اشتباه بزرگی مرتکب شده اند.
آل اسحاق در عین حال از وجود مشکلاتی در این حوزه گفت و بیان کرد: یکی از این مشکلات، چگونگی نقل و انتقالات مالی است. آمریکا به دلایلی که می دانیم، به دنبال تنش زایی با کشورهای دیگر است و به همین دلیل دسترسی به سوئیفت را برای ایران بسته است. این موضوع باعث شده است، ایران و عراق به جای دلار، دینا را محور معاملات خود قرار دهند.

اخبار مرتبط

بیشترین بازدید