پنج‌شنبه 9 فروردین 1403
خانهاسلایدر اصلیدو درس عبرت برای بورس بازان

دو درس عبرت برای بورس بازان

دو درس عبرت برای بورس بازان
چند هفته‌ای است که سهام دوباره به مسیر صعودی بازگشته است. هیجان جزو جدایی‌ناپذیر بازار سهام کشور بوده که دلیل اصلی آن هم سازمان بورس و مدیران تصمیم‌گیر هستند.

به گزارش رتبه آنلاین از بورسان، دامنه محدود نوسان قیمتی و صف‌نشینی از موارد شومی است که بورس تهران را رها نمی‌کند و طبیعتا مدیران دولتی سازمان بورس نیز از این عامل چندان ناراضی نیستند. در این خصوص احتمالا بر کسی پوشیده نیست که شاید برنده اصلی رشدهای هیجانی سهام در نیمه نخست سال دولت بود و اگر عاملی به نام صف وجود نداشت خیلی دشوار به نظر می‌رسد که پرتفوگردانان دولتی چنین توانایی تحلیلی داشتند که بتوانند این‌چنین از بازار سهام تامین مالی کنند.

فعلا مدیران سازمان بورس به عنوان نمایندگان دولت در بازار سهام هیچ تجدید نظری در خصوص صف‌ها نداشته و تنها دغدغه آنها در ماه‌های اخیر رسیدگی به عدد شاخص و علت منفی شدن سهام بوده است. حال این‌که جشن و پایکوبی از صف‌های خرید امروز ممکن است به عزا و ماتم در صف‌های فروش آینده تبدیل شود. هیجان بازار سهام را رها نمی‌کند و در این میان به سرمایه‌گذاران بورسی نیز توصیه می‌شود که اسیر دام‌های هیجانی که افراد مختلف برای داغ کردن سهام خود به کار می‌برند نشوند. این موضوع به معنی حباب یا ارزندگی سهام نیست و طبیعتا برداشت هر تحلیلگر می‌تواند متفاوت باشد.

در ماه‌های گذشته نگرانی از این وجود داشت که معامله‌گران بازار سهام هیچ ایده‌ای از منفی احتمالی سهام ندارند ولی حالا به خوبی از میزان ریسک حاکم بر بازار آگاه هستند. در نتیجه بهتر است به شدت جانب احتیاط را در خرید سهام رعایت کنند و اصل را بر بی‌اعتمادی در سهام پیشنهادشده گذاشته و خود در پی دلایل واقعی برای رشد سهام باشند.

از سازمان بورس نیز فعلا انتظار می‌رود به فکر حذف دامنه نوسان باشد و سایه هیجان از این منظر را از بازار حذف کند. در مرحله بعد همان‌طور که در ماه‌های گذشته شرکت‌ها برای بازارگردانی (به زبان بهتر حمایت از سهام چندبرابرشده) تهدید می‌شدند حالا نیز لازم است به شرکت‌ها لزوم بازارگردانی و جلوگیری از تشکیل صف را گوشزد کند. بر این اساس درس عبرت دوم از دوره نزول سنگین سهام متوجه مقام ناظر است تا به جای سرخوشی از رشدهای هیجانی، از خطرات احتمالی ناشی از تصمیم‌های اشتباه برای اقتصاد و آرامش کشور آگاه باشند.

 

اخبار مرتبط

بیشترین بازدید