جمعه 10 فروردین 1403
خانهخبراقتصادیدولت نسبت به حذف یارانه‌ها، کاهش بودجه شرکت‌های دولتی و حذف دلار...

دولت نسبت به حذف یارانه‌ها، کاهش بودجه شرکت‌های دولتی و حذف دلار 4200 تومانی اقدام کند

مسعود خوانساری، عضو هیات رئیسه اتاق ایران، امروز در نشست هیات نمایندگان اتاق تهران ۳ پیشنهاد این اتاق برای اصلاح ساختار بودجه شامل اصلاح وضع یارانه‌ها، کاهش بودجه شرکت‌های دولتی و حذف ارز ترجیحی یا همان دلار 4200 تومانی از نظام اقتصادی را تشریح کرد.
عضو هیات رئیسه اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران، با اشاره به پیش‌بینی کسر بودجه دولت در بودجه ۹۸ گفت: پیش‌بینی‌ها حاکی از کسر بودجه 100 تا 150 هزار میلیارد تومانی دولت در سال جاری است و این نگرانی وجود دارد که دولت برای جبران این کسری بودجه به سمت استقراض از بانک مرکزی، انتشار اوراق قرضه و یا افزایش فشارهای مالیاتی به بنگاه‌ها برای رشد درآمدهای مالیاتی برود.

مسعود خوانساری صبح امروز در نشست هیات نمایندگان اتاق تهران افزود: در خردادماه سازمان برنامه موظف شد طرحی برای اصلاح بودجه تهیه کند و در 26 بند، پیشنهاد‌هایی را ارائه داد که متأسفانه موارد مطرح شده عمدتاً موضوعات کلی است که در اغلب برنامه‌های 5 ساله و بودجه‌ها مطرح شده بود که به نظر می‌رسد نمی‌تواند دردی را دوا کند.

او با بیان اینکه اتاق تهران این موضوع را بررسی کرده و ۳ راهکار برای اصلاح ساختار بودجه دولت پیشنهاد می‌دهد، گفت: نخستین پیشنهاد ما اصلاح وضع یارانه‌ها در کشور است؛ چراکه سالانه بیش از 890 هزار میلیارد تومان یارانه آشکار و پنهان تخصیص داده می‌شود که سهم هر ایرانی از این یارانه در هرماه به یک میلیون تومان می‌رسد.

رئیس اتاق تهران با اشاره به اینکه سهم حامل‌های انرژی اعم از بنزین، گازوئیل و گاز از یارانه توزیعی در اقتصاد ایران 580 هزار میلیارد تومان است، افزود: یکی از راهکارهای پیشنهادی اتاق تهران برای اصلاح ساختار بودجه، حذف این یارانه‌ها و پرداخت نقدی بخشی از آن به دهک‌های پایین جامعه است.

خوانساری راهکار بعدی را کاهش بودجه شرکت‌های دولتی دانست و خاطرنشان کرد: بودجه کل دولت حدود 400 هزار میلیارد تومان است و بودجه شرکت‌های دولتی ۱۲۷۷ هزار میلیارد تومان و این یعنی بودجه این شرکت‌ها تقریباً ۳ برابر کل بودجه است؛ درحالی‌که شرکت‌های دولتی معمولاً حیات خلوت دولت‌ها هستند و اگر 10 درصد از بودجه این شرکت‌ها که عملاً بهره‌وری بالایی هم ندارند کسر شود مشکلات بودجه‌ای دولت حل می‌شود.

رئیس اتاق تهران سومین راهکار پیشنهادی را حذف ارز دولتی بر مبنای دلار 4200 تومانی دانست و افزود: متأسفانه ارز دولتی و دلار 4200 تومانی علاوه بر ایجاد فساد و رانت در اقتصاد کشور، باعث افزایش قاچاق و خروج سرمایه از ایران هم شده است.

او ادامه داد: تورم یک سال منتهی به خردادماه در اقلام خوراکی که بخشی از آنها مشمول ارز 4200 تومانی هستند 56.6 درصد بود درحالی‌که تورم در اقلام غیرخوراکی 30.1 درصد است.

خوانساری همچنین با انتقاد از رسوب کالاها در گمرک گفت: آمارها نشان می‌دهد بیش از 4 میلیون تن کالای اساسی در گمرکات به دلیل تعدد بخشنامه‌ها و تناقضات آن‌ها رسوب کرده و لازم است هرچه سریع‌تر اقدامی برای آن انجام داد.

به گزارش تسنیم، عضو هیات رئیسه اتاق ایران، در پایان با انتقاد از نحوه برخوردهای اخیر با رمزارزها گفت: ما ۲ سال پیش در هیئت نمایندگان اتاق تهران این موضوع و ظرفیت‌های آن را مطرح کردیم ولی متأسفانه این موضوع هم مثل موارد دیگر نادیده گرفته شد و نهایتاً با برخورد صفر و یکی مواجه شدیم.

خوانساری تأکید کرد: توقف این فعالیت‌ها ضربه به اقتصاد کشور است و اگر مشکل تنها موضوع برق است می‌توان با تعیین تعرفه مناسب، این موضوع را حل کرد.

 

اخبار مرتبط

بیشترین بازدید