پنج‌شنبه 6 اردیبهشت 1403
خانهاسلایدر اصلیدولت در مدیریت اموال و دارایی‌ها چه کرد؟

دولت در مدیریت اموال و دارایی‌ها چه کرد؟

 

6672 ملک متعلق به دستگاه های ملی 24 هزارو909ملک متعلق به دستگاه‌های استانی و 7007 ملک متعلق به شرکت های دولتی است

به گزارش رتبه آنلاین، در بندها و مواد سیاست‌های اقتصاد مقاومتی، چندین ماده مهم به صرفه جویی و مدیریت اثر بخش دارایی‌ها و منابع اشاره دارد. درواقع اقتصاد مقاومتی می خواهد تا از منابع موجود هرچند اندک بالاترین بهره وری صورت گیرد و این منابع در راه درست هزینه شود. طبق بندهای8،16،19 سیاست های اقتصاد مقاومتی مدیریت مصرف با تأکید بر اجرای سیاست‌های کلی اصلاح الگوی مصرف، صرفه‌جویی در هزینه‌های عمومی کشور با تأکید بر تحول اساسی در ساختارها، منطقی‌سازی اندازه‌ دولت و حذف دستگاه‌های موازی و غیرضرور و هزینه‌های زاید و شفاف‌سازی اقتصاد و سالم‌سازی آن و جلوگیری از اقدامات، فعالیت‌ها و زمینه‌های فسادزا در حوزه‌های پولی، تجاری، ارزی و … مورد تاکید قرار گرفته است.

این درحالی است که دولت به عنوان بزرگترین صاحب دارایی ها تا همین اواخر از میزان دقیق دارایی ها و املاک خود اطلاع نداشت تا از این منابع به درستی استفاده کند.برای مدیریت دارایی ها و استفاده بهینه ازآنها نیاز به اطلاعات دقیق و شفاف است  وگرنه همین دارایی ها بیش از آن که در بهبود شرایط اقتصادی نقش ایفا کند بیشتر هزینه های سرباری است که حتی ارزش افزوده آنها هم این هزینه ها را پوشش نمی دهد که نتیجه ان تخصیص غیر بهینه منابع کشور است.

 

مدیریت اموال دولت کلید خورد

طرح مولدسازی و مدیریت دارایی‌ها یکی از اقداماتی بود که با راه اندازی  سامانه «مدیریت اموال دولتی» بی تردید نقش مهمی در  تخصیص بهینه منابع ایفا خواهد کرد. طرح مدیریت اموال دولتی همچنین نقش مهمی در کاهش هزینه ها و صرفه جویی در سیستم دلتی دارد و به عنوان یک عملیات زیر بنایی که برای اولین بار اجرایی شده می تواند نه فقط در کوچک شدن دولت نقش ایفا کند بلکه با مدیریت بهینه دارایی ها پشتوانه ای محکم برای توسعه بازارهای مالی متناسب با نیاز اقتصادی روز به شمار آید.

همچنین اداره کل اموال دولتی و اوراق بهادار وزارت امور اقتصادی و دارایی توانست با اجرایی شدن این طرح، سه هدف «اجرای نظام نوین اموال منقول غیرمصرفی دستگاه‌های اجرایی»، «اجرای سامانه جامع اطلاعات اموال غیر منقول دستگاه‌های اجرایی(سادا)» و «ایجاد سیستم بر خط اتومبیل‌های دولتی» در کاهش هزینه های دولت و صرفه جویی گام های جدی بردارد به عنوان مثال : بر اساس این طرح و ایین نامه های ساماندهی ترابری ، حجم خودروهای دولتی از حدود 400 هزار به 120 هزار خودرو کاهش دهد.

به عبارت بهتر ایجاد چنین سامانه ای به دلیل شفافیت اطلاعات وامکان نظارت برخط  باعث می شود تامانع  تصویر سازی  «بچه‌پولدارى ملى» که به تعبیر مقام معظم رهبری ناشی از خام فروشی تاریخی است شود و دولت کمتر مانند گذشته « مثل بچه‌پولدارها که قدر پول را نمیدانند، هرجور دستشان بیاید خرج کنند»، عمل کند.

به علاوه با رونمایی ازسیستم جامع اطلاعات اموال دستگاههای اجرایی (سادا) انضباط در هزینه کرد خرید اتومبیل و املاک  و استفاده بهینه از اموال موجود در دستور کار قرار گرفت به نحوی که فضای مازاد  برخی از دستگاه‌های اجرایی، نسبت به وظایف و تعداد نیروی انسانی شناسایی وقابلیت در اختیار قراردادن به دستگاه‌های اجرایی مستاجر پیدا کرده اند .این موضوع نیز کمک زیادی به کاهش هزینه‌های دولت می کند. این طرح همچنین کمک خواهد کرد تا کوچک سازی دولت بر مبنای دقیق تر و صحیح تری اجرا شود.

 

شناسایی بیش از 38 هزار ملک دولتی

به رغم پراکندگی جغرافیایی و وجود دستگاه‌های مختلف اجرایی، تاکنون تعداد املاک شناسایی دردستگاه های دولتی، استانی و شرکت های دولتی که در سامانه مذکور ثبت شده اند  38 هزار 588  هستند . از این تعداد 6672 متعلق به دستگاه های ملی 24 هزارو909ملک متعلق به دستگاه های استانی و 7007 ملک متعلق به شرکت های دولتی است.  در میان این همچنین تعداد 9448 ملک نیز بدون سند هستند . لازم به ذکر است که این سامانه همچنا در حال تکمیل اطلاعات بوده گفته می شود ثبت اموال منقول و غیر منقول دستگاه‌های اجرایی درسامانه « سادا» قطعا به ارقام بالاتر از جمله هدف 1 میلیون رکورد اطلاعات نیز خواهد رسید.

به علاوه چنین امکان زیربنایی در دستگاه های دولتی میزان پاسخگویی برای نحوه و چگونگی استفاده از این اموال فراهم شده است.اموالی که کاربری های مختلف مانند  آموزشی، بهداشتی، فرهنگی، اجتماعی ، اداری و… دارند و به یقین ساماندهی و نظارت برانها نه فقط بر کاهش هزینه ها بلکه در ارایه خدمات بهتر به میلیون های کارمند و حتی سایر افراد جامعه موثر است.

 

رشد 96 درصدی پرداخت بودجه عمرانی

درکنار شناسایی و مدیریت دارایی ها نحوه هزینه کرد و بکارگیری آنها نیز در راستای تحقق اهداف اقتصاد مقاومتی اهمیت بالایی دارد. برهمین اساس این که دولت چه میزان از بودجه خود را صرف پیشرفت پروژه های عمرانی می کند یکی از پرسش های اساسی است. طبق تازه ترین آمار ارایه شده از سوی بانک مرکزی درخصوص عملکرد بودجه ای دولت در هشت ماهه امسال اختصاص و پرداخت بودجه های عمرانی در هشت ماهه امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل 95.8 درصد افزایش یافت. درحالی که در هشت ماهه سال گذشته 14 هزار و 900 میلیارد تومان به پروژه های عمرانی پرداخت شده با جهش نزدیک به دوبرابری این رقم به 29 هزار و 200 میلیارد تومان افزایش یافته است.

بررسی آمارهای عملکرد بودجه نشان می دهد تنها در یک ماه اخیر ۱۵هزار میلیارد تومان بودجه عمرانی پرداخت شده در حالی که طی ۷ ماه قبل از آن فقط ۱۴هزار میلیارد تومان پرداخت شده بود. در این دوره تراز عملیاتی و سرمایه ای حدود 40 هزار میلیارد تومان است که نسبت به مدت مشابه سال قبل 64 درصد رشد داشته است.

 

تحقق 76 درصدی درآمد مالیاتی

براساس جزئیات بودجه عمومی دولت در آبان ماه در هشت ماهه امسال 60 هزار میلیارد تومان درآمد مالیاتی وصول شده که نسبت به مصوب 8ماهه (78400میلیارد تومان) حدود 76.5درصد از این درآمدها محقق شده است. همچنین در این بخش کل درآمدها (مالیات و سایر)، 84 هزار میلیارد تومان به خزانه واریز شده که 68درصد رقم مصوب را پوشش داده است.

اعتبارات هزینه ای نیز 143 هزار و 950میلیارد تومان بوده که پرداخت شده است. طبق گزارش منتشر شده کسری تراز عملیاتی بودجه در این مدت منفی 64 هزار و 280 میلیارد تومان بوده که نسبت به مدت مشابه سال قبل 35.8درصد بدتر شده است. همچنین در بخش واگذاری دارایی های سرمایه ای 53هزار و 950 میلیارد تومان درآمد کسب شده که نسبت به رقم مصوب 80 هزار میلیارد تومان حدود 67 درصد محقق شده است.

 

درآمد 53 هزار میلیارد تومانی نفت وفرآورده های نفتی

با این حال منابع حاصل از فرآورده های نفتی نسبت به مدت مشابه سال قبل نزدیک به 46 درصد رشد نشان می دهد. دولت در هشت ماه امسال حدود 54 هزار میلیارد تومان درآمد از محل واگذاری های سرمایه ای کسب کرد که سهم منابع حاصل از فروش نفت و فرآورده های نفتی 53 هزار و 680 میلیارد تومان بوده است. در این میان به طور مشخص فروش نفت خام در هشت ماه امسال به رقم 40 هزار و 240 میلیارد تومان رسیده است؛ این در حالی است که در هشت ماه پارسال 27 هزار و 40 میلیارد تومان نفت خام فروخته شده بود. بر حسب جزئیات کسری تراز عملیاتی و سرمایه ای 39هزار و 540 میلیارد تومان بوده که نسبت به مدت مشابه سال قبل بالغ بر 15 هزار میلیارد تومان افزایش کسری وجود دارد. واگذاری دارایی های مالی 58هزار و 330میلیارد تومان درآمد داشته که نسبت به رقم مصوب کل سال هم 106 درصد رشد نشان می دهد. در مقابل تملک دارایی های مالی 18 هزار و 790 میلیارد تومان بوده که به نسبت واگذاری ها رشد کمتری دارد.درآمدها به نسبت پرداخت های هزینه ای 58.4درصد بوده که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل اوضاع بدتری دارد. سال گذشته این نسبت 64 درصد بود.

اخبار مرتبط

بیشترین بازدید