پنج‌شنبه 9 فروردین 1403
خانهخبراقتصادیدورنمای بازار سهام در پاییز امسال

دورنمای بازار سهام در پاییز امسال

یک کارشناس بورس با بیان اینکه در روزهای حساس کنونی فرصتی برای جایگزینی سرمایه گذاری در بازار سرمایه به جای بازار ارز و سکه فراهم شده،افزود: مهم‌تر از روند نماگرها فرهنگ سازی و اصلاح ناهنجاری‌ بازار سرمایه از اهمیت برخوردار است.

به گزارش رتبه آنلاین، علی تاج‌بر، کارشناس بازار سرمایه در گفت و گو با فارس پیرامون آخرین وضعیت بازار سهام گفت:بازار سهام پس از یک صعود تاریخی، طی روزهای اخیر در مسیر اصلاح قرار گرفته و در این مدت، اظهار نظرهای مختلف و حتی متضادی را در خصوص علت منفی شدن بازار شاهد بوده است.

وی افزود: متاسفانه فعالان بازار هیجانی سهام چه در روزهای مثبت و چه در روزهای منفی، رفتارهای توده­ واری را از خود بروز می­ دهند که با وجود پیشرفت بنیه علمی نهادهای مالی فعال در بازار سرمایه، همچنان برتری احساسات و شایعات بر تحلیل و بررسی در خرید و فروش­ها حرف اول را می زند.

به گفته این کارشناس بازار سرمایه صعود شاخص کل بورس در تابستان امسال، اگرچه با شتاب غیرقابل پیش ­بینی همراه بود ولی به پشتوانه دلایل بنیادی مشخصی رخ داد که علت ریزش ­های اخیر را می­ توان در همان دلایل بنیادی جستجو کرد.

وی ادامه داد:سه عامل اصلی صعود شاخص کل بورس شامل افزایش نرخ ارز، افزایش نرخ جهانی کالاهای اساسی و انتقال بخشی از نقدینگی کشور به بازار سرمایه خلاصه می‌شود. بر این اساس افزایش نرخ ارز از یک طرف منجر به افزایش نرخ فروش شرکت‌های تولیدی شده و اثر با اهمیتی را در سودآوری شرکت‌های صادرکننده دارد.

شرکت‌هایی که فروش داخلی دارند نیز به دلیل افزایش نرخ فروش ناشی از تورم و اهرم مالی بالایی که دارند، جهش سودآوری را تجربه خواهند نمود. از سوی دیگر افزایش نرخ ارز اثر با اهمیتی در ارزش جایگزینی شرکت‌ها دارد.

تاج بر با بررسی دورنمای بازار سرمایه کشور افزود:با وجود رشد قیمت سهام شرکت‌ها طی چند ماه اخیر، هنوز ارزش بازار 40 میلیارد دلاری ایران در پایین­ ترین سطح دوره 10 ساله خود قرار دارد و هنوز اثرات تورمی در آن به طور کامل لحاظ نشده است.

به باور وی تعدیل انتظار سرمایه­ گذاران از قیمت آتی دلار در حالی قابل تأمل است که تصویب FATF اگرچه خبر مثبتی برای کل اقتصاد کشور بود ولی انتظار کاهش قیمت دلار را در برداشت و کف 10 هزار تومانی قیمت دلار در تحلیل ­ها، هم اکنون به سقف قیمت مورد انتظار تبدیل شده است.

همچنین عدم برآورده شدن انتظار سرمایه­ گذاران از افزایش نرخ فروش محصولات داخلی و شناسایی سود بسیاری از سهامداران، در کنار رفتار هیجانی سهامداران خرد، منجر به اصلاح شاخص طی روزهای اخیر شد.

وی افزود: باید توجه داشت که اصلاح شاخص و روند فعلی هم اکنون طبیعی بوده و با توجه به پارامترهای بنیادی، نباید نگران آینده بازار بود بلکه موضوع نگران کننده، رفتار هیجانی و واکنش بیش از حد برخی از سهامداران در روزهای مثبت و منفی بازار است.علت این معضل را باید در ورود مستقیم سرمایه گذاران به بازار بورس جستجو کرد.

وی ادامه داد:طی هفته­ های اخیر اخباری در خصوص افزایش قابل توجه کدهای سهامداری صادره در کارگزاری‌ها منتشر شده که متاسفانه آماری از تعداد واحدهای  سرمایه­ گذاری جدید صندوق­ ها، تعداد کدهای سبد صادر شده یا تعداد قراردادهای مشاوره ، منتشر نشده که بطور حتم علت عدم انتشار، رشد اندک این آمار است.

تاج آور یاد آور شد:سرمایه ­گذاران از مجرای اصولی به بازار سرمایه هدایت نشده و از تجربیات و قواعد جهانی در این خصوص استفاده نمی­ شود.همین امر به رفتار توده­ای و ورود احساسات به بازار سرمایه منجر می ­شود.در این خصوص متولیان بازار سرمایه باید به بازبینی راهبردها بپردازند و در معرفی نهادهای مالی اقدامات بیشتری صورت گیرد.

این کارشناس بازار سرمایه با بیان اینکه روند بازار سرمایه با روزهای کم نوسانی طی یک ماه آتی مواجه خواهند بود،افزود: از سویی دیگر گزارش­های 6 ماهه انعکاس مطلوبی از سودآوری آتی شرکت‌ها در بر نخواهند داشت چرا که بسیاری از افزایش نرخ­ها در اواخر شهریورماه اتفاق افتاده و اثر قابل اتکا را باید در صورت‌های مالی 9 ماهه مشاهده کرد. البته گزارش ­های فروش ماهانه می­ تواند اطلاعات مطلوبی را برای تحلیلگران در بر­داشته باشد و از آذرماه شاهد انعکاس گزارش ­ها در رشد شاخص خواهیم بود.

از طرفی دیگر در مقطع فعلی دلیل قابل قبولی برای حمایت حقوقی­ های فعال بازار سرمایه از سهام وجود ندارد چرا که بعد از یک صعود مناسب، عملکرد سبدهای سرمایه گذاری در وضعیت مناسبی قرار داشته و اصلاح جاری بازار جزیی از روند می‌باشد. حمایت همه جانبه از بازار سهام احتمالاً در اواسط آبان و همزمان با اجرایی شدن تحریم‌ها صورت گیرد.

مدیر عامل شرکت کارگزاری تأمین سرمایه نوین تصریح کرد:بازار سهام همچنان پتانسیل رشد سودآوری بالایی داشته و حتی با نرخ دلار سامانه نیما هم سودآوری بسیاری از شرکت‌ها، افزایش قابل توجهی خواهد داشت.

وی به سهامداران توصیه کرد: با بررسی و تحلیل آن دسته از شرکت‌ها که از این پتانسیل برخوردارند، می‌توان به سرمایه گذاری مطمئن و میان مدت در بازار سهام پرداخت و انتظار می‌رود شاخص بورس در یکسال آتی، خود را با رشد نرخ ارز و نرخ تورم منطبق سازد ولی در این روزهای حساس که فرصتی برای جایگزینی سرمایه گذاری در بازار سرمایه به جای بازار ارز و سکه و غیره فراهم شده، مهم‌تر از روند شاخص کل، فرهنگ سازی و اصلاح نارسایی‌ها و ناهنجاری‌های بازار سرمایه است و انتظار می‌رود از این فرصت نهایت استفاده به عمل آید.

اخبار مرتبط

بیشترین بازدید