پنج‌شنبه 9 فروردین 1403
خانهخبراقتصادی"دوحه" و "مسقط" جانشین "دوبی" در تجارت خارجی ایران

“دوحه” و “مسقط” جانشین “دوبی” در تجارت خارجی ایران

ایران می‌کوشد اهمیت شهر دوبی را به عنوان یک “هاب منطقه ای” در تجارت خارجی خود کم‌تر کرده و در عوض شهر دوحه و بنادر عمان را جایگزین تجارت منطقه ای و جهانی خود کند.

به گزارش رتبه آنلاین، به نقل از خبرگزاری شینهوا، در پی تحولات و تنش‌های جدید روابط بین تهران و ابوظبی ، دولت ایران می‌کوشد اهمیت شهر دوبی را به عنوان یک “هاب منطقه ای” در تجارت خارجی خود کم‌تر کرده و در عوض شهر دوحه و بنادر عمان را جایگزین تجارت منطقه ای و جهانی خود کند.

ایران سالانه میلیاردها دلار از طریق دوبی کالا وارد می کند و در 3 دهه گذشته نقش دوبی در تجارت خارجی ایران همواره رو به افزایش بوده است.

براساس گزارش وب سایت ایرانی” فایننشال تریبیون” – با فایننشال تایمز اشتباه نشود- تصمیم اخیر ایران در پی افزایش فشارها و سخت‌گیری‌های جدید دولت امارات متحده عربی و مقامات دوبی به تجار ایرانی از طریق وضع قانون جدید مالیات بر ارزش افزوده، صدور ویزا و محدودیت‌های بانکی اعمال شده است.

در اوایل ماه جاری – میلادی- بانک مرکزی ایران اعلام کرد در پی اعمال محدودیت‌های جدید بانک‌های دوبی برای بانک‌های ایرانی، بانک مرکزی ایران به دنبال جایگزین کردن بانک های دیگر منطقه برای تجارت و دادوستد بانک‌های ایرانی است.

همزمان روابط سیاسی ایران با قطر و عمان در ماه‌های گذشته رو به گرمی بیشتری رفته و این در حالی است که روابط تهران و ابوظبی طی ماه‌های اخیر و به ویژه از زمان تحریم همه‌جانبه دولت قطر از سوی همسایگان عرب این کشور – عربستان سعودی، امارات و بحرین-  رو به تنش و سردی بیشتری رفته است.

“حسین یعقوبی” معاون امور بین‌الملل بانک مرکزی ایران به صراحت اعلام کرده که ایران قصد دارد کشورهای قطر و عمان را جایگزین امارات در تجارت و دادوستد منطقه‌ای خود کند.

علاوه بر این “عدنان موسی‌پور” رییس اتاق بازرگانی ایران و قطر نیز در مصاحبه‌ای با “فایننشال تریبیون” تاکید کرده: قطر و عمان توانایی تسهیل تجارت خارجی ایران را دارند. او گفته است: با این حال ما نباید روابط تجاری خود خود را با امارات متحده عربی قطع کنیم… چون این کشور تنها مجرای تجارت خارجی ما در دوران تحریم‌ها بوده است.”

بر اساس آخرین آمار گمرک ایران، حجم تجارت ایران و امارات متحده عربی در سال 2017 بالغ بر 12.9 میلیارد دلار بوده است که رقم بسیار قابل توجهی است و اهمیت این رقم به ویژه در زمانی که با حجم تجارت ایران با کشورهایی چون قطر و عمان مقایسه می شود، بیشتر درک می‌شود.

حجم صادرات ایران به قطر در 11 ماه منتهی به 20 فوریه 2018 بالغ بر 215 میلیون دلار بوده است. این میزان در مدت مشابه سال قبل تنها 92 میلیون دلار بوده است. همچنین حجم واردات ایران از قطر در 10 ماه منتهی به 21 ژانویه 2018 با افزایش 157 درصدی به رقم 21 میلیون دلار رسیده است.

به نظر می‌رسد دور زدن محدودیت‌های بانکی مهم‌ترین انگیزه ایران و تجار ایرانی از تمایل به سمت بانک‌های قطری به جای بانک‌های اماراتی است.

منبع : عصر ایران

اخبار مرتبط

بیشترین بازدید