پنج‌شنبه 9 فروردین 1403
خانهاخبار روزدلیل افزایش ۳۰ درصدی قیمت نفت

دلیل افزایش ۳۰ درصدی قیمت نفت


قیمت نفت در سه ماهه نخست سال میلادی جاری حدود ۳۰ درصد صعود کرد و هر دو شاخص قیمت نفت برنت و وست تگزاس اینترمدیت بهترین عملکرد سه ماهه یک دهه گذشته را از خود نشان دادند.

به گزارش رتبه آنلاین از ایسنا، در آغاز سه ماهه دوم سال ۲۰۱۹، وست تگزاس اینترمدیت از مرز ۶۰ دلار عبور کرد و در هفته نخست آوریل بالای این مرز ماند در حالی که نفت برنت در حدود ۷۰ دلار جا خوش کرد.

در اواخر سال ۲۰۱۸ تحلیلگرانی که چنین رشد سریعی در قیمت‌های نفت در سال ۲۰۱۹ را پیش بینی می‌کردند حداقل بودند و فعالان بازار از پیش بینی‌های تیره درباره کندی رشد اقتصاد جهانی در سال جاری که سبب ریزش حدود ۴۰ درصدی قیمت نفت در سه ماهه چهارم سال ۲۰۱۸ شد، به وحشت افتاده بودند.

با گذشت سه ماه از سال ۲۰۱۹، نشانه‌ها گواه آن است که نگرانی‌ها نسبت به کندی رشد تقاضا ممکن است اغراق‌آمیز بوده باشد.

در واقع تقاضا بیش از آنچه فعالان و تحلیلگران نفت پیش بینی می‌کردند مقاوم بوده است. بالا ماندن تقاضا به همراه کاهش تولید اوپک و متحدانش و تحریم‌های آمریکا علیه فروش نفت ایران و ونزوئلا، قیمت‌های نفت را برخلاف پیش بینی‌ها بالا برد.

قیمت‌های بالاتر نفت به بالا رفتن قیمت‌های بنزین منجر شد و پیش بینی‌ها نشان می‌دهد رانندگان آمریکایی باید خود را برای افزایش بیشتر قیمت‌های بنزین آماده کنند به خصوص که بهار آمده و رانندگی بیشتر می‌شود. فصل تعمیرات پالایشگاه در آمریکا نیز روی ذخایر بنزین و قیمت‌ها تأثیر خواهد گذاشت و تا زمانی که پالایشگاه‌ها پس از چند هفته فعالیت عادی خود را از سر بگیرند، رانندگان آمریکایی باید منتظر افزایش قیمت‌های بنزین باشند.

به گفته تحلیلگران، سطح قیمت فعلی در بخش تولیدکننده، برای همه خوب است و به برخی از اعضای اوپک کمک می‌کند کسری مالی خود را مدیریت کنند. همچنین برای صنعت نفت بسیار سودآور است و به تولیدکنندگان شیل آمریکا کمک می‌کند به رشد ادامه دهند.

بانک آمریکایی گلدمن ساکس انتظار ندارد قیمت‌های نفت در هفته‌های آینده به میزان قابل توجهی به بالای ۷۰ دلار صعود کند یا به پایین ۶۰ دلار سقوط کند.

اما رویدادهایی که در هفته‌ها و ماه‌های آینده روی خواهد داد، ممکن است روی عرضه نفت تأثیر گذاشته و روند قیمت‌های نفت را تعیین کند.

گلدمن ساکس با انتظار ثابت ماندن رشد تقاضا، انتظار دارد عرضه نفت با توجه به تحریم‌های آمریکا علیه ونزوئلا و بازبینی معافیت از تحریم‌های آمریکا برای مشتریان نفت ایران، دچار کمبود بیشتری شود. با توجه به حساسیت دولت ترامپ به قیمت‌های بالای بنزین و ماندن قیمت نفت برنت در حدود ۷۰ دلار، انتظار نمی‌رود آمریکا صادرات نفت ایران را کاملاً صفر کند.

اوپک و متحدانش شامل روسیه توافق کاهش تولید خود را در ژوئن بازبینی خواهند کرد اما عربستان سعودی روشن کرده که هر آنچه در توان دارد برای متعادل کردن بازار انجام می‌دهد و احتمال اینکه محدودیت عرضه این گروه تا پایان سال ۲۰۱۹ ادامه پیدا کند، وجود دارد.

بر اساس گزارش اویل پرایس، در بخش عرضه نیز کندی رشد اقتصاد جهانی و جنگ تجاری آمریکا و چین، همچنان روی بازار نفت سایه می‌اندازد.

 

اخبار مرتبط

بیشترین بازدید