پنج‌شنبه 30 فروردین 1403
خانهخبردقیق‌ترین ساعت اتمی که هر ۶٬۰۰۰٬۰۰۰ سال فقط ۱ ثانیه خطا دارد

دقیق‌ترین ساعت اتمی که هر ۶٬۰۰۰٬۰۰۰ سال فقط ۱ ثانیه خطا دارد

محققان سوئیسی و فرانسوی به فناوری تازه‌ای برای تولید پرتوهای لیزر دست یافته‌اند که می‌تواند دقت زمان‌سنجی ساعت‌های اتمی را به ۱۰ برابر حالت موجود افزایش دهد. این فناوری در هر ۶میلیون سال فقط یک ثانیه خطا پیدا می‌کند.

به گزارش رتبه آنلاین، و به نقل از ایسنا، دانشمندان آزمایشگاه زمان و فرکانس (LTF) دانشگاه «Neuchatel» سوئیس و شرکای فرانسوی خود طبقه‌بندی جدیدی از ساعت‌های جت سزیمی حرارتی ارائه داده‌اند که ۱۰ برابر دقیق‌تر از ساعت‌های اتمی موجود است.

(شرح عکس فوق: نمونه‌ای از ابزارهای فوق‌دقیقی که در این تحقیقات استفاده شده‌اند.)

اساس ساعت‌های اتمی را دیودهای لیزرتاب تشکیل می‌دهند. آن‌ها نوری با فرکانس بسیار دقیق برای ارتباط با اتم‌هایی به وجود می‌آورند که گذار الکترون‌هایشان برای سنجش زمان استفاده می‌شود. تولید این نوع دیود لیزرتاب نیازمند فناوری پیشرفته و زیرساخت‌های بزرگی مانند اتاق‌های پاک بسیار بزرگ، سیستم‌های رسوب‌گیری لایه‌های نیمه‌هادی و فضای کنترل‌شده است.
«گیتانو مایلی» مدیر اجرایی LTF در این زمینه اظهار کرده است: «دیودهای لیزرتاب، عملکرد انواع ساعت‌های اتمی را بهبود می‌بخشند. در این تحقیق بر فرآیندهای فیزیکی جدید ایجادشده با نور لیزر و ویژگی‌های تکنولوژیکی مرتبط با پیشرفت لیزر به عنوان مؤلفه خاص تأکید شده است.»
فرکانس پرتو دیودهای لیزرتاب بسیار دقیق است و در مصارفی بیش از اندازه‌گیری زمان می‌تواند به کار برده شود. کاربردهای آینده این روش تجزیه و تحلیل میزان کربن‌دی‌اکسید در اتمسفر، تأثیر گازهای گلخانه‌ای و شناسایی امواج گرانشی با زیرساخت فیزیکی است. هم‌چنین این فناوری به ارتقای کیفیت و هماهنگی شبکه ارتباطی منجر می‌شود و ارتباطات بین سیستم‌های ناوبری ماهواره‌ای را بهبود می‌بخشد.

منبع : خبرآنلاین

اخبار مرتبط

بیشترین بازدید