چهارشنبه 5 اردیبهشت 1403
خانهاسلایدر اصلیدستورالعمل موقتی و مُسکن به ضرر اقتصاد ملی است

دستورالعمل موقتی و مُسکن به ضرر اقتصاد ملی است

حجت الله عبدالملکی  استاد دانشگاه تصمیم دولت تصمیم مبنی بر تک نرخی کردن و قیمت ۴۲۰۰ تومان را به عنوان قیمت واحد ارز خوب و در عین حال اقدامی ناقص مطرح کرد .

او در این گفت و گو با اشاره به تصمیمات ارزی دولت و تلاش سه قوه اظهار داشت: اجرای این تصمیم ناقص، حالا به ضرر اقتصاد ملی عمل می کند.

حجت الله عبدالملکی با بیان اینکه بخشی از افزایش قیمت دلار و ارز واقعی است و بخشی از این افزایش ناشی از اتفاقات روانی است که در اقتصاد ما رخ می هد، گفت: در هردو صورت مسئولیت نظارت و کنترل و مدیریت بازار ارز بر عهده دولت و بانک مرکزی است.

وی تصمیم دولت مبنی بر تک نرخی کردن و قیمت ۴۲۰۰ تومان را به عنوان قیمت واحد ارز خوب و در عین حال اقدامی ناقص مطرح کرد و اظهار داشت: اجرای این تصمیم ناقص، عملا دارد به ضرر اقتصاد ملی عمل می کند. چون تمام سیستم های نظارتی و کنترلی که الان وجود دارند برای ارز ۴۲۰۰ تومان، دارد بر صادر کننده تحمیل می شود و این به عنوان یکی از موانع قابل توجه برای توسعه صادرات کشور شده است.

استاد دانشگاه افزود: از طرف دیگر، وارد کننده به راحتی از ارز ۷ هزار و یا بالاتر برای قیمت گذاری محصولی که وارد کشور می کند با هر ارزی که وارد کرده باشد، بهره برداری می کند یعنی عملا رانت اقتصادی برای برخی افراد ایجاد شده است.

وی متذکر شد: غیر آن هایی که برایشان رانت ارز ۴۲۰۰ تومانی ایجاد شده که بر اساس ارز تخصیص شده بیش از ۱۰ میلیارد دلار این رانت توزیع شده، حتی قاچاقچی ها و کسانی هم که ارز ۴۲۰۰ تومانی برایشان تخصیص نمی کند اما از طرق دیگر اقدام به واردات کالا می کنند و محصولشان را در بازار معادل ارز ۷ هزار تومان یا کمتر و بیشتر عرضه می کنند.

عبدالملکی با اظهار به اینکه دولت بجای اینکه بصورت مبنایی و بنیادین مسئله ارز و مبادلات خارجی را حل کند اقدام به دستورالعمل موقتی و مسکن کرده است، پیشنهاد داد: دولت باید بیاید تقاضا برای ارز را کاهش و عرضه ارز را افزایش دهد. راه حل هایی خوبی را مرکز پژوهش های مجلس در این ارتباط داده است مثلا دولت باید محدودیت واردات ارز به صورت نقدی را بردارد.

وی ادامه داد: یا مسئله کاهش تقاضا از طریق پیمان های دو جانبه پولی که متاسفانه با وجود اینکه درسیاست های کلی برنامه ششم تاکید شده بود اما دولت بر این قضیه اهمال کرده شاید تا ۲۰ میلیارد دلار می توانستیم تقاضای واقعی کشور برای دلار را کم کنیم و این خودش تقاضا را کم می کرد و بخش قابل توجهی از افزایش قیمت که در ماه های اخیر می بینیم، می توانستیم نداشته باشیم.

استاد دانشگاه یکی دیگر از اشکالات موجود را مطرح کرد و توضیح داد: در ارتباط با سیاست کنترلی و دستورالعملی و بخش نامه ای هم بقیه حلقه های این زنجیره برای اینکه کنترل موثر صورت بگیرد، بکار نگرفته است. وقتی می گوییم قیمت دلار را می خواهیم تک نرخی و ۴۲۰۰ تومان کنیم باید کل زنجیره دلار و کالاها در ارتباط با ارز را بتوانیم کنترل کنیم و این کار سختی است البته قبلا این کار شده اما یک عزم جدی در تمام دستگاه های اجرایی و تما قوا بوده تا این اتفاق بیافتد.

وی خاطر نشان شد: اگر دولت مصمم است دلار ۴۲۰۰ تومانی در اقتصاد کشور رایج باشد باید بصورت جدی و کاملا موثر هر نرخ دیگری را سرکوب کند.

اخبار مرتبط

بیشترین بازدید