جمعه 10 فروردین 1403
خانهخبرکارتون و طنزدر حاشیه زلزله تهران....

در حاشیه زلزله تهران….

این قسمت: رئیس ستاد مدیریت بحران
نمی‌دانید بعد از پایان دولت قبل من و همکارانم چه استرسی داشتیم که حالا در شغل ما دست زیادشده نکند با کمبود مواد اولیه روبه‌رو بشویم و کلی طنزنویس زمینگیر بشود. یعنی فکر می‌کردیم با ترانسفرکردن احمدی‌نژاد و یارانش ما طنزنویسان با مشکل مواجه بشویم و ما بمانیم و حوضمان! اما خدا را شکر اوضاع اصلا بد نشد و وفور نعمت باعث شده حتی در پرداخت همه موضوعات کم بیاوریم. برای همین ما از مسئولان محترم دولتی و غیردولتی که با اقدامات و اظهاراتشان نگذاشتند، جای خالی آن سفرکرده احساس شود، تشکر می‌کنیم. برای همین از امروز کلا قصد داریم هر ازگاهی از همین تریبون از این و آن تشکر کنیم که همه بدانند وظیفه طنزنویس جماعت این نیست که همیشه همه را بی‌دلیل یا با دلیل نقد کند. تشکرکردن هم لازم باشد، ابایی نداریم.
در نخستین گام و قبل از هرکس دیگری از رئیس ستاد مدیریت بحران کشور تشکر می‌کنم که فرمودند «مردمی که در تهران زندگی می‌کنند، باید جای دومی را در شهرستان‌ها برای خود داشته باشند تا وقتی زلزله آمد، به آن‌جا بروند. ما توصیه می‌کنیم که خانه‌های پدری‌شان را در شهرستان حفظ کنند تا وقتی زلزله آمد، به آن‌جا بروند.»
شما ببینید این حرف چقدر پخته و ژرف‌اندیشانه است؟ چقدر عمق دارد و آنچه ما در آینه ندیدیم را در خشت خام دیده! می‌دانید این اقدام اگر عملی بشود، چقدر به افزایش شغل و قیمت زمین و مسکن در شهرستان‌ها کمک می‌کند؟ و چقدر به بازگشت به اصل و نسب خودمان و فرهنگ قدیمی ما یعنی کوچ‌نشینی کمک می‌کند؟ یعنی از این به بعد باید براساس زلزله ییلاق و قشلاق کنیم. اصلا بگذار مثالی بزنم که ببینید این حرف چه تأثیر عمیقی مثلا بر میزان افزایش اشتغال دارد. شما فکر کن خانم یک خانه اهل یاسوج است و همسرش هم از اهالی گرگان. خانم می‌گوید «مرد زلزله آمد د یالا پاشو بریم یاسوج» و مرد هم می‌گوید «یاسوج چرا. بریم خونه آقاجونم تو گرگان.» خب این یعنی افزایش نیاز به دفتر ثبت طلاق و البته افزایش مراجعه به ناوگان حمل‌ونقل بین‌شهری. اتوبوس و تاکسی‌های بین‌شهری و هواپیما و.. برای رسیدن به مقصد و صد البته وقتی کسی عازم بشود، رستوران و گارسون می‌خواهد. احداث توالت‌های عمومی بین‌راهی می‌خواهد و… که همه اینها یعنی اشتغال. بعد می‌رسند به مقصد تازه اول ماجرا با پدر یا مادر است که می‌گویند؛ «میهمان اگر هستی قدمت سرچشم اما من هنوز زنده‌ام‌ها.» نتیجه البته که معلوم است. با توجه به دوران فرزندسالاری با افزایش آمار واگذاری سرپرستی سالمندان به خانه سالمندان مواجه خواهیم شد، چون دو تا اتاق که نمی‌تواند هم محل زندگی شما باشد، هم پدر و مادرتان. خود این افزایش گرایش به خانه سالمندان هم باعث رشد چشمگیر صنعت پرستاری و تولید دارو و دکتر و آمپول زن و سرایدار و نگهبان و… می‌شود. می‌بینید با یک حرف رئیس ستاد مدیریت بحران کشور چقدر به رشد شاخص اشتغال در کشور کمک شد؟ البته حالا غر نزنید که بحران حل نشد. فدای سرتان. این همه چیز دیگر حل شد را نمی‌بینید، بعد باقی‌ماندن بحران را می‌بینید؟ بی‌انصافی نکنید.

شهرام شهيد‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ي/طنزنویسshahraam_shahidi@yahoo.com

 

اخبار مرتبط

بیشترین بازدید