سه‌شنبه 4 اردیبهشت 1403
خانهخبراجتماعی و شهریدرس‌های ریزش پلاسکو

درس‌های ریزش پلاسکو

کارشناسان شهری معتقدند: تهران فقط یک پلاسکو ندارد. خیابان‌های تهران از پلاسکوهای زیادی پر شده‌اند. به همین دلیل با فروریختن ساختمان پلاسکو نباید تصور کنیم که بحران ساختمان‌های پر خطر شهر تمام شده است. شاید همین فردا ساختمان دیگری در چند قدمی پلاسکوی ویران شده فرو ریزد. اما راه مقابله با بحران‌های احتمالی پلاسکوهای تهران چیست؟ برای آنکه ساختمان‌های پرخطر باردیگر بحرانی به گستردگی یک شهر به وجود نیاورند چه باید کرد؟ آیا راهکار دفع خطر از ساختمان‌های پرخطر جابه‌جایی یا تخریب آنهاست؟

به گزارش رتبه آنلاین، فاجعه آتش‌سوزی ساختمان پلاسکو نشان داد پایتخت مستعد تکرار حوادثی تلخ از این جنس است که در صورت واقع‌بینی مسوولان نسبت به آنچه از این آتش‌سوزی به ثبت رسید، می‌توان احتمال بروز حوادثی مشابه را کاهش داد. حادثه پلاسکو دومین آتش‌سوزی یک ساختمان بلند قابل‌اشتعال در پایتخت طی ۴ سال اخیر محسوب می‌شود. در گزارشی که سازمان آتش‌نشانی چند ماه بعد از حادثه آتش‌سوزی دی ماه سال ۹۲ در یک ساختمان تولیدی پوشاک در خیابان جمهوری، به‌عنوان نتایج تحقیق و تجسس از علت حادثه منتشر کرد، مشخص شد: در اماکن پرخطر، خلأ امکانات و تجهیزاتی همچون پلکان اضطراری مقاوم در برابر حریق، سیستم کشف و اعلام و اطفای حریق، خلأ آژیر و مخزن آب آتش‌نشانی، خلأ سیستم شبکه بارنده و پمپ آتش‌نشانی، باعث سرایت آتش‌سوزی به کل ساختمان می‌شود. ضمن آنکه انباشت غیرصحیح و خلاف اصول ایمنی اجناس و کالاهای قابل اشتعال در این اماکن، به‌عنوان علت آتش‌سوزی مطرح است. اکنون فاجعه فروریزش ساختمان پلاسکو در اثر آتش‌سوزی و تبدیل برج ۱۷ طبقه به آوار سه طبقه آهن، ۱۴ درس عبرت برای بهره‌برداران این نوع ساختمان‌ها و البته برای مدیریت شهری و مسوولان مدیریت بحران، در بر دارد که هر کدام از آنها به‌عنوان یک راهکار بازدارنده، می‌تواند نسل سوم تهدید در پایتخت را مهار کند.

از دیدگاه کارشناسان حوزه ایمنی پلاسکو نمونه کوچک ایمن نبودن شهر تهران است. مراجعه به قوانین نظام مهندسی، قوانین نوسازی شهرسازی و قوانین مربوط به آتش‌نشانی نشان می‌دهد مهم‌ترین نکته برای پیشگیری از بروز بحران‌های مشابه پلاسکو اجرای قوانین موجود است. اولین راهکار تقویت سازه‌های قدیمی و پرخطر شهری همچون پلاسکو در طول دوره عمر آنها است نه تخریب یا جابه جایی آنها.ساختمان پلاسکو در زمان خود مناسب‌ترین و بهترین ساختمان به لحاظ ویژگی‌های فنی و مهندسی بوده است اما نکته‌ای که سبب شده دیگر ساختمان‌های قدیمی شهر همچون پلاسکو هم‌اکنون به بحرانی بیخ گوش تهران بدل شوند آن است که ساخت‌وساز در کشور ما فقط تا مرحله بهره‌برداری مورد توجه قرار دارد.از این‌رو در صفحه امروز باشگاه اقتصاددانان این سوال را پیش‌روی کارشناسان و صاحب‌نظران حوزه‌های مختلف قرار داده‌ایم که اکنون با گذشت بیش از یک‌سال از وقوع حادثه پلاسکو، این حادثه چه فرصت‌ها و درس‌هایی را برای برنامه‌ریزان شهری می‌تواند داشته باشد؟ فرصتی که با تجربه تلخ پلاسکو برای پایتخت و سایر شهرها به وجود آمده است، چیست؟

منبع : دنیای اقتصاد

اخبار مرتبط

بیشترین بازدید