شنبه 1 اردیبهشت 1403
خانهاسلایدر اصلیدرآمد در دوبی 6برابر و هزینه‌ها 2برابر تهران

درآمد در دوبی 6برابر و هزینه‌ها 2برابر تهران

مونا مشهدی رجبی| تامین هزینه های زندگی یکی از بزرگترین دغدغه‌های انسانها است. بارها اتفاق افتاده است که مردم  هزینه زندگی در شهر خود را با هزینه های دیگر شهرها یا دیگر کشورها مقایسه می کنند  ولی در اغلب مواقع معیار درستی برای این مقایسه ها وجود ندارد. به همین دلیل بر ان شدیم تا  معیار صحیحی برای مقایسه هزینه زندگی در  شهرهای مختلف ارایه دهیم تا از این طریق مقایسه صحیح تری انجام شود.

به گزارش رتبه آنلاین به نقل از مرکز رتبه‌بندی و مطالعاتی نومبیو، یک خانواده چهار نفره برای داشتن یک استاندارد مطلوب زندگی در شهر تهران نیاز به درامدی معادل ۷میلیون و ۸۰۰ هزار تومان دارد . این هزینه با فرض این مساله اعلام شده است که فرد باید برای آپارتمانی که در ان ساکن است، اجاره بپردازد. این درحالیست که یک خانواده چهار نفری در شهر دوبی، شهری که در کشور امارات واقع شده است و در همسایگی ایران است برای داشتن همین استاندارد زندگی نیاز به داشتن درآمدی معادل ۱۸ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان در سال دارد.

طبق این گزارش قیمت کالاهای مصرفی در دوبی ۹۲.۵۵ درصد بالاتر از تهران است ولی اگر در شاخصی علاوه بر قیمت کالاهای مصرفی، هزینه اجاره خانه را هم وارد کنیم خواهیم دید که شاخص قیمت کالاهای مصرفی در دوبی ۱۳۹.۸۴ درصد بیشتر ار تهران است.

هزینه اجاره خانه بخش زیادی از درآمد مردم در دوبی را به خود اختصاص می‌دهد. این مرکز مطالعاتی متوسط هزینه اجاره خانه در دوبی را ۲۳۶.۰۶ درصد بیشتر از تهران اعلام کرده است و متوسط هزینه صرف غذا در رستوران در دوبی ۱۱۷.۶۹ درصد بیشتر از صرف غذای مشابه در تهران است.

قیمت انواع میوه و سبزی در این شهر عربی ۷۹.۶۷ درصد بیشتر از پایتخت ایران اعلام شده است ولی مساله جالب توجه این است که قدرت خرید مردم محلی در دوبی ۱۸۵ درصد نسبت به قدرت خرید مردم در تهران بالاتر است.

شاید مهمترین مساله برای قابل فهم تر شدن این آمارها، مقایسه میزان دستمزد مردم محلی در این شهر است.

طبق مطالعات انجام شده متوسط درآمد مردم در دوبی بعد از کسر مالیات  معادل ۱۲ میلیون و ۷۳۳ هزار تومان ایران است در حالیکه متوسط درآمد مردم در تهران بعد از کسر مالیات برابر با ۱میلیون ۸۵۶ هزار تومان بوده است. در واقع متوسط درآمد مردم در دوبی ۵۸۵ درصد بیشتر از متوسط درآمد مردم در تهران است درحالیکه هزینه دریافت وام برای خرید مسکن و پرداخت اقساط آن در دوبی ۷۸.۴۳ درصد پایین تر از تهران است.

مقایسه شاخص ها در دوبی و تهران
تفاوت دوبی با تهران(درصد)شاخص
۹۲.۵۵قیمت کالاهای مصرفی
۱۳۹.۸۴قیمت های مصرفی به اضافه اجاره
۲۳۶.۰۶هزینه اجاره
۱۱۷.۶۹شاخص قیمت صرف غذا در رستوران
۷۹.۶۹قیمت میوه و سبزی
۱۸۵.۹۶قدرت خرید مردم محلی
۵۸۵.۸۶متوسط درآمد
۷۸.۴۳- (دوبی کمتر از تهران)نرخ بهره وام های رهنی و هزینه دریافت وام

 

اخبار مرتبط

بیشترین بازدید