جمعه 31 فروردین 1403
خانهاسلایدر اصلیدخالت‌ دولتی؛ عامل پسرفت بهره‌وری ایران است

دخالت‌ دولتی؛ عامل پسرفت بهره‌وری ایران است

دولت باید مداخله در اقتصاد را کاهش دهد تا بهره وری رشد کند.

به گزارش رتبه‌آنلاین،  مسعود خوانساری رییس اتاق بازرگانی تهران در مراسم دهمین جشنواره ملی بهره‌وری که با حضور صدها فعال اقتصادی در در مرکز نمایشگاه‌های «بازار بزرگ ایران»، برگزار شد، در خصوص موانع رشد بهره‌وری اظهار کرد: از سال ۸۴ که رشد اقتصادی اتفاق افتاد هرگز بهره وری رشد قابل توجهی را تجربه نکرده بود و مشکلات قوانین ضد و نقیض نهادهای بالادستی مانند بانک مرکزی و دیگر نهادهای دولتی عامل این پسرفت بوده است. به عنوان مثال بودجه عمرانی هر سال در قانون بودجه تصویب می‌شود اما هرگز به بخش عمرانی کشور تخصیص داده نمی شود این مسأله خود نشان از عدم بهره وری دارد.

وی در ادامه گفت: یکی دیگر از نمونه‌ها مساله بنزین، سوخت و انرژی است که به دلیل یارانه و مشکلات پیرامونی به یکی از دلایل اصلی عدم بهره‌وری تبدیل شده است.

رییس اتاق بازرگانی تهران با بیان اینکه بحث دیگر ارز و تورم است گفت: دولت همواره با کسری بودجه مواجه است. بر همین اساس دولت با استقراض و انتشار اوراق سعی می کند تا اجازه ندهد تورم بروز کند اما بعد از مدتی وقفه، ناگهان قیمت ها جهش کرده و اقتصاد را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

وی افزود: این عوامل سبب می شود تا بنگاه ها به مسائل اصلی مانند بهره‌وری فکر نکنند و اگر تحریم‌ها را به این معضلات اضافه کنیم شرایط به مراتب بدتر می‌شود.

خوانساری با تاکید بر اینکه حذف یارانه‌های رانتی بهره وری را افزایش خواهد داد تصریح کرد: با توجه به مسائل فوق، دولت اجازه دهد که بازار رقابتی و اقتصاد آزاد شکل گیرد.

حکمرانی مدیریت حسی و شهودی

پدرام سلطانی نایب رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران هم در دهمین جشنواره ملی بهره وری با اشاره به اینکه بنگاه های کشور ما در مفهوم سنتی مدیریت باقی مانده‌اند، اظهار کرد: باید شرایطی فراهم شود که بنگاه های سرآمد چه در سطح اقتصاد کلان و چه اقتصاد خرد شفافیت را مد نظر قرار دهند.

وی در مرکزنمایشگاه‌های «بازار بزرگ ایران»، تاکید کرد: یکی از مشکلات اساسی در بنگاه های کشور هم در سطوح مختلف اقتصادی و هم در فرهنگ کشور عدم سنجش پذیری است. بنگاه های ما رفتارشان را بر مبنای کمیت، عدد، رقم، محاسبه و مقایسه تنظیم نمی کنند.

نایب رییس اتاق بازرگانی ایران عنوان کرد: بیشتر بنگاه های پیشرفته جهان از تحولات انقلاب های صنعتی برای ادامه رشد و توسعه خود بهره می گیرند؛ اما ما کماکان در مفهوم سنتی مدیریت باقی مانده ایم و بنگاه های ما بر اساس نیرو و مهارت شکل گرفته است تا تفکر هنر مدیریت علمی.

سلطانی با بیان اینکه انقلاب های صنعتی باعث شکل گیری تولید در مقیاس کلان شده است، افزود: در بسیاری از بنگاه های کشور ما این هنر وجود ندارد و تفاوت بنگاه داری پیش و پس از انقلاب صنعتی مانند سوار شدن بر درشکه و هواپیماست.

نایب رییس اتاق بازرگانی ایران ادامه داد: مدیریت بنگاه های امروزی مانند خلبانی است و بنگاه هایی که خود را با فناوری های انقلاب چهارم صنعتی تجهیز کرده اند پیشرفت کرده اما این موضوع در بسیاری از بنگاه های ایران دیده نمی شود.

وی با بیان اینکه مدیریت حسی و شهودی بر بنگاه های کشور حاکم است، افزود: این نوع مدیریت باعث شده تا دیر متوجه اوضاع خراب بنگاه ها شویم.

سلطانی با اشاره به اینکه حساسیت ما در رقابت پایین است و سالها از این موضوع غافل بودیم، اظهار کرد: ما به نیروی انسانی نگاه سرمایه ای نداریم و این موضوع به دلیل فراوانی در سالهای گذشته تبدیل به عادت شده است و در مسیری قدم برمیداریم که متوجه خطای آن نمی شویم

اخبار مرتبط

بیشترین بازدید