جمعه 10 فروردین 1403
خانهخبرخواندنی‌هادانمارکی‌ها حائز رتبه اول در مصرف سیگار و الکل

دانمارکی‌ها حائز رتبه اول در مصرف سیگار و الکل

شهروندان دانمارک به خاطر مصرف بیش از حد سیگار و الکل، رتبه اول سرطان در جهان را نصیب خود کرده‌اند تا جایی که این کشور، به پایتخت بیماری سرطان در جهان معروف شده است.
به گزارش رتبه آنلاین از ایران اکونومیست، مصرف روزافزون الکل و دخانیات در دانمارک و عوارض مصرف این مواد بر سلامت شهروندان دانمارکی، باعث ابتلای بسیاری از شهروندان این کشور به سرطان شده به نحوی که این کشور به پایتخت سرطان جهان معروف شده است.

در تحقیق جدیدی که در سال 2017 درباره فعالیت‌های فیزیکی، چاقی مفرط و سبک زندگی انجام شده، دانمارکی‌ها در منطقه اسکاندیناوی، بالاترین نرخ مصرف سیگار و الکل را به خود اختصاص داده‌اند که در نتیجه، امید به زندگی آنها پایین‌تر از سایر کشورهای این منطقه است.

در کشور دانمارک، از هر یکصدهزار نفر، 326 نفر مبتلا به سرطان هستند و این آمار هر سال رو به افزایش است و البته ناگفته نماند که زنان در دانمارک در مقایسه با مردان سیگار بیشتری مصرف می‌کنند.

در همین خصوص، شبکه تلویزیونی دی‌آر دانمارک، در گزارشی با اشاره به افزایش مصرف الکل و دخانیات در این کشور، با انتشار آماری اعلام کرد که در سال گذشته، 368 میلیون لیتر آب‌جو در دانمارک فروخته شده که نسبت به سال 2015 میلادی، افزایشی 4 درصدی داشته است. در همین مدت، فروش تعداد نخ‌های سیگار نیز 14 درصد افزایش داشته است.

براساس تحقیقی که در این خصوص انجام شده، شهروندان دانمارک در بین کشورهای حوزه اسکاندیناوی، رتبه اول مصرف مشروبات الکلی و سیگار را به خود اختصاص داده‌اند.

مؤسسه ملی بهداشت دانمارک نیز تعداد زنان دانمارکی مبتلا به سرطان را 653 نفر از هر یکصدهزار نفر گزارش کرده که 26 درصد بالاتر از فنلاند و سوئد و 10 درصد هم بالاتر از نروژ است. براساس این گزارش، میزان مصرف سیگار در بین جوانان دانمارکی هم قابل توجه است آنچنان که 15 درصد جوانان دانمارکی بین 16 تا 25 سال سن به طور روزانه سیگار می‌کشند.

به همین نسبت میزان مرگ و میر دانمارکی‌ها بر اثر استعمال دخانیات 40 نفر در روز و 14 هزار نفر در سال گزارش شده است. این در حالی است که در نروژ، کشور همسایه دانمارک، یک پاکت سیگار یکصد کرون قیمت دارد و تنها 4 درصد جوانان نروژی سیگاری هستند.

به‌رغم آنکه دانمارک از گران‌ترین کشورهای اتحادیه اروپاست، ولی یک پاکت سیگار در این کشور در مقایسه با سایر کشورهای عضو اتحادیه البته به جز لوکزامبورگ، ارزان‌تر است.

روزنامه دانمارکی پولیتیکن، در این زمینه به نقل از یک متخصص سلامت، این وضعیت را مضحک و مسخره می‌‌خواند و افزایش مصرف سیگار را یکی از دلائل عمده نرخ بالای سرطان و امید به زندگی پایین‌تر در این کشور عنوان می‌کند.

«شارلاته پیسینگر» متخصص در مرکز تحقیقات و پیشگیری در بیمارستان فردریکس‌برگ، خواستار افزایش 100 تا 200 درصدی قیمت سیگار شده چون معتقد است که افزودن چند کرون به قیمت، تأثیر خاصی بر جای نخواهد گذاشت.

وی عنوان می‌کند: دلیل این که مردم هر روز مثلاً خاویار مصرف نمی‌کنند، به این خاطر نیست که طعم آن بد است، بلکه به خاطر قیمت بالای آنهاست؛ اگر سیگار هم پاکتی 100 کرون باشد قطعاً عده زیادی سیگار را ترک می‌کنند.

در کانادا، برزیل، هنگ‌کنگ و کالیفرنیا قیمت بالای سیگار در کاهش تعداد مصرف‌کنندگان سیگار به زیر 10 درصد، تأثیر بسزایی داشته است. نروژ و بریتانیا که قیمت سیگار در آنها نسبت به بقیه کشورها در این منطقه بالاتر است، در حال نزدیک‌شدن به این درصد (کاهش تعداد مصرف‌کنندگان) هستند ولی در دانمارک، درصد سیگاری‌ها در طول پنج سال گذشته در حد ثابت 22 درصد باقی مانده است.

اخبار مرتبط

بیشترین بازدید