پنج‌شنبه 9 فروردین 1403
خانهاسلایدر اصلیمعرفی دانشگاه‌های تراز بین‌المللی ایران

معرفی دانشگاه‌های تراز بین‌المللی ایران


معاون آموزشی وزارت علوم از اعلام نتایج طرح ارتقای دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌ها در تراز بین‌المللی خبرداد و گفت: بر این اساس، دانشگاه صنعتی شریف برای دومین سال متوالی رتبه اول را کسب کرده است پس از دانشگاه شریف، دانشگاه تهران، تربیت مدرس، علم و صنعت، امیرکبیر، صنعتی اصفهان، خواجه نصیرالدین طوسی، علوم پایه زنجان، فردوسی مشهد، اصفهان، شیراز، شهید بهشتی، تبریز، خوارزمی، علامه طباطبایی و الزهرا در رتبه‌های بعدی قرار دارند.

به گزارش رتبه آنلاین از ایسنا، دکتر علی خاکی صدیق امروز در هفتمین گردهمایی دانشگاه‌ها و پژوهشگاه های عضو طرح اقتصاد مقاومتی ارتقاء ۵ دانشگاه و ۵ پژوهشگاه برتر به تراز جهانی که در وزارت علوم برگزار شد، گفت: آنچه که از دانشگاه تراز جهانی تعریف می‌کنیم بر اساس رتبه بندی بین المللی، سنجش می شود البته این نظام رتبه بندی نقاط ضعف و قوت هایی نیز دارد و در چند سال اخیر رتبه بندی دانشگاه ها با دیپلماسی علمی گره خورده است.

وی در ادامه اظهار کرد: با توجه به تحریم ها شاهد هستیم دانشگاه ها بسیار بهتر و پررنگ تر از وزارت علوم می توانند در دیپلماسی علمی عمل کنند و آن را پیش ببرند و تاکید وزارت علوم این است که در این زمینه پررنگ تر عمل کند. البته توجه ما به این موضوع به این معنی نیست به کارکردهای دیگر دانشگاهی توجهی نمی شود.

معاون آموزشی وزیر علوم با اشاره به اینکه به طرح ارتقاء ۵ دانشگاه و ۵ پژوهشگاه برتر کشور به تراز بین المللی شبهه هایی وارد می شود، تاکید کرد: بیان مسائلی از قبیل اینکه خود دانشگاه های تراز جهانی خیلی به این رتبه بندی تاکید نمی‌کنند و این دانشگاه های کشورهای جهان سوم هستند که به این رتبه بندی ها اهمیت می دهند، درست نیست، این رتبه بندی اهمیت دارد چنانکه دانشگاه های تراز اول جهانی مانند هاروارد، کمبریج و دیگر دانشگاه های تراز جهانی به موضوع رتبه بندی اهمیت می‌دهند.

وی‌درخصوص نتایج طرح ارتقاء پنج دانشگاه و پنج پژوهشگاه برتر کشور به تراز بین المللی در سال ۹۷ نیز افزود: این طرح دو سال است که اجرا شده و اکنون در سال سوم اجرای این طرح قرار داریم.

خاکی صدیق در خصوص رتبه پژوهشگاهها در طرح فوق‌نیز خاطرنشان کرد: از بین پژوهشگاه‌ها نیز “پژوهشگاه دانش‌های بنیادی”، برای دومین سال متوالی مقام اول را کسب کرده است و پژوهشگاه های بعدی مانند پلیمر و پتروشیمی، مواد و انرژی، هوافضا، ژنتیک، رنگ، شیمی مهندسی شیمی، زلزله، علوم انسانی و مطالعات فرهنگی در رتبه های بعدی قرار دارند.

معاون آموزشی وزیر علوم  گفت: یکی از شاخص ها نسبت دانشجویان به هیات علمی است که دانشگاه علوم پایه زنجان در این شاخص از دانشگاه های دیگر بهتر بوده و دانشگاه های تربیت مدرس و تهران در رتبه های بعدی قرار دارند. در شاخص درصد دانشجویان خارجی به کل دانشجویان دانشگاه فردوسی مشهد از تمام دانشگاه ها پیشی گرفته است و دانشگاه اصفهان و تهران در رتبه های بعدی قرار دارند.

به گفته وی، در شاخص پژوهشگر پسادکتری به تعداد اعضای هیات علمی دانشگاه صنعتی شریف از سایر دانشگاه ها جلوتر بوده و سپس دانشگاه صنعتی امیرکبیر و تربیت مدرس در رده های بعدی قرار دارند. در شاخص دوره های مشترک آموزشی با دانشگاه‌های خارجی دانشگاه صنعتی شریف رتبه اول و دانشگاه های امیرکبیر و علم و صنعت در رتبه های بعدی قرار گرفتند.

دکتر خاکی صدیق تاکید کرد: در شاخص نسبت تعداد اسناد علمی نمایه شده به اعضای هیات علمی دانشگاه علم و صنعت در رتبه اول، صنعتی شریف و امیرکبیر در رتبه های بعدی قرار دارند.

وی ادامه داد: در شاخص نسبت تعداد ارجاعات مقالات چاپ شده در پنج سال اخیر دانشگاه صنعتی شریف رتبه اول، دانشگاه صنعتی اصفهان و صنعتی امیرکبیر در رتبه های بعدی قرار دارند. همچنین در شاخص تعداد مقالات پرارجاع به اعضای هیات علمی دانشگاه صنعتی اصفهان در صدر بوده و دانشگاه های صنعتی شریف و امیرکبیر در رتبه های بعدی قرار دارند.

وی ادامه داد: در شاخص تعداد اختراعات ثبت شده در آمریکا، اروپا و ژاپن دانشگاه اصفهان رتبه اول و دانشگاه های صنعتی شریف و شیراز در رتبه های بعدی بودند.

معاون وزیر علوم ادامه داد: در شاخص تعداد شاغلان در مراکز رشد و پارک های علم و فناوری دانشگاه ها، دانشگاه ها رتبه اول و دانشگاه فردوسی مشهد و امیرکبیر در رتبه های بعدی قرار دارند. در شاخص تعداد شرکت های زایشی دانشگاه ها دانشگاه صنعتی شریف رتبه اول، دانشگاه تهران و دانشگاه صنعتی اصفهان رتبه های بعدی را دارند.

به گفته وی، در شاخص تعداد استارت آپ های دانشجویی “دانشگاه تهران” رتبه اول را دارد و “دانشگاه شریف” و “امیرکبیر” در رتبه های بعدی قرار دارند. در شاخص تعداد شرکت های فعال در پارک های علم و فناوری دانشگاه امیرکبیر رتبه اول را داشته فردوسی مشهد و تربیت مدرس رتبه های بعدی را دارند. همچنین در شاخص سرانه فرصت مطالعاتی خارج از کشور اعضای هیات علمی دانشگاه صنعتی اصفهان رتبه اول و دانشگاه علوم پایه زنجان و دانشگاه تهران رتبه های بعدی را دارند.

خاکی صدیق اظهار کرد: در شاخص مجموعه تعداد فرصت های مطالعاتی محققان خارجی دانشگاه تهران رتبه اول و دانشگاه شیراز و علامه طباطبایی رتبه های بعدی را دارند.
معاون آموزشی وزیر علوم با اشاره به آینده طرح ارتقاء ۵  دانشگاه و ۵ پژوهشگاه برتر کشور به تراز بین المللی گفت: این طرح ده ساله است دو سال آن گذشته و ما در سال سوم آن قرار داریم، نتایج امسال سال ۹۹ اعلام می شود موانع و چالشهای بین المللی زیادی در این راه است اما وزارت علوم قصد دارد این طرح را که ۱۰ ساله است ادامه دهد لذا ادامه این طرح قطعی است.

به گفته وی، امکان بازبینی برخی سیاست های اجرایی پس از دو سال اجرا توسط کمیته هدایت و نظارت طرح وجود دارد، امکان بررسی د رخواست های جدید برای ورود به طرح و بازبینی حضور دانشگاه ها و پژوهشگاه ها بر اساس شاخص های طرح توسط کمیته هدایت و نظارت وجود دارد. البته  ممکن است دانشگاه یا پژوهشگاه هایی بنا به  مواردی نتوانند در این طرح حضور داشته باشند که امکان بررسی آن نیز باید باشد.

 

اخبار مرتبط

بیشترین بازدید