پنج‌شنبه 6 اردیبهشت 1403
خانهاسلایدر اصلیداروسازی شهید قاضی نیازمند نوسازی تجهیزات

داروسازی شهید قاضی نیازمند نوسازی تجهیزات

گزارش تحلیل فاصله ساختار دارایی های شرکت داروسازی شهید قاضی بین سال های 1393 تا 1395 منتشر شد.

به گزارش رتبه آنلاین، دراین گزارش که توسط شبکه بهینه کاوی ایران صورت گرفته مقایسه ای بین شرکت داروسازی شهید قاضی و 7 شرکت دیگر در گروه مواد و محصولات دارویی با استفاده از تحلیل عمودی و افقی صورت گرفته است. در این گزارش که به بررسی ساختار دارایی از سال 93 تا 95 پرداخته، شیوه تحلیل به روش عمودی، بدین ترتیب است که در هر یک از صورتهای مالی یکی از اقلام مهم یا عمده را انتخاب و نسبت سایر اقلام را به آن می سنجند. اینکه کدام قلم را بعنوان عدد مبنا در نظر بگیریم به نوع فعالیت موسسه و شرکتی که تحلیل در رابطه با آن صورت می پذیرد بستگی زیادی دارد. اما بطور کلی در ترازنامه معمولا جمع دارائی ها به عنوان مبنا لحاظ می شود و سایر اقلام ترازنامه بر اساس آن سنجیده می شود در سود و زیان نیز معمولاً مبنا را سرفصل “فروش”  قرار می دهند. در روش تحلیل افقی نیز در شاخص های مورد بررسی، روند تغییرات شاخص برای خود شرکت مورد بررسی قرار می گیرد. با استفاده از صورت های سود و زیان و ترازنامه علاوه بر تحلیل های افقی و عمودی که تنها بر یکی از اقلام مالی تمرکز دارند می توان تجزیه و تحلیل های بیشتری به منظور درک بهتر از وضعیت عملکردی سازمان انجام داد. روش هایی که به منظور تجزیه و تحلیل های بیشتر مورد استفاده قرار می گیرند، تجزیه و تحلیل نسبتها نام دارد. در روش استفاده از نسبتهای مالی، شیوه کار بدین ترتیب است که اجزاء صورتهای مالی نسبت به یکدیگر مورد بررسی قرار می گیرند به نحوی که مثلاً مانده دارائیها از ترازنامه با سود خالص، تشکیل نسبتی را می دهند. با توجه به تنوع اقلام صورتهای مالی نسبتهای بی شماری را می توان محاسبه نمود ولی تجربه نشان داده است که بعضی نسبتها معنی دارتر می باشند.

مقایسه دارایی های داروسازی شهید قاضی با 7 شرکت دیگر

از بررسی و مقایسه ساختار دارایی شرکت داروسازی شهید قاضی اینطور به نظر می رسد که این شرکت در کنترل موجودی مواد و کالای خود می تواند عملکرد بهتری داشته باشد. همچنین توسعه زیرساخت های تولید و احتمالا به روز کردن ماشین آلات و افزایش سطح تکنولوژی می تواند مورد توجه بیشتری قرار بگیرد.

بر اساس آنچه در جدول مربوط به ساختار دارایی آمده است، درصد سهم دارایی های جاری در مجموع دارایی های شرکت کاهش داشته و در میان 8 شرکت مورد بررسی در رتبه 6 قرار گرفته است. با نگاهی دقیق تر به این جدول می توان فهمید که از بین اجزای دارایی های جاری درصد سهم موجودی مواد و کالا و سفارشات و پیش پرداخت ها در سال 95  کاهش قابل توجهی داشته است که در کاهش دارایی های جاری بی تاثیر نبوده است.

براساس این گزارش درصد سهم دارایی های ثابت مشهود در مجموع دارایی های این شرکت نسبت به میانگین صنعت بالاتر بوده و روندی صعودی داشته است. از دلایل این روند صعودی در دو سال اخیر می توان به افزایش درصد سهم ساختمان اشاره کرد که رشد 5 برابری داشته است. ولی برخی از اجزای دارایی های ثابت مشهود در سال 95 در مقایسه با میانگین شرکت های مورد بررسی پایین تر بوده است که به نظر می رسد می توان در این زمینه ها اقدام به نوسازی زیرساخت ها و تجهیزات کرد.

به منظور بررسی ساختار دارایی ها برای شرکت در مقایسه با صنعت مربوطه مجموع دارایی ها 100 درنظر گرفته شده است و میانگین صنعت از بین شرکت هایی که فعالیت مشابهی دارند به دست آمده است. تمامی داده ها به نرخ جاری بوده و از صورت های مالی حسابرسی شده به دست آمده است.

شبکه جهانی بهینه کاوی، یک سازمان غیرانتفاعی است که به عنوان اتحادیه مراکز بهینه کاوی در سرتاسر جهان محسوب می شود. این شبکه در سال 1994 توسط نماینده های مراکز بهینه کاوی کشورهای آلمان، ایتالیا، سوئد، انگلستان و ایالات متحده با هدف توسعه بهینه کاوی در سطح بین المللی به عنوان یک فرایند بهبود تاسیس شد. از سال 1994 تاکنون کشورهای زیادی به شبکه جهانی بهینه کاوی پیوسته اند و تعداد اعضا را از 5 عضو اولیه به 31 عضو حقوقی و از 25 کشور جهان از جمله ایران رسانده اند.

شبکه بهینه کاوی ایران از سال 1390، فعالیت خود را در قالب ارایه خدمات بنچ مارکینگ آغاز کرد. این شبکه به عنوان نماینده رسمی شبکه جهانی بهینه کاوی (GBN)، به دنبال ایجاد شبکه ای ملی در زمینه بهینه کاوی است و بر همین اساس از انتهای سال 94، ارایه خدمات خود را محدود به اعضای خود کرده تا اینگونه به کمک اعضای خود، رویکرد استفاده از ابزار بهینه کاوی و تمرکز بر روی به اشتراک گذاشتن تجارب موفق را ترویج کند. این شبکه هم اکنون عضویت بالغ بر 40 بنگاه اقتصادی فعال در صنایع گوناگون تولیدی و خدماتی کشور را داراست که امکان مقایسه 180 شاخص عملکرد مالی و بهره وری از سال 82 تاکنون را به صورت گزارش های تحلیل فاصله با قیمت مناسب و سرعت بالا برای آنها فراهم آورده است.

اخبار مرتبط

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید

بیشترین بازدید