شنبه 1 اردیبهشت 1403
خانهاسلایدر اصلیداده‌های بنگاه‌ها ثبت می‌شود/ معرفی خدمات رایگان مرکز توسعه رقابت‌پذیری کسب و...

داده‌های بنگاه‌ها ثبت می‌شود/ معرفی خدمات رایگان مرکز توسعه رقابت‌پذیری کسب و کار ایران

 مرکز توسعه رقابت‌پذیری کسب و کار ایران (http://bcdc.ir)به شرکت‌ها خدمات رایگان ارائه می‌دهد ؛ با این خدمات ابزار عملیاتی عارضه یابی شرکت‌ها از سامانه واز (http://vaaz.ir) قابل استفاده است.

به گزارش رتبه آنلاین، مرکز توسعه رقابت پذیری کسب و کار ایران بر اساس مصوبه شورای سیاست گذاری جشنواره ملی بهره وری در سال ۱۳۹۴ تاسیس شد.

ماموریت این مرکز کمک به افزایش سطح رقابت پذیری سازمان ها و بنگاه های اقتصادی ایرانی و توسعه  موضوع رقابت پذیری در کشور است. فعالیت این مرکز، به عنوان مرجع رسمی اندازه‌گیری توان رقابت پذیری سازمان ها, صنایع و اقتصاد کلان کشور است. در آغاز, تمرکز این مرکز بر ارزیابی رقابت پذیری در سطح خرد (بنگاه های اقتصادی) است.

 

رتبه‌بندی شرکت‌ها و اخذ گزارش رایگان 250 صفحه‌ای 

در این زمینه، حسن فروزان‌فرد رییس کمیسیون رقابت‌پذیری، خصوصی‌سازی و سلامت اداری اتاق ایران با اشاره به ارایه خدمات رایگان مرکز توسعه رقابت‌پذیری کسب و کار ایران (http://bcdc.ir)به شرکت‌ها  که برای ابزار عملیاتی عارضه یابی شرکت‌ها از سامانه واز (http://vaaz.ir) استفاده می‌کند به «تعادل»، گفت: این مجموعه از حدود 15 سال پیش تاکنون با پژوهش در زمینه داده کاوی داده‌های حجیم، بزرگ‌ترین پایگاه داده از زمینه فعالیت شرکت‌های ایرانی را به وجود آورده است و اکنون قصد دارد با ساماندهی داده‌های موجود در زمینه اطلاعات مالی، اطلاعات مربوط به وضعیت اقتصادی شرکت‌ها و نیز اطلاعات مربوط به بهره‌وری آنها، به افزایش رقابت‌پذیری شرکت‌های ایران کمک کند.

حسن فروزان فرد ادامه داد: اکنون بنگاه‌های کوچک و متوسط می‌توانند وارد این سامانه شوند و با بارگذاری اطلاعات خود، یک گزارش حداقل 250 صفحه‌ای از وضعیت و جایگاه مقایسه‌ای شرکت خود دریافت کنند.

او ادامه داد: حدود 65 درصد از محاسبات مقایسه‌ای این سامانه از طریق فعالیت ماشین و بقیه با ترکیبی از فعالیت ماشین و انسان انجام می‌پذیرد و ما پیش بینی می‌کنیم با ثبت 3 هزار شرکت نخست در این سامانه، حدود 90 درصد از محاسبات قابل انجام به وسیله ماشین باشد.

به گفته رییس کمیسیون رقابت‌پذیری، خصوصی‌سازی و سلامت اداری اتاق ایران، به این ترتیب، این ساز و کار برای رتبه‌بندی شرکت‌ها از بسیاری از نمونه‌های جهانی هم دقیق‌تر خواهد بود. فروزان فرد ادامه داد: اقتصاد ایران درگیر یک بیماری است و درمان این بیماری مستلزم شناخت از وضعیت و جایگاه هزاران بنگاه اقتصادی است که در بطن این اقتصاد به فعالیت مشغول هستند و در واقع با تهیه گزارش‌های دقیق کارشناسی از جایگاه و وضعیت بنگاه‌های اقتصادی، می‌توان به چنین شناختی دست پیدا کرد. به عبارت ساده‌تر، این سامانه به مثابه یک آزمایشگاه تعیین میزان سلامت اقتصاد کشور عمل می‌کند.

به گفته فروزان فرد، با تکمیل فاز نخست این سامانه، که با ثبت 3 هزار شرکت اول در آن انجام می‌پذیرد، روند اجرایی فازهای بعدی هم آغاز خواهد شد. او ادامه داد: پیش بینی ما این است که در فازهای بعدی، امکان ایجاد ارتباط میان فعالان اقتصادی و مدیران بنگاه‌های اقتصادی با کارشناسان و مشاوران مدیریت فراهم شود.

در واقع، یکی از اصلی‌ترین نقص‌های مدیریت بنگاه‌ها در ایران، عدم دسترسی آنها به خدمات مشاوره مدیریت است که عمدتاً با صرف هزینه‌های کلان فراهم می‌شود. هدف بعدی این طرح می‌تواند کاهش هزینه دسترسی به این خدمات باشد.

 

معرفی بهترین عملکرد ها در زمینه بهره وری

گفتنی است مرکز توسعه رقابت پذیری کسب و کار ایران به عنوان یکی از زیر مجموعه های جشنواره ملی بهره وری و در راستای تحقق اهداف جشنواره ملی بهره وری به عنوان یک توانمند ساز برای بنگاه های اقتصادی عمل می کند.

به گونه‌ایی که بخش‌های مختلف اقتصادی کشور که امتیاز مطلوبی را از جشنواره ملی بهره وری کسب نکرده اند می توانند با بهره گیری از خدمات این مرکز از جمله گزارشات رقابت پذیری در راستای توانمندی خود گام بردارند و با شناسایی حوزه هایی از سازمان خود که از رقابت پذیری کمتری برخوردار است، اقدام به افزایش سطح بهره وری خود کنند.

جشنواره ملی بهره‌وری در راستای تحقق ماموریت خود که همانا انتخاب و معرفی بهترین عملکرد ها در زمینه بهره وری است و به منظور ترویج فرهنگ بهره وری و لزوم هدف‌گذاری سازمان‌ها براساس بهبود شاخص‌ها بر آن است تا از طریق برگزاری مسابقه بهره وری توجه تمامی بخش‌های اقتصادی کشور را به سمت موضوع بهره وری سوق دهد و از این مسیر اهداف برنامه های توسعه کشور را عملیاتی کند. موضوع کیفیت و بهره وری به عنوان مهمترین پیش نیازها برای رقابت پذیر بودن بنگاه های اقتصادی در بازار رقابتی هستند به گونه‌ایی که این دو مولفه همواره به عنوان دو بال اصلی رقابت پذیری بنگاه های اقتصادی عمل می‌کنند.

از دستاوردهای این مرکز می توان به اطلاعات حرفه ایی مدیریتی و تصمیم ساز در سطح خرد (بنگاه های اقتصادی) اشاره کرد. امید می رود بنگاه های رقابت پذیر در صنایع مختلف که از توان رقابتی بالایی در بازارهای رقابتی برخوردار هستند، احتمال موفقیت این بنگاه ها در میدان های رقابتی اقتصادی و تجاری بیشتر باشد.

در نهایت هدف نهایی این مرکز کمک به شناسایی حوزه هایی با رقابت پذیری پایین در بنگاه های اقتصادی مختلف به تفکیک صنایع در نهایت رقابت پذیر کردن محیط کسب و کار در کل اقتصاد ایران است.

مجموعه فعالیت های این مرکز در حوزه مدیریت با توجه به تخصص و تجربه کاری مدیران ارشد انجام پذیرفته است که در حوزه های زیر دسته بندی می شود:

رتبه‌بندی، بهینه کاوی، اندازه گیری و تجزیه و تحلیل بهره وری، خدمات مشاوره مدیریت کیفیت و سرآمدی، شبکه سازی، داده کاوی، مطالعات اقتصادی و برگزاری جوایز و همایش های علمی است.

 

اخبار مرتبط

بیشترین بازدید