پنج‌شنبه 9 فروردین 1403
خانهگفت‌وگودادفر: مالیات خودرو را گران تر می کند/ منصوری: مالیات فقط از...

دادفر: مالیات خودرو را گران تر می کند/ منصوری: مالیات فقط از دلالان دریافت می شود

دادفر: مالیات خودرو را گران تر می کند/ منصوری: مالیات فقط از دلالان دریافت می شود

 عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس و دبیر انجمن واردکنندگان خودرو در مصاحبه با رادیو گفت وگو به تشریح نظرات خود در خصوص مالیات خودرو پرداختند. 
برنامه ” صبح و گفت و گو ” با موضوع محدودیت ورود دلالان به بازار خودرو با روش اخذ مالیات خرید و فروش و در ارتباط تلفنی با محمدرضا منصوری عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی و از آنتن رادیو گفت و گو پخش شد.
مهدی دادفر دبیر انجمن واردکنندگان خودرو ضمن مصاحبه با صبح و گفت وگو در رابطه با میزان اثربخشی روش اخذ مالیات بر محدودیت ورود دلالان به این حوزه بیان کرد: کلیه تنظیمات دولت بر محور تأمین هزینه های خود از درآمد های مالیاتی است و بنده اعتقاد ندارم که دریافت مالیات از خرید خودرو بر کاهش دلالی اثرگذار باشد.
دبیر انجمن واردکنندگان خودرو در ادامه گفت: مهم ترین مشکل ما در سال گذشته و امسال، کاهش شدید عرضه در بازار است وگرنه خریدار خودروی مورد نیاز را خریداری و استفاده می کند. تصمیمات اینچنینی درکشور ما به وفور اتخاد می شود و این تصمیم ( اخذ مالیات خرید و فروش) نیز در کنار سایر تصمیم ها قرار می گیرد.
وی افزود: اگر قرار باشد این طرح مشمول همه مردم شود و فاقد شفافیت لازم باشد نه تنها ملت را گرفتار می کند منجر به افزایش قیمت خودرو هم خواهد شد. ما باید بین شخصی که شغل او خرید و فروش خودرو اعم از کارخانه و بیرون کارخانه است، با سایر افراد تفاوت قائل شویم.
دادفر نتیجه اقدامات دولت طی یک سال گذشته را افزایش هزینه های خانوار دانست و گفت: وقتی سازوکار های اصلی بازار یعنی عرضه به موقع و به میزان نیاز فراموش شود، فرآیند های کسب درآمد برای دولت مطرح خواهد شد. بنابراین اگر خودرو به اندازه کافی توسط کارخانه ها یا شرکت های واردکننده فروخته شود بازار دلالی مفهومی پیدا نخواهد کرد.
وی با اشاره به راهکار جلوگیری از ورود دلالان به بازار خودرو مطرح کرد: به جای اخذ مالیات، می توان فروش خودرو تا یک سال را ممنوع کرد.
همچنین در ادامه، منصوری اظهار داشت: دولت طی یک سال گذشته قدم بزرگی برای این کار برنداشت و شاید به اسم حمایت از خودروسازی به دنبال اجرای این طرح مهم نبود اما در حال حاضر با توجه به از بین رفتن درآمد نفتی مجبور به دریافت مالیات و اجرای طرح مالیات خرید و فروش خودرو است.
عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی با اشاره ره مزایای تحریم در کنار اثرات بسیار بدی که بر اقتصاد ایران گذاشته متذکر شد: یکی از مزایای تحریم برخورد با مفسدان و انجام کارهای درست در زمان های سخت است. دو سال قبل به مردم التماس می کردند خودرو بخرند و حتی قیمت خودرو خارج از کارخانه 5 تا 10 درصد ارزان تر بود اما به یکباره همه ایران به ویژه دلالان و افرادی که در بانک ها سرمایه داشتند خودرو ثبت نام کردند.
این نماینده مجلس با تأکید بر لزوم تعریف صحیح ساز وکارهای اخذ مالیات گفت: دولت مجبور به اجرای این طرح است و مهم ترین حُسن مجبور شدن آن هم جلوگیری از خرید چندین خودرو و احتکار آن است.
منصوری تصریح کرد: مالیات فقط در شرایطی بحرانی و از افرادی دریافت می شود که قصد فروش خودرو را در کمتر از یک ماه دارند. این باعث می شود کسی خودرو بیش از نیاز ثبت نام نکند. ما در شرایطی هستیم که عرضه کم شده و شاید در آینده تأمین خودرو سخت تر شود اما در این شرایط باید برای هر کسی سهمی وجود داشته باشد.
عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی، خصوصی سازی را راهکار حل مشکلات در این حوزه دانست و از عدم اجرای اصل 44 انتقاد کرد.
اخبار مرتبط

بیشترین بازدید