پنج‌شنبه 9 فروردین 1403
خانهنفت و نیرونفت و گازخیز چین برای جایگزینی توتال در پارس‌ جنوبی

خیز چین برای جایگزینی توتال در پارس‌ جنوبی

شرکت سی ان پی سی چین در حال بررسی خریداری سهام شرکت توتال در میدان گازی پارس جنوبی در صورت تصمیم این شرکت فرانسوی به ترک این پروژه تحت فشار تحریم های جدید آمریکاست.

به گزارش رتبه آنلاین، منابع صنعتی گفتند، شرکت سی ان پی سی چین در حال بررسی خریداری سهام شرکت توتال در میدان گازی پارس جنوبی در صورت تصمیم این شرکت فرانسوی به ترک این پروژه تحت فشار تحریم های جدید آمریکاست.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از تسنیم، توتال در ماه جولای یک قرارداد یک میلیارد دلاری برای توسعه میدان گازی پارس جنوبی با ایران به امضا رساند. به گفته منابع آگاه، این قرارداد در بر دارنده گزینه امکان واگذاری سهام توتال به سی ان پی سی در صورت خروج شرکت فرانسوی از پروژه مذکور است.

این قرارداد اولین قرارداد سرمایه گذاری یک شرکت بزرگ غربی در بخش انرژی ایران بعد از لغو تحریم ها بود. اما بعد از آنکه دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا در ماه اکتبر از تایید پایبندی تهران به توافق هسته ای خودداری کرد، مقامات شرکت توتال گفته اند در صورتی که تحریم های جدید آمریکا مانع از فعالیت این شرکت در ایران شود از این پروژه کنار خواهند کشید. توتال فعالیت هایی بسیار بزرگتر از پروژه ایرانی اش در خاک آمریکا دارد.

یک منبع مستقر در پکن گفت، بر اساس شرایط قرارداد توسعه فاز 11 پارس جنوبی، در صورتی که توتال ناگزیر به خروج از ایران شود، سی ان پی سی می تواند 50.1 درصد از سهام توتال در این پروژه را در اختیار بگیرد و به اوپراتور پروژه تبدیل شود.

شرکت سی ان پی سی هم اکنون 30 درصد از سهام این پروژه را در اختیار دارد و شرکت پترو پارس ایران نیز دارنده 19.9 درصد سهام پروژه است.

این منابع افزودند، مقامات سی ان پی سی در هفته های اخیر مذاکراتی داخلی را برای بررسی تبعات در اختیار گرفتن سهام شرکت توتال انجام داده اند.

سختگویان سی ان پی سی، توتال و شرکت ملی نفت ایران از اظهار نظر در این باره خودداری کردند.

یک مقام ارشد شرکت توتال گفت، این شرکت «مکانیزم هایی در اختیار دارد که به ما اجازه می دهد تا در صورت فشار تحریم های بین المللی به آرامی از توافق خارج شویم.»

این منابع افزودند، هرگونه تغییری احتمالا موجب تاخیر در جدول زمانی اجرای پروژه خواهد شد زیرا توتال قبلا مذاکرات با شرکت های خدماتی را انجام داده و انتظار می رود از اوایل سال آینده قراردادها با پیمانکاران را منعقد نماید.

تغییر در ساختار این قرارداد و خروج توتال به معنای قرار گرفتن 80 درصد بار مالی پروژه بر عهده شرکت سی ان پی سی خواهد بود که برای فاز نخست حدود 2 میلیارد دلار برآورد شده است.

چنین اتفاقی همچنین موجب ورود تیم های فنی جدید برای مدیریت و اجرای این پروژه فراساحلی خواهد شد. این می تواند به معنای ورود شرکت سی ان او او سی، بزرگترین اوپراتور پروژه های فراساحلی چین به این پروژه باشد.

یک منبع دوم چینی گفت: «در صورت خروج توتال، سی ان پی سی ممکن است نیاز به وارد کردن شرکت سی ان او او سی داشته باشد زیرا سی ان پی سی تجربه زیادی در پروژه های فراساحلی ندارد.»

منابع آگاه در توتال گفتند، در صورتی که توتال از این پروژه کنار بکشد، با چند ده میلیون دلار خسارت مواجه خواهد شد، اما این رقم برای این شرکت 120 میلیارد یورویی رقم نسبتا کوچکی است.

 

اخبار مرتبط

بیشترین بازدید