جمعه 31 فروردین 1403
خانهاسلایدر اصلیخیال رشد، با حکمرانی خصولتی‌ها در بورس  

خیال رشد، با حکمرانی خصولتی‌ها در بورس  

با بودجه مشخص سالانه، نمی توان بهره ور شد

سید فاطمه حسینی : بهره‌وری در بورس از حمایت های واقعی و اقتصاد آزاد نشات می‌گیرد

سید فرید موسوی : بورس کشور آیینه اقتصاد بوده و نبود بهره‌وری در اقتصاد علنا در بورس خودنمایی می‌کند

غلامرضا کاتب: حضور دولتی‌ها در اقتصاد عامل وجود بهره‌وری در اقتصاد نیست

ناصر موسی لارگانی : بورس با اقتصاد دولت‌محور نمی‌تواند به بهره‌وری دست یابد

حمد کریمی| درچند سال اخیر در بسیاری از سیاست‌های کلی نظام جمهوری اسلامی ایران، مقوله بهره‌وری و ضرورت ارتقای آن، مورد تاکید قرار گرفته و بورس به معنای آیینه‌ای از اقتصاد کشور باید میزان بهره‌وری، رقابت‌پذیری و رشد ارزش افزوده را در خود نشان دهد. برنامه ملی ارتقای بهره‌وری در جمهوری اسلامی ایران به تصویب دولت رسیده اما اجرایی شدن با نواقص فراوانی روبه‌رو بوده که اقتصاد را تحت تاثیر منفی قرار داده است. برای رسیدن به رشد اقتصادی 8درصدی کمبود منابع مالی وجود دارد و افزایش این منابع از طریق پول ملی منجر به تورم می شود که جزو سیاست های دولت نیست ضمن آنکه نمود عینی کمبود منابع مالی را می توان این روزها در بازاره سرمایه و کاهش قیمت سهام دید بنابراین برای رسیدن به این رشد نیاز به سرمایه گذار خارجی وجود دارد . از طرف دیگر کاهش بهره‌وری در بورس کشور نیز باعث شده تا عملکرد این بازارمالی با حاشیه های فراوانی دچار شود و عملا شرکت های بزرگ دولتی و خصولتی میدان رقابت و تاثیرگذاری را در بورس کشور به خود اختصاص دهند و بورس را از رقابت پذیری و بهره‌وری مناسب تهی کنند.

به گزارش رتبه آنلاین، در این شرایط مهمترین سئوالی که پیش می‌آید این نکته است که با این چالش‌ها و حضور شبه دولتی ها یا همان خصولتی ها چه باید کرد؟در این خصوص برخی به موانع قانونی و برخی دیگر به مشکلات نظارتی اشاره دارند و معتقدند رویه خصوصی سازی‌ها باعث ضربه های مکرر به اقتصاد ایران و در نهایت بهره وری آن شده است.حال در این شرایط بازار سرمایه هم تابعی از این مشکلات شده و شرکت های کم بهره ور را به اجبار دورن خود هضم کرده است.برای بررسی این موضوعات به سراغ نمایندگان مجلس که کار قانون گذاری و نظارت بر قوه مجریه را بر عهده دارند رفته ایم تا اسیب‌های یاد شده را از منظر آنها بررسی کنیم.

در  این راستا با سید فاطمه حسینی عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی، سید فرید موسوی و ناصر موسوی لارگانی نواب رئیس کمیسیون اقتصادی و همچنین غلامرضا کاتب عضو هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی به گفت‌وگو نشسته‌ایم. که می خوانید:

بهره‌وری، تابع اقتصاد آزاد

سید فاطمه حسینی عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در خصوص اهمیت رقابت‌پذیری و بهره‌وری در بازار سرمایه گفت: با توجه به سیاست های کلان اقتصادی و رشد 2درصدی اقتصاد کشور به واسطه افزایش میزان بهره‌وری در اقتصاد باید برنامه‌ریزی‌های انجام شده را مورد بررسی قرار داد تا اینکه دیده شود آیا برنامه‌ها دست‌یافتی بوده یا خیر.

وی ادامه داد: بهره‌وری در بورس از حمایت های واقعی و اقتصاد آزاد نشات می‌گیرد اما با ارزیابی سیاست‌گذاری‌های چند ساله دولت درمی‌یابیم که نرخ‌های سود سپرده بانکی عملا در تضاد با بهره‌وری بورسی‌ها همراه شده و اتخاذ چنین تصمیماتی عملا به ضرر مجموع اقتصاد کشور تمام شده است.

حسینی افزود: برخوردهای سلیقه‌ای  و دستورات یک‌ شبه در اقتصاد باعث تخریب بازارسرمایه شده و بارها به مسئولین بانک مرکزی و شورای پول و اعتبار تاکید شده که باید تصمیمات خود را در قالب مجموعه جامعه لحاظ کنند.

گردنه رقابت‌پذیری و بهره‌وری، در قرق دولتی‌ها

سید فرید موسوی نائب رئیس دوم کمیسیون اقتصادی مجلس در همین راستا گفت: اقتصاد کشور باید از گردنه رقابت‌پذیری و رشد بهره‌وری با انتخاب استراتژی مناسب عبور کند اما تا زمانی که مدیران اقتصادی درگیر مسائلی همچون رکود هستند و به فکر برون‌رفت از آن برنیامدند، حرکت به سمت بهره‌وری کمی دور از انتظار است.

وی ادامه داد: بورس کشور آیینه اقتصاد بوده و نبود بهره‌وری در اقتصاد علنا در بورس خودنمایی می‌کند؛ متاسفانه مسئولین اقتصادی با عدم آگاهی خود تنها به فکر درآمدزایی از نفت بوده و هستند و حضور شرکت‌های وابسته به نفت نیز عملا تاثیر بسزایی در تابلوی باز می‌گذارد

این عضو کمیسیون اقتصادی تصریح کرد: برای بهره‌ور شدن اقتصاد کشور باید مسیر استفاده از بخش خصوصی و ظرفیت های صادرات غیرنفتی هموار شود؛ بهره‌ور شدن اقتصاد کشور با تولید و صادرات میسر خواهد شد اما به غیر از پتروشیمی‌ها و فولادی‌ها شاید معدود گروه‌های  صادراتی در بورس کشور حضور داشته باشند.

خصولتی‌ها بهره‌وری را بی‌معنا کردند

غلامرضا کاتب عضو اقتصادی مجلس شورای اسلامی و سخنگوی سابق کمیسیون تلفیق درخصوص نبود بهره‌وری در اقتصاد کشور گفت: حضور دولتی‌ها در اقتصاد عامل وجود بهره‌وری در اقتصاد نیست و فاصله گرفتن شرکت‌های دولتی و خصولتی و واگذاری آنها به بخش‌خصوصی می‌تواند گره از رقابت‌پذیری و بهره‌وری کشور بازکند.

وی ادامه داد: تا زمانی که خصوصی‌سازی به جاده اصلی خود بازنگردد طبیعتا بهره‌وری به اقتصاد کشور بازنمی‌گردد.

کاتب تاکید کرد: در راستای خصوصی‌سازی‌ها شاهد بودیم که طی چند سال گذشته به واسطه واگذاری برخی از سهام شرکت‌های بزرگ دولتی در بورس اتفاقات مناسبی رخ نداد چراکه باردیگر دولتی‌ها با پوشیدن لباسی دیگر به نام خصولتی‌ها وارد گود اقتصاد شدند.

عضو هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی افزود: افزایش هزینه‌های جاری دولتی از مهم‌ترین آثار رخت‌بستن بهره‌وری در اقتصاد است زیرا اقتصاد سنگین اصلا نمی‌تواند در چنین فضایی به فکر بهره‌وری باشد و نشانه‌های این رخوت اقتصاد دولتی امروز در بورس خودنمایی می‌کند.

ترجمه ناصحیح اصل44، بهره‌وری را از کارایی انداخت

ناصر موسی لارگانی نائب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس درخصوص اهمیت بهره‌وری در بورس کشور، گفت: سیاست‌های اقتصادمقاومتی به معنای نگاه درون‌زا به توانایی‌های داخلی بوده اما دولت با برداشت اشتباه نگاه درون‌زا را تنها به نگاه اقتصاد دولتی ترجمه کرده است.

وی ادامه داد: مجموع اقتصاد و نه‌تنها بورس کشور با اقتصاد دولت‌محور نمی‌تواند به بهره‌وری دست یابد زیرا بودجه سالیانه آنها کاملا مشخص و فراهم بوده و این نوع اقتصاد نمی‌تواند به بهره‌وری دست یابد.
این عضو کمیسیون اقتصادی مجلس افزود: بورس کشور نه تنها دارای سرمایه‌گذار خارجی نبوده بلکه با بیرون مرزها نیز ارتباط چندانی ندارد و همین عامل باعث شده که شرکت‌های دولتی بورس را در تصرف خود نگاه دارند.

بیکاری با کاهش بهره‌وری دامن گیر اقتصاد می شود

در ادامه سید فاطمه حسینی عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در ادامه این بحث خاطرنشان کرد: عدم رقابت‌پذیری و بهره‌وری در صنایع می‌تواند به معضلات بیکاری دامن بزند زیرا دولتی‌ها توانایی جذب نیرو را دیگر ندارند و شرکت‌های بخش‌خصوصی هستند که باید رقابت‌پذیری و بهره‌وری را به اقتصاد تزریق کنند.

وی افزود: ارتقا شاخص‌های بهره‌وری در محیط کسب و کار ناکارآمد چندان تحقق پذیر نبوده بنابراین باید با اصلاح شاخص‌های موجود به سمت بهره‌ور شدن بنگاه‌های اقتصادی حرکت کرد.

حسینی از طرف دیگر افزایش نظارت‌ها لازمه بهره‌ور شدن بورس دانست و گفت: برای بهره‌ور شدن بورس و اقتصاد نیاز حداقلی به قانون وجود دارد اما ضعف بزرگ، نبود نظارت های لازم و اجرایی است که باید بورس و تمامی دستگاه های اقتصادی به این موضوع اهتمام ویژه ای داشته باشند.

عدم ورود نقدینگی سرگردان به بورس بدون بهره‌وری

سید فرید موسوی نائب رئیس دوم کمیسیون اقتصادی مجلس با اشاره به اینکه بهره‌وری با حجم بالای نقدینگی در کشور میسر نمی‌شود، تاکید کرد: نقدینگی سرگردان جامعه حاکی از نبود بهره‌وری در بورس بوده زیرا بازارهای فرعی مانند دلار و ارز به خوبی توانستند حجمی از نقدینگی را جذب کنند اما همین ایراد، باعث شد تا بورس کشور عملنا از حجم نقدینگی بی بهره بماند.

وی افزود: اما از سوی دیگر برخی هشدارها از سوی کارشناس بدین گونه مطرح می‌شود که ورود سرمایه های سرگردان  به بورس موجب بازگشت رکود تورمی خواهد شد.

وی تاکید کرد: در چنین شرایطی برای خروج از این معادله چند مجهولی تمرکز بر صادرات غیرنفتی مورد توجه قرار می‌گیرد زیرا تمرکز بر صادرات غیرنفتی در هر سه بخش صادرات غیرنفتی صنعتی،کشاورزی و خدمات بسیار راهگشاست و بهره‌وری در این حوزه ها می تواند مجموع تولیدات کشور را دارای ارزش افزوده فراوانی کند.

بدون بهره‌وری جذب سرمایه نخواهیم داشت

غلامرضا کاتب عضو اقتصادی مجلس شورای اسلامی و سخنگوی سابق کمیسیون تلفیق نیز با اشاره به اینکه بهره‌وری با جذب سرمایه‌گذاری جدید از طریق بخش خصوصی امکان پذیر است، تاکید کرد: بخش خصوصی داخلی با واقعیت و چالش های اقتصادی پیش رو در کشور آشنایی کامل داشته و در همین راستا باید برای بهره‌ور شدن اقتصاد از ظرفیت خصوصی‌ها استفاده شود.

وی ادامه داد: از سوی دیگر، برای بهره‌ور شدن اقتصاد نباید به دنبال نسخه های خارجی بود، زیرا پتانسیل‌های داخلی اقتصاد با احتساب شرایط و محیط کسب و کار با فضای جهانی متفاوت است.

کاتب تاکید کرد: جذب سرمایه گذار خارجی و مشارکت با شرکت‌های بزرگ می‌تواند باعث افزایش بهره‌وری در اقتصاد شود چراکه خارجی‌ها بهره‌وری را سرلوحه کار خود قرار می‌دهند .

تولید ملی بهره‌ور شود، بورس جانی دوباره می گیرد

ناصر موسی لارگانی نائب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس نیز در پایان خاطرنشان کرد: برای بهره‌ور شدن صنایع کشور، امور حمایتی باید در دستور کار قرار بگیرد که ابتدای آن، مدیریت بر واردات بوده زیرا جلوگیری از قاچاق و همچنین عدم ورود کالای دارای تولید مشابه داخلی می‌تواند به تولید ملی و همچنین بهره‌ور شدن اقتصاد کمک کند.

وی ادامه داد: با رشد تولید و بهره‌ور شدن، ناخودآگاه بورس کشور نیز تحت تاثیر بازار تولیدی قرار می‌گیرد و می‌تواند با بازگشت بهره‌وری به این بازار، راه ورود سرمایه‌گذار واقعی به بورس هموار شود.

 

 

 

 

 

 

 

اخبار مرتبط

بیشترین بازدید