پنج‌شنبه 9 فروردین 1403
خانهخبرخواندنی‌هاخوشمزه‌ترین مواد غذایی که حافظه تان را هدف می‌گیرد!

خوشمزه‌ترین مواد غذایی که حافظه تان را هدف می‌گیرد!

برخی از موادغذایی پرطرفدار که باعث کاهش قدرت حافظه می شود در این خبر معرفی می‌کنیم.
به گزارش رتبه آنلاین از انتخاب (Entekhab.ir)، برخی از موادغذایی پرطرفدار که باعث کاهش قدرت حافظه می شود در این خبر معرفی می‌کنیم.

داشتن حافظه قوی موضوعی است که برای بسیاری از ما چه در دوران تحصیل و چه در زندگی روزمره از اهمیت ویژ‌های برخوردار است، ورزش کردن و داشتن تغذیه‌ی سالم باعث می‌شود مغز کاراتری بهتری داشته باشد، اما در مقابل یکی از مواردی که موجب کندی حافظه می‌شود، ورزش نکردن و بی‌تحرکی است.

علاوه بر این خوردن برخی مواد غذایی برای حافظه مضر است و با مصرف آن‌ها نمی‌توان به کارایی خوب مغز امیدوار بود، چرا که با مرور زمان به سلامتی جسم ما آسیب می‌زند؛ در ادامه با برخی از این مواد غذایی مضر و کاهنده قدرت حافظه آشنا می¬شویم.

 

فست فودها و غذا‌های فرآوری شده

اغلب فست فود‌ها مثل انواع ساندویچ‌ها و پیتزا‌های آماده در رستوران دارای نمک و چربی بالا هستند و به سلامت قلب، عروق و بالطبع ذهن آسیب می‌رسانند.

 

این غذا‌ها اغلب حاوی چربی‌های ترانس هستند که برای قلب و مغز انسان مضر است همچنین مقادیر زیادی شکر و سایر مواد تشکیل دهنده مصنوعی در این غذا‌ها یافت می‌شود.
زمانی که غذا‌های فرآوری شده به صورت منظم مصرف می‌شود، می‌تواند جایگزین غذا‌های واقعی‌ شوند که مواد مغذی را برای مغز فراهم می‌کند. همچنین این غذا‌ها می‌تواند باعث چاقی و التهاب شود.

 

شیرین کننده‌های مصنوعی

شکر، قند و شیرین کننده‌های مصنوعی، مانند آسپارتام، آسیب‌های دائمی به سیستم عصبی وارد می‌کنند. گروهی از محققان، مطالعه‌ای را انجام دادند که نشان می‌دهد، زمانی که افراد شیرین کننده‌های بدون کالری را مصرف می‌کنند، باکتری‌های درون روده به گونه‌ای تغییر پیدا می‌کند که راه را برای ایجاد دیابت نوع دو هموار می‌سازد. ابتلا به بیماری دیابت، ۴ برابر بیشتر از سایر زمان‌ها خطر ابتلا به بیماری‌های شناختی همچون آلزایمر را در فرد افزایش می دهد.

 

چربی‌های اشباع شده

چربی‌های اشباع شده مثل روغن‌های حیوانی و پنیر، چربی‌های ترانس کره‌ مارگارین جامد، خامه‌ی شیرینی و کیک، پیتزای یخ‌زده، خمیر منجمد، خامه‌ی قهوه و پاپ‌کورن‌های مایکروویوی همگی تاثیر منفی بر حافظه دارد.

 

بیسکویت آماده

اسید‌های چرب ترانس که برای تولید این ترکیبات مورد استفاده قرار می‌گیرد، موجب کوچک شدن مغز، التهاب و ایجاد اختلال در سیستم انتقال عصبی می‌شود؛ مطالعات انجام شده نشان می‌دهد که این اسید‌ها می‌تواند آسیب بسیار جدی به مغز وارد کند.

 

گوشت قرمز و ماهی‌های حاوی جیوه

گوشت قرمز باعث سردی مغز می‌شود و میزان چربی اشباع بالایی دارد؛ بیشتر افراد فکر می‌کنند که جیوه تنها روی سیستم شناختی انسان تاثیر می‌گذارد، اما این ماده روی مخچه هم اثر گذار است.
مخچه بخشی از مغز انسان است که تعادل، هماهنگی و بینایی انسان را تحت تاثیر قرار می‌دهد؛ استفاده از تن ماهی بیشتر از یکبار در هفته توصیه نمی‌شود.

 

آرد سفید

بهتر است از نان‌هایی استفاده کنید که با آرد کامل پخته شده اند.

 

نوشیدنی‌های شیرین

با مصرف نوشیدنی‌های شیرین، سیستم تنظیم کننده مغز نمی‌تواند از عهده کالری‌های موجود در آن برآید. سلول‌های عصبی در هیپوتالاموس به طور معمول نمی‌تواند کالری مصرف شده را با انرژی سوزانده شده از طریق ورزش مطابقت دهد. شواهد نشان می‌دهد که نوشیدنی‌های شیرین گرسنگی را همانند غذا‌های جامد کاهش نمی‌دهد. به همین خاطر مقدار بیشتری از این نوشیدنی‌ها مصرف می‌شود.

 

بستنی

مطالعات متعدد نشان داده اند که رژیم‌های غذایی حاوی شکر و چربی اشباع باعث کاهش مهارت‌های شناختی و حافظه کلامی می‌شوند.

باشگاه خبرنگاران

 

اخبار مرتبط

بیشترین بازدید