چهارشنبه 5 اردیبهشت 1403
خانهخبرخواندنی‌هاخوراکی‌هایی که بیشترین عامل مرگ و میر حیوانات خانگی هستند!

خوراکی‌هایی که بیشترین عامل مرگ و میر حیوانات خانگی هستند!

اگر صاحب حیوان خانگی هستید، ممکن است وسوسه شوید که حیوانات خانگی خود را با غذاهایی که خودتان می‌خورید سرگرم کنید. اما قبل از انجام این کار، اطمینان حاصل کنید که یکی از خوراکی رایج که می توانند مشکلات جدی و گاه مرگبار پزشکی برای گربه ها و سگ ها ایجاد کنند را به آنها ندهید.

در بررسی جدید مطالعات پیشین، دو محقق سلامت حیوانات لیستی از مواد غذایی که در مسمومیت حیوانات خانگی در سراسر جهان بیشترین سهم را داشته اند، تهیه کرده‌اند.

به گزارش رتبه آنلاین از راستینه، محققان در بررسی خود که در مجله Frontiers in Veterinary Science منتشر شد، نوشتند: «غذاهای مختلفی که برای مصرف انسانی کاملا مناسب هستند، می‌توانند برای سگ‌ها و گربه‌ها سمی باشند». اپیزودهای مسمومیت به طور کلی ناشی از عدم اطلاع عمومی از تهدید جدی سلامت برای سگ ها و گربه‌ها است که می‌تواند توسط این محصولات ایجاد شود.»

گاهی اوقات صاحبان حیوانات خانگی، این خوراکی های مضر را به سگ‌ها و گربه‌ها می‌دهند، اما بارها، حیوانات خانگی به طور تصادفی این خوراکی را هضم می‌کنند و این اتفاق برای بیشتر افراد مسئله‌ای پیش افتاده است. محققان دریافتند که در دهه گذشته موارد گزارش شده مسمومیت حیوانات خانگی شامل شکلات و فراورده های شکلاتی، غذاهای گیاهی از خانواده نرگسیان (شامل پیاز، سیر، تره فرنگی، تره)، مغز های ماکادمیا، میوه های انگوری (از جمله انگور، کشمش، انگور سلطانی و مویز)، غذاهای شیرین شده با زایلیتول (مانند آدامس و بیسکویت ها)، اتانول در نوشیدنی های الکلی، و خمیر نان پخته نشده، بودند.

طبق موارد گزارش شده، فهرست غذاهای انسانی که برای گربه ها و سگ ها سمی هستند، همچنان در حال افزایش است. و در بسیاری از موارد، دانشمندان دلیل دقیق بیولوژیکی را نمی دانند که چرا برخی از خوراکی ها حیوانات را بیمار می کنند.

نویسندگان این بررسی، کریستینا کورتینوییس و فرانچسکو کالونی، از دانشگاه میلان در ایتالیا، در مقاله خود نوشتند: در حالی که برخی خوراکی ها مانند شکلات، مدتهاست که معلوم شده است موجب مسمومیت در سگ ها و گربه ها می شوند، بقیه، مانند انگور، بعید به نظر می رسد باعث بروز مشکلاتی شوند، و تنها در چند سال گذشته بعنوان یک نگرانی احتمالی در نظر گرفته شده اند. آنها در ادامه گفتند، در نتیجه موارد مسمومیت گاهی اوقات اشتباه تشخیص داده می شوند.

محققان دریافتند، به طور کلی، سگ ها بیشتر از گربه ها تحت تاثیر قرار می گیرند، این مسئله تا حدی بدین دلیل است که آنها تقریبا همه چیز را می خورند، در حالی که گربه ها تا حدودی محافظت می شوند، زیرا آنها هر چیزی را نمی خورند. در این مقاله براساس مطالعه انجام شده توسط این محققان، چیزهایی که نیاز است در مورد خوراکی هایی که برای سگ ها و گربه ها سمی هستند، بدانید ارائه شده است.

 

شکلات، قهوه و کافئین

شکلات یک جنبه منفی دارد: محصولاتی که بر پایه کاکائو هستند، معمولا مواردی هستند که اغلب مسمومیت غذایی در حیوانات خانگی ایجاد میکنند و سبب بروز هر مشکلی از مشکلات خفیف مانند درد شکم تا تشنج و مرگ می شوند. محققان نوشتند: “این مسمومیت ها اغلب در طول تعطیلات اتفاق می افتند، زمانی که محصولات شکلاتی در خانه بیشتر دیده می شوند.”

محققان گفتند که شکلات حاوی دو ترکیبی است که برای حیوان خانگی سمی هستند: تئوبرومین و کافئین. این ترکیبات فرآیندهای سلولی را تغییر می دهد و باعث تحریک سیستم عصبی مرکزی و عضلات قلب می‌شود. بسته به نوع شکلات (شکلات تلخ تئوبرومین بیشتری نسبت به شکلات‌هایی با کاکائو کمتر دارد)، یک تکه کوچک از شکلات می‌تواند برای بیمار کردن یک سگ کوچک کافی باشد.

تئوبرومین و کافئین در انواع محصولات دیگر نیز یافت می‌شوند. طبق بررسی انجام شده، پس از مصرف مکمل‌های گیاهی، مالچ های باغ ساخته شده از پوسته کاکائو، قرص های کافئین و طعمه های حاوی کافئین، موارد مسمومیت گزارش شده‌اند.

علائم اولیه اغلب در عرض ۲ تا ۴ ساعت پس از مصرف اتفاق می‌افتند و شامل بی قراری، تشنگی بیش از حد، بی‌اختیاری ادراری و استفراغ می شود. محققان گفتند: «سگ‌ها می‌توانند در یک حالت هیجان‌انگیز باشند» و تب و یا ضربان قلب سریع داشته باشند. اگر حیوان درمان سریع را دریافت کند، اغلب می تواند به خوبی بهبود یابد، اما تاخیر در درمان می تواند منجر به تشنج، کما و حتی مرگ ناشی از ریتم غیر طبیعی قلب یا نارسایی تنفسی شود.

زایلیتول

از دیگر خوراکی های سمی که برای حیوانات خانگی مورد استفاده قرار می گیرند محصولاتی هستند که با شیرین کننده هایی با نام زایلیتول شیرین شده اند. زایلیتول اغلب در محصولاتی مانند آدامس بدون قند، آب نبات، نان و سایر محصولات پخته شده استفاده می شود. زایلیتول در محصولات مراقبت از دندان نیز (هم برای انسان و هم برای حیوانات خانگی) به علت خواص ضد باکتری آن مورد استفاده قرار میگیرد.

محققان نوشتند: «سگها گونه‌های در معرض خطر ابتلا به علائم بالینی شدید و تهدید کننده زندگی هستند.» در سگ‌ها، زایلیتول باعث آزاد شدن هورمون انسولین می‌شود که منجر به کاهش خطرناک قند خون می‌شود.

نشانه‌های مسمومیت زایلیتول ممکن است در عرض ۳۰ تا ۶۰ دقیقه بروز کنند اما ممکن است تا ۱۲ ساعت نیز طول بکشد تا علائم بروز کنند. این علائم شامل استفراغ و علائم هیپوگلیسمی (قند خون پایین) مانند خواب آلودگی، عدم توانایی کنترل حرکات، از حال رفتن و تشنج هستند.

 

پیاز، تره، سیر و تره فرنگی

گونه های گیاهی خانواده نرگسیان مانند پیاز، چیپستره سیر و تره فرنگی – اغلب سگ ها و گربه ها را بیمار می کنند. این گیاهان رایج حاوی ترکیباتی به نام ارگانوسولفوکساید ها هستند. وقتی حیوان گیاه را می جود، ارگانوسولفوکساید ها به یک ترکیب پیچیده از ترکیبات گوگرد تبدیل می شوند که می تواند موجب تخریب گلبول های قرمز حیوان شود. اگر سگ یا گربه حتی یک تکه پیاز بخورد (به بیان دقیقتر، ۵ گرم پیاز برای هر کیلوگرم وزن بدن برای گربه یا ۱۵ تا ۳۰ گرم برای هر کیلوگرم از وزن سگ ها)، می تواند باعث تغییرات خطرناکی در خون آنها شود.

طبق بررسی انجام شده بین سال های ۱۹۹۴ و ۲۰۰۸ ، ۶۹ مورد مسمومیت در سگ ها و چهار مورد مسمومیت در گربه ها ناشی از این گیاهان وجود داشت. این گیاهان شامل طیف وسیعی از خوراکی های مختلف هستند: سیر خام و پخته شده، پیاز، سوفله پیاز، پیازهای تفت داده شده با کره، و کوفته های بخار پز شده حاوی تره فرنگی. محققان افزودند پیاز و دیگر گیاهان خانواده نرگسیان ترکیباتی را ایجاد می کنند که حتی پس از پخت و پز یا خشک شدن موجب اثرات منفی می شوند.

معمولا، گربه ها و سگ ها به طور تصادفی از این خوراکی ها استفاده می کنند، اما در یک مورد گزارش شده بود که صاحب یک حیوان عمدا به سگ مقدار زیادی پیاز خام داده بود. در حالی که بعضی از حیوانات خانگی ممکن است هیچ نشانه ای پس از مصرف اینگونه خوراکی ها نشان ندهند، موارد مسمومیت کشنده وجود داشتند.

نشانه های مسمومیت با پیاز و سیر ممکن است یک روز یا چند روز پس از مصرف، بسته به میزان مصرف شده، ظاهر شوند. علائم اولیه رایج عبارتند از:استفراغ، اسهال، درد شکم و از دست دادن اشتها. حیواناتی که دچار این مسمومیت می شوند مبتلا به کم خونی می شوند و علائمی مثل ضعف، تنفس سریع، ضربان قلب بالا، رنگ پریده در غشای مخاطی و ادرار قرمز یا قهوه ای نشان می دهند.

 

الکل

مسمویمت اتانول یا الکل، در حیوانات کوچک معمولا زمانی اتفاق می افتد که یک حیوان به طور تصادفی یک نوشیدنی الکلی مصرف می کند. با این حال، موارد مسمومیت با الکل در سگ هایی که سیب های فاسد، آلو بخارائی و نان و خمیر پیتزا پخته نشده که همه آنها حاوی این ترکیب هستند، خوردند گزارش شده است.

هنگامی که حیوانات خانگی اتانول میخورند، اتانول به سرعت از دستگاه گوارش جذب می شود و به مغز می رسد، همانطور که در انسان همین گونه است. در عرض یک ساعت، حیوانات ممکن است افسردگی، از دست دادن کنترل حرکت، بی حالی، خواب آلودگی و دمای بدن بالا را نشان دهند. حیوانات ممکن است به کما بروند و دچار میزان تنفس آهسته خطرناک شوند. در اکثر موارد گزارش شده، حیواناتی که دچار این گونه مسمومیت شده بودند پس از درمان و مراقبت های حمایتی بهبود یافتند.

با این وجود اتانول تنها در غذاها و نوشیدنی ها یافت نمی شود. رنگ و لاک ناخن، دارو، عطر، دهانشویه و انواع خاصی از ضد یخ نیز این ترکیب را دارند.

 

انگور و محصولات خشک شده آن (کشمش، انگور سلطانی و مویز)

انگور، کشمش، انگور سلطانی و مویز هم به صورت خام و هم پخته شده (از جمله آنهایی که در بارهای اسنک و محصولات پخته شده یافت می شوند) باعث نارسایی کلیه در سگ ها می شوند. با این حال، براساس مطالعات، همه سگ ها واکنش مشابهی به این خوراکی ها ندارند.

مطالعه اخیر که گزارشات ۱۸۰ مورد را بررسی کرد، مربوط به مصرف انگور و میوه های مرتبط در سگ ها بود، نشان داد برخی از حیوانات پس از خوردن ۹۰۰ گرم کشمش هیچ علائمی نداشتند، در حالی که بعضی دیگر بعد از خوردن فقط یک مشت کوچک کشمش جان خود را از دست دادند. سگ هایی که علائم ایجاد می کنند، ممکن است علائمی مانند استفراغ، اسهال، از دست دادن اشتها، بی حسی و درد شکمی را در عرض ۲۴ ساعت از مصرف محصولات انگور نشان دهند.

رازک

طبق بررسی انجام شده، رازک برای حیوانات خانگی بسیار خطرناک تر است. رازک حاوی ترکیبات مختلفی از جمله رزین ها، روغن های ضروری و تانن ها است که هنگامی که حیوان خانگی آن را بخورد می تواند منجر به تب در حیوان شود. علائم دیگر عبارتند از: اضطراب، ضربان قلب سریع، نفس نفس زدن، استفراغ، درد شکمی و تشنج. حیوانات آسیب دیده از این نوع مسمومیت ممکن است در عرض چند ساعت پس از خوردن رازک علائمی را نشان دهند. خطر مرگ حتی بعد از اینکه حیوان درمان می شود، می تواند بالا باشد.

 

مغزهای ماکادمیا

مغزهای ماکادمیا میان وعده هایی محبوب و سالم برای انسان هستند، اما می توانند سگ ها را مسموم کنند. مشخص نیست که چقدر از این مغزها، هنگام مصرف توسط سگ، می تواند مشکلات جدی ایجاد کند. با این حال، برخی از گزارش ها نشان می دهند مصرف این خوراکی به اندازه چند گرم برای ایجاد علائم کافی است.

علائم مسمومیت با مغز ماکادمیا در عرض ۱۲ ساعت ایجاد می شوند و ممکن است شامل ضعف (به خصوص ضعف پای عقبی)، استفراغ، عدم کنترل حرکات، لرز، تب، درد شکم، سفتی و غشاهای مخاطی ضعیف باشد. مسمومیت با ماكادمیا ممكن است زیاد شایع نباشد، اما فقط در پنج سال گذشته، بیش از ۸۰ مورد فقط در كوئینزلند استرالیا گزارش شده است. به گفته محققان هیچ مرگ و میر حیوان خانگی ناشی از خوردن مغز ماکادمیا تاکنون گزارش نشده است و انتظار می رود که حیوانات طی یک یا دو روز با حداقل درمان بهبود پیدا کنند.

 

اخبار مرتبط

بیشترین بازدید