در بازار دیروز سهامداران همچنان با مشکلاتی ناشی از خرابی نرم‌افزارهای آنلاین، تاخیر در سایت‌های رسمی و همچنین معضل تازه بازار سرمایه در مورد توقف‌ها و بازگشایی‌های مکرر و پر تعداد مواجه بودند. توقف‌های پر‌تعداد و بازگشایی‌های نمادها به دنبال رشد قیمت ۲۰ و ۵۰ درصدی موجب شده است، کنترل معامله‌گران بر بازار از میان برود و عملا بازار شاهد ناتوانی معامله‌گران برای رصد تحولات باشد.

دیروز اکثر عرضه‌ها در گروه فلزی و فولاد سازان متمرکز بود. اما این عرضه‌ها با خریدهای گسترده کنترل شد تا در نهایت شاخص کل با افت ۲هزار و ۴۰۹واحدی معادل بیش از ۵/ ۱ درصد مواجه شود. شاخص کل در بازار دیروز به ۱۵۵هزار و ۷۱۰واحد رسید.شاخص کل هم ‌وزن نیز با کاهش ۱۲۱ واحدی عدد ۲۵ هزار و ۸۵۵ واحد را به نمایش گذاشت. دیروز نمادهای فولاد مبارکه،هلدینگ خلیج فارس،ملی مس، پالایشگاه بندرعباس، پتروشیمی پارس و سرمایه‌گذاری غدیر بیشترین تاثیر را در افت شاخص داشتند.

در خبرهای موثر بر بازار سهام دیروز وزیر صنعت طی نامه‌ای به رئیس سازمان بورس شرایط آزادسازی سقف رقابت کالاهای پتروشیمی در بورس کالا را اعلام کرد.محمد شریعتمداری وزیر صمت طی نامه‌ای به شاپور محمدی رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار اعلام کرد پیرو تصمیمات مورخ ۲۲ شهریور ستاد اقتصادی دولت در مورد آزادسازی سقف رقابت کالاهای پتروشیمی در بورس کالا مراتب به شرح زیر جهت اجرا ابلاغ می‌شود:

۱- محدودیت در سقف رقابت محصولات برداشته می‌شود.

۲- قیمت پایه اولیه کماکان بر مبنای نرخ ۴۲۰۰‌تومانی محاسبه و اعلام شود.

۳- شرکت ملی صنایع پتروشیمی پس از هر بار عرضه منجر به معامله، قیمت پایه را بر اساس میانگین ۴ هفته‌ای عرضه شده تعدیل و به بورس اعلام می‌کند.

۴. شرکت‌های پتروشیمی مکلف به رعایت کف عرضه اعلام شده حداقل به میزان عرضه کالا در بورس مطابق عرضه سال گذشته هستند.

در گروه پتروشیمی دیروز پتروشیمی غدیر برای اولین بار طی شفاف‌سازی‌های خود تایید کرده است که برای کاتالیست به مشکل برخورد کرده است و تولید شهریور با مشکلاتی همراه است. در این گروه هلدینگ پتروشیمی خلیج‌فارس از تصمیم جدید دولت برای شرکت‌های دارویی و پتروشیمی خبر داد و اعلام کرد داروسازان از حضور در رقابت بورس کالا معاف شدند و می‌توانند مستقیما با شرکت‌های پتروشیمی قرارداد امضا کنند. پتروشیمی خلیج فارس از تصمیم جدید دولت برای شرکت‌های دارویی و پتروشیمی خبر داد و اعلام کرد داروسازان از حضور در رقابت بورس کالا معاف شدند و می‌توانند مستقیما با شرکت‌های پتروشیمی قرارداد امضا کنند.

به گزارش بورس پرس، هلدینگ صنایع پتروشیمی خلیج فارس اعلام کرد: در توافقات صورت گرفته با تشخیص وزارت صمت تنها تعداد محدودی از مصرف‌کنندگان مهم مواد پتروشیمی مثل شرکت‌های داروسازی که تولیدات آنها ضروری است و جزو کالای اساسی هستند ‌برای تهیه مایحتاج خود از پتروشیمی‌ها از رقابت در بورس معاف می‌شوند.بر اساس توافق صورت گرفته، این تعداد محدود که از سوی دستگاه‌های مسوول شناسایی و معرفی خواهند شد، می‌توانند به ‌صورت مستقیم مواد پتروشیمی مورد نیاز پتروشیمی خود را با انعقاد قرارداد مستقیم با پتروشیمی‌ها ‌و با قیمت بورس، خریداری کنند. در گروه معدنی دیروز همزمان با برگزاری مجمع خبرهای مناسبی اعلام کرد مجتمع نگین معادن احیا شاهد سود دو برابری بوده است. در سال قبل سود خالص این شرکت به ۵۶۳ میلیارد ریال رسید و امسال ۱۱۸۷ میلیارد ریال سود ساخته است.

در گروه خودرویی معاون بازاریابی و فروش ایران‌خودرو اعلام کرد: ایران خودرو در راستای محدود کردن ثبت‌نام به خودرو اولی‌ها یا افراد فاقد خودرو، با اعتماد به مشتریان تکمیل فرم خود اظهاری را در برنامه قرار داده است. به گزارش «ایسنا» مصطفی خان کرمی گفت: طرح پیش فروش ویژه ۴۰ هزار دستگاهی برخی از محصولات این شرکت پس از اخذ مجوزهای لازم به زودی اجرا خواهد شد.وی ادامه داد: در این ثبت‌نام علاوه بر شرایط محدودکننده قبلی، لیست کد ملی مشتریانی که در ثبت‌نام اخیر شرکت سایپا موفق به ثبت‌نام شده‌اند از شرکت سایپا اخذ و امکان ثبت‌نام آنان وجود نخواهد داشت.معاون بازاریابی و فروش ایران خودرو افزود: شرکت ایران خودرو به دنبال فروش خودرو به مصرف‌کننده حقیقی است و لذا در فرآیند ثبت‌نام اینترنتی مواردی مانند داشتن گواهینامه و عدم مالکیت خودرو در زمان ثبت‌نام به‌صورت خود اظهاری اخذ و در زمان تحویل خودرو بر اساس استعلام‌های لازم، راستی‌آزمایی خواهد شد و در صورت اثبات خود اظهاری اشتباه، ودیعه عینا مسترد خواهد شد.

در گروه فلزی دیروز فولاد آلیاژی ایران در شفاف‌سازی افزایش مقدار فروش را ناشی از بازاریابی جدید و افزایش مبلغ را ناشی از رشد قیمت عنوان کرد. در این گروه شرکت ملی صنایع مس ایران، دیروز ۵۰۰ تن مس مفتول با قیمت پایه ۲۸۶,۳۸۳ ریال(۷/ ۲ درصد کمتر از پایه قبلی) به ازای هر کیلو عرضه کرد که این معامله با میانگین قیمت ۴۸۹,۵۵۴ ( ۹۴/ ۷۰درصد بالاتر از پایه و ۶ درصد بالاتر از میانگین معامله قبلی) انجام شد. دیروز همچنین فولاد جنوب کاوه ۱۲ هزارتن شمش بلوم با قیمت پایه ۲۶,۵۰۷ ریال به ازای هر کیلو در بورس کالا عرضه کردکه با میانگین قیمت ۳۵,۷۵۵ (۸۸/ ۳۴ درصد بالاتر از پایه) معامله شد.در گروه بانکی دیروز بانک ملت درباره نوسان قیمت سهام و شناسایی سود تسعیر ارز دارایی‌ها و بدهی‌های ارزی قابل دسترس و مربوط به سال ۹۶ با انتشار یک اطلاعیه در سامانه کدال اقدام به شفاف‌سازی کرد.بر اساس این گزارش، در نامه شفاف‌سازی این بانک بورسی آمده است که به استناد ماده ۱۷ مکرر دستورالعمل اجرایی نحوه انجام معاملات در بورس اوراق بهادار تهران از تاریخ گزارشگری قبلی «صورت‌های مالی و گزارش تفسیری مدیریت دوره مالی سه ماه منتهی به ۳۱ خرداد ۹۷» تا مقطع فعلی تغییر با اهمیتی در وضعیت مالی یا عملکرد شرکت رخ نداده است.

در گروه مواد غذایی دبیر انجمن صنایع لبنی ایران درباره نرخ شیر خام تاکید دارد: نرخ مصوب شیر خام هم اکنون از ۱۷۵۰ تومان تا ۲۲۰۰ تومان است. رضا باکری درخصوص ارزیابی قیمت شیر خام عنوان کرد: هم اکنون یک قیمت مصوب وجود دارد که به‌صورت قانون ابلاغ شده است و بر این اساس بهای تمام شده کالا به روشی که در دستور کالاهای تولید داخل ابلاغی سال ۸۹ قید شده، باید عرضه شود. طبق قانون، نیاز است مطابق این مصوبه شرکت‌های لبنیاتی آنالیز مربوطه را اعمال کنند و ۱۷درصد سود خود را روی آن اعمال و به‌فروش برسانند. به گفته دبیرانجمن فعالان لبنی باید به این قانون مقید بود تا مصرف‌کننده متضرر نشود.در مجموع بازار دیروز بازاری منفی بود که در آن ارزش معاملات با احتساب معاملات بلوکی و اوراق مشارکت در بورس به هزار و ۲۰۲میلیارد تومان و در فرابورس به ۶۷۷میلیارد تومان بالغ شد.

ترین‌های بورسترین‌های فرابورساخبار مجامع
صنایع بورسیشرکت‌های بورسیبازار نفت
بازار طلابازار فلزاتبازار پتروشیمی‌ها
بورس کالاشاخص‌های بورستحلیل بورس