پنج‌شنبه 6 اردیبهشت 1403
خانهاسلایدر اصلیخودمان را بازخواست کنیم

خودمان را بازخواست کنیم

اقتصاد مقاومتی  فرصتی مغتنم برای دولت به عنوان مسئول اصلی اقتصاد کشور است اما گفتمان سازی اقتصاد مقاومتی مطلوب نبوده است. از این رو تا اجرای کامل اقتصاد مقاومتی فاصله زیادی وجود دارد. 

به گزارش رتبه انلاین، «تا رسیدن به نقطه مطلوب و اجرای کامل اقتصاد مقاومتی فاصله زیادی وجود دارد و باید با تمرکز بیشتر و تلاش مضاعف این مسیر را ادامه دهیم»؛ این نکته را معاون اول رییس جمهور و رییس ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی مطرح کرده و معتقد است که اگر ما به دنبال ایجاد اشتغال و تولید و مقاوم سازی اقتصاد در برابر تکانه‌های خارجی هستیم، باید به دنبال شرایط باشیم که در صورت هر اتفاقی نظیر تحریم‌های مجدد، وضعیت اقتصاد کشور نسبت به دوره قبل تحریم‌ها بهتر باشد و مقاومت اقتصاد افزایش یافته باشد. او  با اشاره به اینکه نظام بانکی و بخش نفت اصلی‌ترین گرانیگاه دشمنی برای ضربه زدن به اقتصاد کشور بود، می‌گوید که  باید با رصد دقیق ببینیم در این حوزه‌ها چقدر در برابر تحریم‌ها مقاوم شده‌ایم.

معاون اول رئیس‌جمهور در این حوزه به افزایش بهره‌وری، حفظ امنیت سرمایه‌گذاری و رقابتی کردن اقتصاد به عنوان اولویت  سیاست‌های اقتصاد مقاومتی تاکید دارد و معتقد است که دبیرخانه باید با شناسایی گره‌های موجود در قوانین، موانع را شناسایی و با کمک همه گروه‌ها، پشتوانه‌ای برای اقتصاد مقاومتی ایجاد کنند. در ادامه دیدگاه های اسحاق جهانگیری را در حوزه اقتصاد مقاومتی تلخیص کرده ایم که می خوانید:

 

تاکید بر کارگروه‌های تخصصی

معاون اول رئیس‌جمهور با اشاره به پیشرفت طرح های اولویت دار در دستگاه های مختلف در چارچوب سیاست های اقتصاد مقاومتی، گفت: دبیرخانه ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی باید با تشکیل کارگروه های تخصصی به بررسی وضعیت کشور درقالب سیاست های تبیین شده در اقتصاد مقاومتی بپردازد و راهکارهای لازم برای تحقق پنج رویکرد اصلی این سیاست ها را ارایه کند.

جهانگیری با تاکید بر اینکه باید گزارش درباره موانع و دلایل عدم پیشرفت یا پیشرفت طرح‌ها در اقتصاد مقاومتی تهیه شود، گفت: باید دغدغه‌های موجود برای تامین و دست یابی به اهدافی نظیر امنیت سرمایه‌گذاری، حمایت از تولید داخلی و صادرات و غیره احصاء دقیق شود و در قالب یک گزارش با ذکر موانع و وظایف قوای مختلف تهیه و به استحضار رهبر معظم انقلاب برسد تا از حمایت‌ها و رهنمودهای ایشان برخوردار شویم.

وی با اشاره به تاکید مقاوم معظم انقلاب مبنی بر ضرورت نافذالکلمه بودن ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی تصریح کرد: باید بررسی شود که با اختیارات موجود میزان نافذالکلمه بودن ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی تا چه حد است.

معاون اول رئیس‌جمهور با بیان اینکه دولت معتقد به اجرای سیاست‌های 24 گانه اقتصاد مقاومتی است، گفت: روند پیشرفت اجرای طرح‌های اولویت دار اقتصاد مقاومتی مثبت بوده است اما ما باید نگاه کلان‌تر و جامع‌تر به مسایل اقتصادی داشته باشیم.

 

کم کاری در گفتمان سازی اقتصاد مقاومتی

جهانگیری با انتقاد از کم کاری که در باب گفتمان سازی اقتصاد مقاومتی صورت گرفته افزود: گفتمان سازی اقتصاد مقاومتی بسیار با اهمیت است و همه نخبگان کشور، دانشگاه ها، دستگاه‌های مختلف بخصوص وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و صدا و سیما که مسئولیت اصلی گفتمان سازی را داشته اند، باید فعالانه‌تر برخورد کنند.

جهانگیری در ادامه با اشاره به گزارش عملکرد پروژه های اقتصاد مقامتی در زمینه توسعه شبکه ریلی کشور گفت: توسعه راه آهن جزو اولویت های دولت است و باید برای توسعه راه آهن کشور و مسیرهای اولویت دار حمل و نقل ریلی کشور تعیین شود.

وی بر رفع گلوگاه‌ها و محدودیت‌ها در این زمینه تاکید کرد و گفت: در یکی از جلسات ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی این موضوع طرح شود تا برای آن در طول برنامه ششم توسعه تصمیمات لازم اتخاذ گردد.

 

‌فاصله  تا اجرای کامل

اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس‌جمهور در جلسه ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی با اشاره به گزارش سازمان برنامه و بودجه در خصوص شرایط موجود اقتصاد ایران، گفت: اقتصاد کشور روند خوبی را آغاز کرده و باید این روند استمرار پیدا کند و لازم است که سازمان برنامه و بودجه کشور با حساسیت هرچه بیشتر این موضوع را دنبال کند تا بخش‌هایی که روند مثبت داشته‌اند با سرعت بیشتر به مسیر خود ادامه دهند و ضعف‌های موجود در برخی رشته‌های صنعتی نیز اصلاح شود.

وی اظهار داشت: باید ارزیابی دقیقی صورت گیرد و بررسی شود که با اجرای برنامه‌ها و سیاست‌های اقتصاد مقامتی تا چه میزان اقتصاد کشور مقاوم شده است.

جهانگیری ادامه داد: البته تا رسیدن به نقطه مطلوب و اجرای کامل اقتصاد مقاومتی فاصله زیادی وجود دارد و باید با تمرکز بیشتر و تلاش مضاعف این مسیر را ادامه دهیم.

 

گزارش در خصوص پیشرفت‌ها

معاون اول رییس جمهور به دبیرخانه ستاد و دستگاه‌های اجرایی دستور داد گزارش دقیقی از میزان پیشرفت و اجرای برنامه‌های اولویت‌دار اقتصاد مقاومتی در سال ۹۶ تدوین کنند و افزود: اراده دولت و ستاد بر اجرای برنامه های اقتصاد مقاومتی است، در عین حال لازم است دبیرخانه ستاد نسبت به گذشته فعال تر و مجهز تر باشد و همه دستگاه های اجرایی نیز عملکرد خود را در قبال اجرای برنامه های اقتصاد مقاومتی مورد بازنگری و آسیب شناسی قرار دهند.

او  با اشاره به ضرورت اولویت بندی پروژه ها و برنامه های اجرایی اقتصاد مقاومتی برای سال ۹۶ اظهارداشت: اگر پروژه ها و برنامه های اولویت دار سال ۹۶ به درستی اجرا شود، اهداف مورد انتظار در اقتصاد کشور محقق خواهد شد و شاهد رشد اقتصادی، توسعه صادرات، اشتغال زایی، افزایش تولید و بهبود زندگی مردم خواهیم بود.

وی تصریح کرد: البته باید با بکارگیری راهکارها و روش های کارآمد از ضمانت اجرایی برنامه ها و تصمیمات ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی اطمینان حاصل کنیم و روند کارها را به طور مستمر مورد ارزیابی قرار دهیم و پیگیری ها و نظارت ها به گونه ای

باشد که از اجرای برنامه ها مطمئن باشیم.

جهانگیری با یادآوری اینکه برای پیگیری و نظارت بر اجرای برنامه های اقتصاد مقاومتی ساز و کاری چند لایه پیش بینی شده است، افزود: گزارشات میدانی، حضور هیات سه نفره در محل اجرای برنامه ها برای ارزیابی عملکرد، حضور اعضاء دولت در استان ها، گزارش ماهانه استانداران و نظارت از طریق سامانه نظارتی دبیرخانه از جمله ساز و کارها و روش های پیگیری و نظارت هستند، اما با این وجود به نظر می رسد باید ساز و کارهایی که برای نظارت و پیگیری برنامه ها در نظر گرفته شده را کارآمد تر کنیم.

 

فرصتی مغتنم برای دولت

جهانگیری سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی را فرصتی مغتنم برای دولت به عنوان مسئول اصلی اقتصاد کشور برشمرد و اظهارداشت: اقتصاد مقاومتی به جهت آنکه از پشتوانه حمایت های مقام معظم رهبری و نیز اجماع صاحبنظران اقتصادی برخوردار است فرصتی مغتنم برای دولت است تا بتواند به اهداف مهمی مثل مقاوم سازی اقتصاد کشور در برابر تکانه های بیرونی، پاسخگویی به مطالبات مردم و عمل به وعده های رییس جمهور محترم به مردم دست پیدا کند.

معاون اول رییس جمهور با تاکید بر اینکه تصمیمات ستاد باید نافذ الکلمه باشد، گفت: البته منظور از نافذ الکلمه بودن آن نیست که به دنبال سست کردن قوانین کشور هستیم چرا که یکی از نمادهای کمک به امنیت سرمایه گذاری در کشور حاکمیت قانون در همه امور است و دولت نیز بر حاکمیت قانون در همه عرصه ها باور عمیق دارد.

وی از دبیرخانه ستاد و دستگاه های اجرایی خواست ضمن آسیب شناسی عملکرد اجرای اقتصاد مقاومتی در سال ۹۵، گزارش دقیقی از میزان پیشرفت و اجرای برنامه های اولویت دار اقتصاد مقاومتی در سال ۹۶ تدوین کنند و دلایل عدم اجرا و موانع احتمالی آن را نیز احصاء و برای تصمیم گیری به ستاد ارائه نمایند.

 

خودمان را بازخواست کنیم

معاون اول رئیس جمهور گفت: تلاش کرده‌ایم اقتصاد مقاومتی را با علم به اینکه این سیاست‌ها می‌تواند راه نجات کشور باشد اجرایی کنیم

او ادامه داد: با توجه به تدوین و اعلام سیاست‌های اقتصاد مقاومتی از سوی مقام معظم رهبری در این ارتباط نیز تفاهم وجود دارد که استفاده از ظرفیت‌های مهم موجود در کشور تنها راه برون رفت از چالش‌های موجود است.

جهانگیری با بیان اینکه تلاش کرده‌ایم اقتصاد مقاومتی را با علم به اینکه این سیاست‌ها می‌تواند راه نجات کشور باشد اجرایی کنیم، اظهار داشت: جای  اینکه دیگران محکوم کنیم  و بپرسیم دیگران چه اقدامی برای تحقق اقتصادی مقاومتی انجام داده‌اند  خودمان را بازخواست کنیم.

اخبار مرتبط

بیشترین بازدید