سه‌شنبه 29 اسفند 1402
خانهخبراقتصادیخودروسازان صدای صنعتگران را هم درآوردند!

خودروسازان صدای صنعتگران را هم درآوردند!

 رئیس اتحادیه آهنگران و صنعتگران خودرو ضمن اعلام اینکه افزایش قیمت خودرو نسبت به قیمت آهن منطقی نیست، تصریح کرد: خودروسازان محصولات خود را با رشد قیمت‌ها افزایش می‌دهند اما این افزایش قیمت را در قراردادهای تولیدی لحاظ نمی‌کنند.

به گزارش رتبه آنلاین از فصل اقتصاد، محمد پوررجبیان ، با بیان اینکه اتحادیه آهنگران و صنعتگران خودرو دارای 20 رسته مختلف همچون تیلرسازی، اتاق سازی اتوبوس و مینی‌بوس، ساخت وسایل باسکول، جلوبندی خودرو و چاقوسازی است، اظهار کرد: افزایش قیمت خودرو نسبت به افزایش قیمت آهن روند صعودی بیشتری را به خود گرفته و این افزایش قیمت خودرو نسبت به افزایش قیمت آهن منطقی نیست.
وی با اشاره به ساخت تیلر در ایران ادامه داد: حجم قابل توجه نیاز به تیلر با ساخت در ایران صورت می‌گیرد و کارخانه‌ها بزرگی در ایران این موضوع را پیگیری می‌کنند که ساخت اتاق‌های یخچال دار نیز در برنامه‌های تولید کارخانه‌ها است و در کنار شرکت‌های بزرگ، واحدهای کوچک نیز بنابر ظرفیت‌های خود به تولید تیلر و اتاق‌های خودروهای سنگین می‌پردازند.
پوررجبیان خاطرنشان کرد: در سال‌های اخیر واحدها و کارخانه‌ها کوچک به واسطه شرایط اقتصادی و واردات محصولات مشابه از کشور چین با مشکلاتی روبرو شده‌اند و این در حالی است که قطعه سازانی که با کارخانه‌ها بزرگ همچون ایران‌خودرو و سایپا همکاری می‌کنند در قراردادهای بلندمدت خود در صورت نوسان قیمت مواد اولیه توانایی افزایش قیمت محصولات تولیدی را ندارند و این موضوع ضرر و زیانی را برای تولیدکنندگان به همراه دارد.
رئیس اتحادیه آهنگران و صنعتگران خودرو تأکید کرد: کارخانه‌ها بزرگ خودروسازی با نوسانات قیمت مواد اولیه قیمت محصولات خود را افزایش می‌دهند اما این افزایش قیمت در قراردادهای تولید قطعات لحاظ نمی‌شود.
وی افزود: در رسته‌های زیرمجموعه اتحاد که کار دست در آن نمایان است و به عنوان یک فعالیت قدیمی از آن یاد می‌شود، آن‌چنان مشکلاتی از بایت واردات کالاهای مشابه برای آن‌ها به وجود نیامده اما در بحث ساخت کانکس با رشد قیمت مواد اولیه تولید با مشکل مواجه شد و این موضوع در زمان زلزله سرپل ذهاب سال گذشته به اوج خود رسید.
پوررجبیان تصریح کرد: زمان وقوع زلزله سال گذشته سرپل ذهاب با وجود افزایش قیمت مواد اولیه ساخت کانکس، تولیدکنندگان برای کمک رسانی و همراهی زلزله‌زدگان قیمت کانکس نهایی را افزایش ندادند و این در حالی بود که تولیدکنندگان، کانکس 15 میلیون تومانی را به شش میلیون تومان به متقاضیان تحویل می‌دادند.
او در پاسخ به این سؤال که آیا کانکس‌های پیش ساخته که به عنوان ویلاهای پیش ساخته از آن‌ها یاد می‌شود در بازار جای خود را پیدا کرده است، گفت: کانکس‌های پیش ساخته با متراژ و طبقات مختلف که از فلز و فایبرگلاس تولید می‌شود، یک صنعت نوپا در ایران به شمار می‌آید و به دلیل ذهنیت مردم نسبت به ایمنی پایین آن‌ها در برابر سرقت، جای خود را در بازار پیدا نکرده و این در حالی است که ایمنی این محصولات با محصولاتی که از آجر و بتن تولید می‌شود برابری می‌کند.

اخبار مرتبط

بیشترین بازدید