شنبه 1 اردیبهشت 1403
خانهخبراجتماعی و شهریخلاف جریان شکافنده دریای خزر شنا نکنید

خلاف جریان شکافنده دریای خزر شنا نکنید

مبارزه با موج های شکافنده دریای خزر بیهوده است و اگر جریان شما را به سوی دریا می‌برد، هیچگاه در جهت خلاف جریان تلاش نکنید که خود را به ساحل برسانید.

به گزارش رتبه آنلاین از خبرنگار ایرنا، بر اساس آمار رسمی پزشکی قانونی مازندران از ابتدای خرداد ماه سال جاری همزمان با آغاز طرح های ساحلی ،هفت نفر در دریای خزر استان غرق شدند.
بنابراین گزارش پارسال 77نفر از هموطنان در سواحل دریای خزر استان مازندران غرق شدند که 68نفر آنان مرد و 9 نفر زن بودند.
بررسی ها نشان می دهد 90 درصد مسافران و گردشگرانی که در طی سال به ویژه ایام تابستان به استان مازندران سفر می کنندبا هدف استفاده از ساحل و شنا در دریا است.
شنا کردن درساحل دریای خزر یکی از تفریحات سالم و رایج مسافران است که خطر’ موج شکافنده’ و نا آشنایی مردم با نحوه برخورد با آن شیرینی این تفریح را به کام خانواده ها تلخ می کند.
کارشناسان معتقدند ،جریان شکافنده یکی از مخاطرات دائمی دریای خزر است که همواره در هر شرائط آب و هوایی وجود دارد و به طور یقین این موج در زمان ناپایداری هوا قوی تر است.
جریان های شکافنده جریان های تند و مرگباری هستند که از ساحل به سمت دریا حرکت می کنند و اگر فردی در این جریان ها گرفتار شود هرچه بیشتر تقلا کند، بیشتر به سمت دریا کشیده می شود ،بنابراین باید خود را به جریان بسپارد و با توجه به این که قدرت این جریان ها ناپایدار است و در طول مدت زمان کوتاهی قدرت جریان کاهش می یابد، بنابراین فرد نجات پیدا می کند.
به اعتقاد کارشناسان ،بهترین راه شنا به موازات ساحل است تا از محدوده موج خارج و سپس به سوی ساحل شنا کنید.
اگر کسی به توان فیزیکی خود برای بازگشت اطمینان دارد، می تواند خود را به همراه جریان رها کند تا جریان در آب دریا از بین برود ، سپس خود را به حالت مورب به ساحل برساند.
** به هیج وجه در آب عمیق تر از قد خودتان شنا نکنید
کارشناس ارشد هواشناس دریایی مازندران با بیان اینکه اگر در حین شنا در مسیر جریان شکافنده قرار گرفتید، نخست آرامش خود را حفظ کنید و موقعیت خود را در دریا بسنجید، سپس تصمیم گیری کنید، گفت: با توجه به برآمدگی ماسه‌ای که تصور می‌کنید که عمق آب کم است ولی با کمی جابه جایی ناگهان عمق آب افزایش می‌یابد؛ بنابراین باید مواظب تغییر ناگهانی عمق آب باشید تا دچار مشکل نشوید.
باقر سلطانی در گفت وگو با خبرنگار ایرنا به وضعیت خاص توپوگرافی ساحل دریای خزر و ایجاد موج های شکافنده در زمان برگشت آب ساحل اشاره کرد و افزود : ساحل خزر همانند کمان دارای قوس هایی است که شنا کردن در امتداد قوس به مراتب خطر کمتری دارد.
وی توضیح داد: جریان برگشتی آب در امتداد قوس کمانی شکل ساحل خزر بسیار کم است و در نتیجه شنا کردن دراین قسمت خطر کمتری دارد.
وی با اشاره به اینکه به طور یقین انتخاب طرح های ساحلی دریای خزر بر اساس وضعیت توپوگرافی است، اظهار داشت: به همین دلیل شنا در مناطق تعیین شده علاوه بر اینکه غواصان و ناجیان امدادگر حضور دارند، به شکل گیری جریان های شکافنده نیز توجه شده است.
سلطانی که مسئولیت اداره دریایی هواشناسی مازندران را نیز برعهده دارد ، با تاکیدبر اینکه مردم باید به وضعیت هوایی دریا توجه کنند، گفت: در طی خرداد ماه سال جاری چهار اطلاعیه و اخطاریه خطر شنا و صیادی در دریای خزر صادر کرده ایم.
از طول مسیر حدود 338 کیلومتری محدوده ساحلی مازندران حدود 95 طرح عمومی و خصوصی فعالیت دارد و تعداد نقاط حادثه خیز شناسایی شده نیز حدود 350 نقطه است .
خزر به عنوان بزرگ ترین دریاچه جهان حدود 438هزارکیلومتر مربع وسعت دارد و طول خط ساحلی آن در جنوب حدود 670 کیلومتر است که 338 کیلومتر آن در محدوده جغرافیائی استان مازندران و بقیه در استان های گیلان و گلستان واقع است.

اخبار مرتبط

بیشترین بازدید