جمعه 31 فروردین 1403
خانهخبراجتماعی و شهریخطر ورشکستگی بیخ گوش تولیدات ملی

خطر ورشکستگی بیخ گوش تولیدات ملی

شماری از تولیدکنندگان و کارآفرینان فعال در صنعت تجهیزات، نبود حمایت کافی از تولید محصولات داخلی را از اصلی‌ترین عوامل در معرض ورشکستگی قرار گرفتن تولیدکنندگان می‌دانند.
به گزارش فانوس، حمایت از تولید ملی شعاری است که بارها و بارها از زبان بسیاری از مسئولان جاری شده است. اما اینکه چقدر این شعار تحقق یافته است جای تأمل دارد؛ اینکه برخی از تولیدات داخل شور از کیفیت مناسبی برخوردار نیستند یک واقعیت است اما در این بین بسیاری از شرکت‌های داخلی تمام توان خود را برای تولید کالاهای مرغوب به کار گرفته‌اند و چه بسا کالاهایی به مراتب بهتر از نمونه خارجی را تولید می‌کنند.

صاحبان صنایع مرتبط با سلامت از جمله تولید کنندگانی هستند که همواره خدمات بسیاری را برای سلامت مردم ارایه داده‌اند اما متاسفانه مشکلات بسیاری طی سال‌های گذشته گریبان‌گیر این صنعت شده است؛ بی مهری دولت نسبت به تولیدات این صنعت، فعالیت دلالان و قاچاقچیان و همچنین فعالیت‌های زیر زمینی برخی تولید کنندگان غیرمجاز و بدهی‌های سنگین بیمه‌ها و بیمارستان‌ها به این مراکز از جمله گلایه‌های کارآفرینان این صنعت به شمار می‌روند.
***تولید تجهیزات پزشکی در مرغداری و گاوداری!
وحید اسکویی تولیدکننده تجهیزات آزمایشگاهی که حدود 12 سال است در این صنف فعالیت دارد در گفت‌وگو با خبرنگار سلامت خبرگزاری فارس، در خصوص وضعیت بازار تولیدکنندگان این تجهیزات توضیح می‌دهد: در سال‌های گذشته تولید ما نسبت به سال‌های اخیر در مواقعی کمتر بود اما سود ما نسبت به حال حاضر بیشتر و مناسب تر بود.
هدف از راه‌اندازی این کارگاه کارآفرینی، اشتغال و همچنین گسترش این موضوعات بوده است که متأسفانه با اجرا شدن طرح تحول سلامت روزبه‌روز سفره‌های ما کوچکتر شد به دلیل اینکه تولیدکنندگان آهن و مواد اولیه را به صورت نقد یا چک یک ماهه می‌خرند، باید حقوق کارگر، مالیات و بیمه را به صورت نقد پرداخت کنند اما مطالبات آنها از بیمه‌ها و برخی از بیمارستان‌ها با تأخیرهای یک ساله همراه است.
در ابتدای طرح تحول سلامت فروش ما افزایش یافت و به مراکز دولتی اجناس تولید شده را می‌فروختیم اما آهسته آهسته بدهی این مراکز زیاد شد و برخی از این بیمارستان‌ها از سال 94 تاکنون بدهی خود را به ما پرداخت نکردند.
این تولیدکننده تجهیزات علوم آزمایشگاهی، ادامه می‌دهد: کاهش ناگهانی تعرفه‌ها از جمله مواردی است که باعث ورشکست شدن بسیاری از آزمایشگاه‌ها شد به طوری که آزمایشگاهی که مجهز شده بود به دلیل اینکه حتی افراد ثروتمند جامعه با در دست داشتن بیمه به مراکز دولتی مراجعه کرده‌اند نتوانست امورات خود را بگذراند.
با اجرایی شدن طرح تحول سلامت قرار بود مطالبات ما 45 روز پس از ارائه خدمت به دست ما برسد که در حال حاضر با طلب‌های 5 تا 7 ماهه روبه‌رو هستیم.
***نقدینگی مشکل پیش روی تولیدکنندگان
اسکویی با گلایه از مشکلات پیش روی تولیدکنندگان می‌گوید: در حال حاضر بزرگترین مشکل ما فروش و همچنین کسب نقدینگی است به طوری که بنده در زمان تأسیس این کارگاه حدود 30 نفر پرسنل داشتم که به صورت مستقیم و غیرمستقیم مشغول به کار بودند که با سیاست‌های غلط اجرا شده در حال حاضر تعداد افراد شاغل در کارگاه به 7 نفر رسیده است که اگر هر یک از این افراد نیز اخراج شوند ما با مشکل ادامه تولید مواجه خواهیم شد.
تولیدکننده تجهیزات علوم آزمایشگاهی، بیان داشت: برای کاهش فشار ناشی از موجودی و نقدینگی مجبور شدم ساعت کاری کارگاه را کم کنم و از مزایای شاغلین بکاهم تا بتوانم حقوق آنها را پرداخت کنم.
وی رشد بی‌رویه شرکت‌های بدون مجوز را یکی دیگر از موانع تولید ملی دانسته و توضیح می‌دهد: متأسفانه برخی از شرکت‌ها بدون مجوز در مکان‌هایی مثل گاوداری و مرغداری اقدام به تولید و ساخت دستگاه‌های بی‌کیفیت تجهیزات آزمایشگاهی می‌کنند و آن را با نصف قیمت به فروش می‌رسانند.
اسکویی با بیان اینکه  دستگاه‌های آزمایشگاهی باید با دقت بالایی تولید شوند، تاکید می‌کند: بی‌کیفیت بودن این تولیدات باعث می‌شود که خطای آنها بالا رفته و منجر به برخی اشتباهات در روند درمان بیمار شود.
این تولید کننده ادامه می‌دهد: متأسفانه برخی از این شرکت‌ها به اسم تولیدکننده داخلی جنس‌های قاچاق وارد می‌کنند و نام آنها در سامانه تجهیزات پزشکی نیز ثبت شده است.
وعده‌های وزارت بهداشت برای حمایت از تولیدکنندگان داخلی به ثمر نرسیده است و با توجه به برخی از قوانین دست و پاگیر تنها هزینه‌های سنگینی را بر روی دست ما گذاشته به طوری که زمانی اعلام شد برای تولید برخی از دستگاه‌ها باید قوانین خاصی را اجرا کنیم که پس از تولید آنها مجدداً گفته شد که این تولیدات نیازی به قانون ندارد.
***زنان بی سرپرست شاغلی که بیکار شدند
رقیه ربیعی خسروشاهی تولیدکننده لباس‌های بیمارستانی و کارآفرین نمونه که سالیان زیادی است به عنوان یک تولید کننده لباس‌های بیمارستانی در این صنف فعالیت می‌کند و در راستای حمایت از تولید ملی و ایجاد اشتغال گام‌های تاثیرگذاری را برداشته است در گفت‌وگو با خبرنگار سلامت خبرگزاری فارس، توضیح می‌دهد: بنده از سال 1392 به طور رسمی فعالیت خود را در این زمینه آغاز کرده‌ام که قصد من از راه‌اندازی اولین کارگاه کارآفرینی بود که توانستم پس از گذشت چند ماه 200 نفر از بانوان را در سه کارگاه مشغول به کار کنم.
متأسفانه بعد از گذشت چند سال مشکلات عدیده‌ای گریبان ما را گرفت و با مشکلاتی مثل کمبود پارچه یا مواد اولیه مواجه شدیم.
اولویت استخدام ما در بین خانم‌های بی‌سرپرست و همچنین افراد معرفی شده از طرف کمیته امداد و سازمان بهزیستی بود و از آنها برای تولیداتمان استفاده می‌کردیم.
***خرید بیمارستان‌ها هدفمند نیست
این کارآفرین برتر با بیان اینکه دو کارگاه بنده در حال حاضر به طور کامل تعطیل شده است و دستگاه‌های تولید در یک انبار قرار دارد می‌گوید: به دلیل مشکلات مالی و همچنین بدهی مراکز درمانی نتوانستیم فعالیت خودمان را به درستی ادامه دهیم و مجبور به تعدیل پرسنل شدیم.
مشکل ما از ‌آن روزی آغاز شد که سازمان غذا و دارو پروانه تولید ما را تأیید نکرد و در حال حاضر بسیاری از افراد با تهیه یک چرخ خیاطی اقدام به تولید لباس یکبار مصرف و پارچه‌ای می‌کنند که این لباس‌ها از کیفیت مناسبی برخوردار نیستند.
بیمارستان‌ها در گذشته به صورت هدفمند خرید می‌کردند اما پس از گذشت مدت زمانی به سمت خرید از تولیدکنندگان غیرمجاز و زیرزمینی روی آوردند که همین موضوع باعث تعطیلی کارگاه بنده شد. باید توجه کنیم که این تولیدکنندگان به دلیل پایین بودن کیفیت لباس‌ها را ارزان‌ـر در اختیار مراکز درمانی قرار می‌دهند.
***فروش محصولات به مراکز درمانی با لابی‌گری
ربیعی خسروشاهی با گلایه از عدم حمایت مسئولان از تولید ملی و کارآفرینان توضیح می‌دهد: علاوه بر تولید لباس‌های بیمارستانی کیف سلامت هم تولید می‌کردیم که برای تجهیز این کیف‌ها نیز اقدام به خرید برخی از وسایل مربوطه بود که همین اتفاق باعث می‌شد بازار برخی از افراد دیگر نیز رونق داشته باشد.
بدهی مراکز درمانی و بیمارستان‌ها از جمله دیگر مشکلات این صنف به شمار می‌رود به‌طوری که برخی از مراکز درمانی که اکنون با آنها در حال کار کردن هستیم حدود 7 ماه است طلب ما را نداد‌ه‌اند.
باید توجه داشته باشیم که برای تولید یک لباس شش نفر به طور مستقیم و غیرمستقیم مشغول به فعالیت می‌شوند و روند کار ما به گونه‌ای بود که حتی بانوانی که هیچ گونه آشنایی با این کار نداشتند را در کارگاه آموزش می‌دادیم و وارد بازار کار می‌کردیم؛ در حال حاضر تنها تقاضای ما ایجاد یک بازار خوب است تا بتوانیم با برنامه‌ریزی مجدد پرسنل تعدیل شده را به کار برگردانده و یک فروش موفق داشته باشیم.
اگر بازار کار به درستی و منصفانه بین تولیدکنندگان تقسیم شود کار تمام شاغلین رونق می‌گیرد و بنده تقاضا دارم با تولید کنندگان غیرمجازی که باعث تعطیلی کارگاه‌ها و کارخان‌ها شده‌اند برخورد صورت گیرد؛ به دلیل اینکه این افراد نه تنها مالیاتی را پرداخت نمی‌کنند بلکه با لابی‌گری با برخی از مراکز درمانی و بیمارستان‌ها اقدام به فروش محصولات بی‌کیفیت خود کرده‌اند.
***نقش تولیدات ملی در خنثی سازی تحریم‌ها
با توجه به شرایط اقتصادی کشور و اذعان مسئولان وزارت بهداشت درباره اثرگذاری تحریم‌ها بر حوزه سلامت، سوال اساسی اینجاست که چرا در این سال‌ها در حوزه تجهیزات پزشکی حمایت و برنامه ریزی مناسبی برای حمایت از تولید کنندگان صورت نگرفته است، تولید کنندگانی که به عنوان پایه مهم اقتصادی در نظام سلامت می‌توانند در خنثی سازی تحریم‌ها نقش موثری را ایفا کنند. هرچند به اعتقاد برخی کارشناسان هنوز هم برای ساماندهی و حمایت از تولیدکنندگان داخلی دیر نشده و اقداماتی هم نیز در این راستا صورت گرفته است اما می‌توان با برنامه‌ریزی بهتر و حل مشکلات این صنعت مسیر پیش روی فعالان این حوزه را هموار تر کرد.
منبع: فارس
اخبار مرتبط

بیشترین بازدید