جمعه 10 فروردین 1403
خانهاسلایدر اصلیخصوصی‌های واقعی سکان‌دار وظایف شوند

خصوصی‌های واقعی سکان‌دار وظایف شوند


با ورود خصولتی‌ و شبه‌دولتی‌ها به اقتصاد، عملا مجوز حیات بخش خاموش اقتصاد به شرکت‌های دولتی داده شده است.


جلال مقصودی فعال صنایع لبنی با اشاره به آخرین دستور مقام معظم رهبری به رئیس مجلس درخصوص تغییر ساختار اقتصادی، گفت: وقت آن رسیده که اتاق‌های بازرگانی به‌عنوان یکی از بال‌های اقتصاد درصدد این تحول در ساختار اتاق نیز دست بزند تا به‌عنوان نماینده بخش‌خصوصی نقش خود را برای ساختن یک اقتصاد مطلوب و کارا به خوبی ایفا کند.
وی عنوان کرد: با نگاهی به ترکیب اتاق می‌توان دریافت که بخش‌خصوصی واقعی در شرف نابودی قرار گرفته زیرا ابعاد دستگاه‌های اجرایی و دولتی به شدت بزرگ شده و دستگاه های ذیربط به شیوه قارچ گونه توسعه پیدا کردند؛ تعداد و اندازه فعالان دولتی در اقتصاد به‌گونه‌ای افزایش یافته که کارکردن بسیار سخت شده است.
وی اضافه کرد: بخش‌خصوصی آماده مسئولیت‌پذیری بوده تا اگر اختیارات واقعی به آنها واگذار شود نقش مهم‌تری در اقتصاد را ایفا کنند به شرط آنکه دولت از بسیاری از مسئولیت‌هایی که امروز بر عهده گرفته را کنار گذاشته و خصوصی‌های واقعی سکان‌دار وظایف خود شوند.
مقصودی افزود: به‌عنوان مثال تامین و توزیع کالا جزو اقداماتی است که دولت نباید در آن دخالت کند و تنها باید دولت درصدد ارائه راهکارهای اساسی باشد تا بخش خصوصی به عنوان عامل نقش اساسی ایفا کند.
این فعال اقتصادی درخصوص آنکه دولتی‌ها همیشه درصدد تسخیر صندلی‌های بخش خصوصی هستند، افزود: دولت همواره در تلاش بوده تا در سازمان و ساختارهای مقابل خود نفوذ کرده و ساختار آن را به رنگ دولتی تغییر دهد اما نباید فراموش کرد که بخش‌خصوصی مقابل دولت نیس و باید این تفکردولتی تغییر کند زیرا خصوصی‌ها یار دولت هستند.
وی با انتقاد از برخی اتفاقات ضد بخش خصوصی در اتاق بازرگانی اظهارکرد: در اتاق تهران حدود 20 نماینده از 60 نفر اعضای را دولتی‌ها تشکیل می‌‌دهند و از سوی دیگر ساختار تامین بودجه اتاق بر حسب قوانین اجباری است.
مقصودی همچنین درخصوص آینده اتاق و روی‌کار آمدن بخش‌خصوصی واقعی اظهارکرد: در اقتصاد کشور با شرکت‌های دولتی و خصولتی متعددی روبه‌رو هستیم که اغلب آنها سایه دولت هستند و بنابراین از تمامی فعالان بخش خصوصی درخواست می‌شود تا به افرادی رای دهند که واقعا از بدنه بخش خصوصی باشند و نماینده شرکت‌هایی نباشند که مبنا و معیار آنها ارتباط با دولت بوده و با روابط دولتی رشد کرده‌اند.
وی در پایان خاطرنشان کرد: حضور دولتی‌ها یا خصولتی‌ها به معنای حضور بخش خاموش اقتصاد در بدنه واقعی بخش خصوصی است.

اخبار مرتبط

بیشترین بازدید