چهارشنبه 5 اردیبهشت 1403
خانهاسلایدر اصلیخدمات‌دهی بانکی به فروشندگان VPN+سند

خدمات‌دهی بانکی به فروشندگان VPN+سند

در پی حوادث اخیر و فیلترینگ فضای مجازی، فروش انبوه VPN توسط برخی فروشندگان در فضای اینترنتی کشور به سادگی در حال انجام است.

به گزارش رتبه آنلاین، جستجویی کوتاه در فضای اینترنتی کشور نشان می‌دهد که شرکت‌های فراوانی در حال فروش VPN هستند و این سایت‌ها با داشتن درگاه رسمی بانکی این سئوال را پدید آورده اند که این مراکز که در ذات خود، متخلف هستند با چه عنوانی این خدمات را به سادگی می‌فروشند.

بر اساس این گزارش، فیلترینگ، نامی آشنا برای ایرانیان است و همین باعث شده تا  مردم هم با فیلترشکن و VPN وارد سایت‌هایی شوند که فیلتر شده اند.  چرا که فیلترینگ بی ضابطه که دایره آن حتی سایت های پبام رسان را هم این روزها در بر گرفته حتی درباره سایت‌های علمی  هم اجرا می‌شود.

همین موضوع باعث شده تا بیشتر ایرانیان برای کارهای ساده خود استفاده از فیلترشکن و VPN را مد نظر قرار دهند زیرا محدوده فیلترینگ این روزها فراتر از اینترنت رفته و نرم افزارهای موبایل را نیز در بر گرفته است؛ بعد از فیلتر شدن وی چت و وایبر و … حالا تلگرام هم فیلتر شده و همین موضوع باعث جلب توجه مردم به سایت های فروش VPN شده است.

بررسی فروشندگان این خدمات در سایتهای ایرانی نشان می دهد که این سایت‌ها با تغییر ادرس و نام همواره حضور درخوری دارند. اما نکته مهم در این خصوص چرایی فروش نیست و روش فروش است که به سادگی بو با بهره گیری از شبکه بانکی شتاب در این سایتها خدمات دهی می‌شود.

بنابر یک گزارش رسمی، 48 ساعت بعد از فیلتر کردن وی چت، 41 درصد از 4 و نیم میلیون نفر استفاده کننده از وی چت، روی گوشی موبایل خود فیلتر شکن نصب کردند و همین موضوع برای استفاده کنندگان تلگرام در این ایام هم برقرار شده است.  آمار موتورهای جستجوی گوگل و بینگ (در هفته های اخیر) هم نشان می دهد که  واژه‌های مرتبط با «فیلترشکن»  برای  ایرانی‌ها در این روزها  بیش‌از سایر واژه‌ها جستجو شده‌ است.

هرچند که  فروش نرم‌افزارها و روش‌های مختلف دور زدن فیلترینگ از نظر قانونی جرم تلقی می‌شود؛ اما برخی از فعالان بازار رایانه و تلفن‌همراه نیز از این فرصت استفاده کرده‌اند و انواع نرم‌افزارهای فیلترشکن را با قیمت  5 تا 30 هزار تومان به کاربران می‌فروشند که بیشتر آن‌ها بعد از مدتی از کار می‌افتند.

روش دور زدن

فروشندگان وی پی ان با ثبت چندین نام در درگاه بانک ملت و یا بانک‌های دیگر(با نام های غیر مفهوم و غیرعادی که برای دیگر شرکتها مقدور نیست) توانسته اند که وجه فروش وی پی ان را از شبکه شتاب دریافت کنند.

حال این سئوال مطرح است که وقتی شرکت‌های عادی نمی توانند چنین اسامی را به سادگی ثبت کنند، این شرکتهای متخلف چگونه توانسته اند این اسامی را ثبت کنند(بدون داشتن eنماد یا همان نماد الکترونیکی).

 

سود VPN فروشان 

از همین رو باید دید چه کسانی از فیلترینگ در محیط اینترنت و فیلتر اپلیکیشن های موبایلی منتفع می شوند و چگونه است که فروشندگان VPN همچنان با قوت مشغول به کار هستند.

در این خصوص ذکر این نکته ضروری است که بین وی پی ان و فیلتر شکن تفاوت‌هایی وجود دارد و این دو، به عنوان دو مقوله فنی تفاوت دارند. به هر سو، در حال حاضر اشتراک یک ماهه ارزان ترین وی پی ان 4 هزار تومان و برای یکسال 40 هزار تومان است که با سرعت و کیفیتی خوب کار هم می‌کند!

با این حساب گروه اولی که از فیلترینگ چه در اینترنت و چه موبایل سود می برند، فیلترشکن فروشان هستند. این سؤال اینجا مطرح می شود که اساساً این فیلتر شکن فروشان چه کسانی هستند که نه تنها سایت هایشان فیلتر نیست، بلکه برای خود حساب بانکی دارند و فروش آنلاین انجام می دهند؟ آیا شناسایی این افراد توسط پلیس سخت است یا اراده و قصدی برای شناخت و برخورد با آن ها نیست؟

سود اپراتورهای همراه

گروه دیگری که از فیلترینگ و به خصوص مسدود شدن اپلیکیشن های موبایلی منتفع می شوند، اپراتورهای تلفن همراه هستند. طبیعتاً با فراگیر شدن استفاده از این اپلیکیشن های موبایلی، برقراری ارتباط که تنها هزینه اندک اینترنت را برای کاربر در پی دارد، میزان استفاده مردم از پالس های گران قیمت خطوط تلفن همراه به شکل گسترده ای کاسته می شود؛ امری که در ماه های اخیر مشهود بود و به سرعت نیز در حال توسعه نفر به نفر است و طبیعتاً بخشی از هزینه های زندگی مردم و البته عدد بسیار بزرگی از درآمد اپراتورهای تلفن همراه را کاهش می دهد.

مردم چه می‌خواهند؟

یکی از فعالان بازار تلفن‌همراه در این باره به اقتصاد آنلاین گفت: در حال حاضر مردم زیادی برای نصب فیلترشکن به ما رجوع می‌کنند و حاضرند هزینه زیادی برای دور زدن فیلترینگ بپردازند چون بسیاری از آن‌ها از تلگرام درآمدزایی دارند و اگر نتوانند به سرورهای این پیام‌رسان دسترسی پیدا کنند ، متضرر می‌شوند.

وی با اشاره به اینکه کاربران محصولات اپل بیشترین تقاضا برای نصب نرم‌افزارهای فیلتر شکن را دارند اظهار کرد: چون نرم‌افزارهای فیلترشکن برای اندروید و سیستم عامل ویندوز به راحتی در اینترنت پیدا می‌شود، به همین خاطر کاربران این سیستم‌عامل‌ها نسبت به اپلی‌ها مشکلات کمتری برای دور زدن فیلترینگ دارند و نیازی به خرید نرم افزار ندارند.

این فروشنده گوشی تلفن‌همراه درپاسخ به این سوال که آیا از غیرقانونی بودن فروش نرم‌افزارهای فیلترشکن خبر دارید؟ گفت: نرم‌افزارهایی که ما در اختیار مراجعه کنندگان قرار می‌دهیم برای حفظ امنیت کاربران در فضای مجازی ساخته شده‌اند و فکر نمی‌کنم فروش این نرم‌افزارها منع قانونی داشته باشد.

علاوه بر فروش انواع فیلترشکن‌ها در بازارهای تلفن‌همراه و رایانه، تبلیغات گسترده ای در اینترنت و به ویژه شبکه‌های اجتماعی برای فروش انواع VPN ها می‌شود که منابع ارایه دهنده خدمات آن‌ها نامعلوم است و مشخص نیست که کاربران برای انتقال اطلاعات خود به چه سرورهایی متصل می‌شوند و به گفته کارشناسان بسیاری از این VPNها ،جاسوس‌افزار هستند و می‌توانند اطلاعات انتقالی کاربران را رویت کنند و آن‌ها را در اختیار سودجویان بگذارند.

اخبار مرتبط

بیشترین بازدید