خانه ماپار مربوط به دوره پهلوی اول بوده و در اهواز، خیابان نادری، خیابان خوانساری، واقع شده است. این اثر در تاریخ ۵ آذرماه سال 1380 به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است. این خانه‌ تاریخی در ۲ طبقه ساخته شده و شامل زیرزمینی است که انجمن دوستداران ادبی حافظ و کتابخانه‌ حافظ در آنجا قرار دارد و همچنین شامل یک طبقه‌ همکف و اتاقی در طبقه‌ بالا می‌باشد که در اختیار صنایع دستی است. اما این خانه چه ویژگی خاصی دارد؟

اولین چیزی که با قدم گذاشتن به این خانه نظرتان را جلب خواهد کرد وجود 2 درخت تنومند بزرگ در وسط حیاط است که به شکل عجیبی خم شده‌اند، گویی زمانه کمر آنها را نیز خم کرده اما همچنان سبز و استوار باقی مانده‌اند. یکی از آنها درخت نخلی است که در فرهنگ جنوبی از جایگاه ویژه‌ای برخوردار بوده و قرن‌ها رزق و روزی مردم این استان را به آنها هدیه می‌کرده است. کمی که جلوتر بروید، حوض آبی رنگ و کوچکی را می‌بینید که در میان دو درخت واقع شده است. این حوض آبی رنگ، زیبایی خاصی به این حیاط کهن بخشیده است.

خانه ماپار، خانه زنده پهلوی ها در اهواز

اگر کمی خم شوید، می‌بینید که عکس خانه در میان این حوض افتاده و تصویری زیبا را پدید آورده است، لذتبخش‌ترین کاری که می‌توان انجام داد این است که لبه‌ حوض بنشینید، یک لیوان چای و خرما بخورید و به باغچه‌ کوچک و زیبایی که دورتا دور آن قرار دارد نگاه کنید، شک نکنید که از زیبایی‌اش سیر نمی‌شوید. مساحت این خانه‌ قدیمی بیش از 550 متر مربع است که در دو طبقه با مصالح مرسوم در آن زمان که بیشتر آجرهای خاص کوچکی بوده، ساخته شده است. سقف داخلی خانه‌ نیز با تیرهای چوبی که به فاصله‌ 30 سانتیمتر از هم قرار داده شده‌اند، نگهداری می‌شود. حجره‌های کنگره‌ای، دیوارهای مشبک و پنجره‌های چوبی با شیشه‌های رنگی جذاب، نمای فوق العاده تحسین برانگیزی را به این خانه قدیمی بخشیده است که بازدیدکنندگان توان دل کندن از آن را ندارند.

خانه ماپار، خانه زنده پهلوی ها در اهواز

بیشتر اوقات در طبقه‌ همکف این خانه، نمایشگاه صنایع دستی دایر است که علاوه بر بازدید از خانه ماپار می‌توانید از این نمایشگاه، صنایع دستی نیز خریداری کنید. در ماه‌های اخیر، خانه ماپار تبدیل به فضایی دنج و آرام برای گذران اوقات شده است و در محفل دوست داشتنی شربت خانه ماپار نیز می‌توان از نوشیدنی‌ها و غذاهای متنوع بهره برد.

خانه ماپار، خانه زنده پهلوی ها در اهواز

خانه ماپار، خانه زنده پهلوی ها در اهواز

خانه ماپار، خانه زنده پهلوی ها در اهواز