پنج‌شنبه 30 فروردین 1403
خانهخبراقتصادیحضور مردم دوباره در بورس پر شور می‌شود؟

حضور مردم دوباره در بورس پر شور می‌شود؟

بورس نمایه

کارشناس بازار سرمایه معتقد است: مهمتر از هر اقدامی جلب دوباره اعتماد عمومی به بورس بوده و اقدامات سازمان بورس باید در این جهت باشد.

به گزارش رتبه آنلاین از سایت خبری بازار، بورس این روزها روند نوسانی به خود گرفته و یک روز ریزشی شده و روز دیگر روند صعود به خود می گیرد، سازمان بورس برای مثبت شدن بازار سرمایه قصد دارد، از هفته آینده بازارگردانی را برای تمام نمادهای بورسی اجباری کند تا بازار بتواند روند صعودی را بازیابد.

برای تاثیر اقدامات اخیر سازمان بورس، با محمد هادی بحرالعلوم کارشناس بازار سرمایه گفتگویی انجام شده است که در ادامه می خوانید:

سهم بازارگردانی در مدیریت بازار سرمایه

هادی بحرالعلوم در مورد استفاده از سه ابزار بیمه سهام؛ بازارگردانی موثر و سهام خزانه گفت: این ابزار به نوعی راهکارهای بیمه بازار محسوب شده و به نوعی برای سهامداران اطمینان بخش است.

کارشناس بازار سرمایه ادامه داد: سهام ها در بازار مانند کودکی هستند که با حمایت ها و کنترل های پدر و مادر از آسیب ها دور مانده و رشد متناسب خود را خواهند داشت که این نقش پدر و مادر را در بازار سرمایه ناظر بازار داشته و استفاده از این ابزارها به نوعی از حفاظت از سهم های داخل بازار است چرا که نمی شود شخص بیایید سهم را خریداری کند و بعد بازار را به حال خود رها کرد.

بیمه سهام و بورس

بحرالعلوم در مورد ابزار بیمه سهام تشریح کرد: این ابزار می تواند این اطمینان را به سهام داران حقیقی بدهد که بازار تحت کنترل بوده و اعتماد آنها را نیز جلب کند؛ به نوعی اقدامی حمایتی در راستای کنترل بازار است.

وی درباره به کارگیری ابزار بازارگردانی هم تصریح کرد: اصل اتفاق مهم و اصلی همین بازارگردانی است که می تواند موثر یا منفعل باشد و اینکه به چه صورت انجام شود حتما اثر خاصی روی اعتماد سرمایه گذاران حقیقی خواهد داشت. در اصل با بازارگردانی موثر و به موقع میشود بازار را به خوبی مدیریت کرد. بازارگردانی صرفا به زمانی که یک سهم در حال ریزش و سقوط است منحصر نشده بلکه در زمان افزایش ارزش سهام هم موضوعیت دارد و باید به درستی شکل بگیرد.

بحرالعلوم در مورد استفاده از ابزار سهام خانه هم گفت: استفاده از این ابزار پیش از این هم مصوب شده بود اما به دلایلی تا الان اجرایی نشده بود؛ و شرایط فعلی پیش آمده باعث شد تا این اتفاق افتاده و از این ظرفیت نیز برای کنترل بازار استفاده شود. در واقع این ابزار یعنی اینکه وقتی دولت یا سهامداران بزرگ می آیند و یک سهمی را خریداری می کنند این اطمینان را به بازار می دهند که پشتوانه این سهم ولو اینکه الان در ضرر باشد؛ محکم و قوی است و این مسئله باعث می شود تا اعتماد سهام داران به بازار و آن سهم جلب شده و جذب نقدینگی خواهد کرد.

کارشناس بازار سرمایه در پایان با اشاره به اینکه در شرایط کنونی استفاده از این ابزارها می تواند حدود ۳۰ درصد روی جلب اعتماد حقیقی های بورس اثر داشته باشد، تاکید کرد: اگر شرایط بازار سرمایه عادی و معمولی بود حتما سهم این اقدامات در آرامش بخشی و کنترل بازار بیشتر بود اما در شرایط فعلی سهم این ابزار ها را در حدود ۳۰ درصد برآورد کرده و امیدوارم با یک روند مناسب بازار سرمایه به روال عادی خود برگردد چراکه این اقدامات برای این اتفاق لازم هست ولی کافی نیست.

اخبار مرتبط

بیشترین بازدید